Fluglinors tjocklek ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglinors tjocklek ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Uppdatering

Testade och spola på vision attack linan, en WF6 intermedaite. Inga som helst problem att veva in linan utan att hålla i linan, detta går inte att göra med sameos python. Kanske beror på klumplängden, differans på 6m och att det är en sjunklina
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

O.k. Det är nog inte bara klumpens längd i det fallet som avgör det hela. Skjut linan är ju tunnare på en intermediate / sjunk lina också.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Uppdatering

Testade och spola på vision attack linan, en WF6 intermedaite. Inga som helst problem att veva in linan utan att hålla i linan, detta går inte att göra med sameos python. Kanske beror på klumplängden, differans på 6m och att det är en sjunklina

Tänk på att en flytlina alltid är tjockare än en sjunklina, detta beror på att den specefika vikten måste vara mindre på en flytlina och för att få upp vikten, måste de lägga på mera material på linan. Detta är basickunskap för en flugfiskare.
        Det är också svårt att jämföra olika tillverkares tjocklekar på linorna, detta beror på vad dom använder för material i linan.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Det är bara att fylla på dem ända upp och använda fingrarna som linspridare. Så gör nog de flesta som viftat ett tag och det funkar utmärkt

Kommentera

Jo visst gör alla proffs så helt klart, att jag inte tänkte på det

Men jag har varken tid eller lust och stå vid ett vatten och se till att linan hamnar bredvid det föregående varvet vid varje invevning man tar. Lägger man linan fint hemma med fingrarna och det är fortfarande 6-7m kvar kommer det garanterat inte fungera ute vid vattnet när man får en fisk, om man inte är en "punktknullare" som lägger linan på rullen med millimeter precision.

Får nog åka till en butik och testa DT linan innan man köper en, skulle nog hellre klassa XLA hard 5-6 som en 4-5. 6-7 och 9-10 har de ökat volymen på av nån anledning, vad kan det va tro
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Jo visst gör alla proffs så helt klart, att jag inte tänkte på det

Men jag har varken tid eller lust och stå vid ett vatten och se till att linan hamnar bredvid det föregående varvet vid varje invevning man tar. Lägger man linan fint hemma med fingrarna och det är fortfarande 6-7m kvar kommer det garanterat inte fungera ute vid vattnet när man får en fisk, om man inte är en "punktknullare" som lägger linan på rullen med millimeter precision.

Får nog åka till en butik och testa DT linan innan man köper en, skulle nog hellre klassa XLA hard 5-6 som en 4-5. 6-7 och 9-10 har de ökat volymen på av nån anledning, vad kan det va tro
              Ja, det var ju konstigt att du inte tänkte på det. Är inga konstigheter alls och har väl inte med "proffs" att göra. Många rullar som är ganska tajta med utrymmet. Att gå upp i storlek på rulle, för att man skall kunna veva in utan att justera linan på spolen känns väl sådär, men funkar ju även det

Kommentera

Men du som är så duktig och förmodar att du har en XLA rulle kan väl vara så vänlig och förklara för mig hur jag ska få på hela sameo python WF6 linan med 50m 20lb backing på en XLA hard rulle. Gärna en video där du visar hur du gör för att få det och fungera. För i min värld där jag sitter med en XLA rulle och sameo lina så fungerar det inte.

Eller kan det vara så enkelt att du bara sitter och läser specen för prylarna och tror att det fungerar ?

Kommentera

Kanske detta är något för dig ?

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    Det är bara att fylla på dem ända upp och använda fingrarna som linspridare. Så gör nog de flesta som viftat ett tag och det funkar utmärkt
                    En annan liten tanke som bara ploppade upp, vilken hand håller linan före löslinan som ligger på backen när man fåt en fisk på kroken ? En hand som håller i spöt och den andra drar hem löslinan. Fisken hugger vilken hand använder de som viftat ett tag som linförare för lösninan på backen? Lite förvirrade nu

Gärna en demonstrativ bild eller filmsnutt skulle vara bra
                    Senast ändrad av mojoman; 2013-04-19, 11:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Kommer köra med min flätlina tills jag köper en ny lina till rullen, men ska ha denna i åtanke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X