Hö, rulle och lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hö, rulle och lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hö, rulle och lina

Går och funderar på att prova HÖ med mitt klass 6 spö. Skulle därför vilja ha tips på någon prisvärd storspolsrulle. Kollat lite på http://www.dan-tackel.com/2196/orbit , kan det vara nåt?
    Vad är lättast att kasta med om man kör med ett enhandsspö och lite utrymme i bakkast? Är sinktip att föredra?

/Henrik

För det priset så kan det inte bli fel. Scierra, är inte dåliga på att göra rullar. Har i allmänhet fått bra användar betyg för dem.

Orbit, modell 7/9 klarar en WF8+130yds 20 pund backing.

Intermedite WF är att föredra. Du har ju Airflo Sixth Sence i både normal intermadiate ( slow ) Som sjunker med ca. 1.5 - 2.0 cm i sekunden. Och en fast modell, som sjunker med ca. 4 - 5 cm i sekunden.

http://www.fishline.se/airflo-sixth-...oducts_id/396/ Du bör välja samma klassning som på spöt om din pinne inte är under eller överklassad med ett eller par snäpp?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-04, 13:16.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Men om man köper en Int WF lina och en snabbsjunkande sinktiplina?

Kommentera

Jo, under förutsättning att spetsen är snabb sjunk så har man en viss nytta av den. Normal sjunkande sinktipar är inget vidare i och med att så fort du börjar att ta hem linan, så drar du i många fall upp sjunk spetsen mot ytan också.

Kommentera

okej. Tänkte mest på att det kanske är jobbigt att få upp en snabbsjunkande lina med ett enhandsspö om man står mitt ute i älven.
          Men om man använder sig utav en Int WFlina, funkar det bra om man t.ex. använder sig utav snabbsjunkande polyleader?

Kommentera

Nu misstolkade jag nog din lin fråga. Jag förutsatte dumt nog att du snackade om kust HÖ.

Men vid fiske i strömmande vatten, så har du mest glädje av 2 slags sjunk linor:

1. En väldigt snabb sjunkande när älven eller ån är kraftigt strömmande och går hög.

2. En normal sjunk = Sjunk klass 3.

Och så flyt linan vid andra tillfällen.

I annat fall, så kan du ju köra med en flytande running line + klumpar ( Shooting heads ) som sjunker som linorna ovan. Blir iaf något lättare att få upp ur vattnet. Och framför allt lättare att menda.

Denna i sink 4/5: http://www.dan-tackel.com/1132/ddc-connect-tippets

Och normal sjunk klump: http://www.dan-tackel.com/6010/flugl...sorts-sjunk-sh Dock, så får du iaf. fixa till ögle systemet på skjut linan och till Dan Tackel klumpen självt av kärnan.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-05, 11:49.

Kommentera

Då blir min fråga. Vad är skillnaden mellan sinktip och en shooting head lina?

Kommentera

Sinktip = en WF med flytande skjut lina och sjunkande spets. Men jag tror inte du kan hitta någon sådan som grejar att sjunka just någonting vid hög vatten. Sinktip linor, kommer mest till sin rätt i stilla vatten.

Runnig line + shooting head, har däremot den möjligheten att du kan haka på snabb sjunk klumpar och även flyt, intermediate och alla varianter där emellan.

En annan fördel med ett sådant kit, är att du bara behöver byta den del som längre fram blir alltför sliten i stället för att kassera hela linan. Och du behöver ingen extra spole - spolar till rullen heller. SH klumpar brukar vara runt 10 - 12 m långa.

Se bara till att du har skarven utanför toppöglan på spöt när du börjar att kasta.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-05, 12:12.

Kommentera

Okej, men med dessa shooting heads. Måste man hålla på och väga och kapa lina?

Kommentera

Nej, de ska följa klassningen skapligt så vitt jag vet?

SH klumpar, kan dock upplevas som litet "slängiga" när man luft kastar med dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    133 visningar
                    0 gillar