Ja visst ja! Tänkte inte på att du berättade i går att du hade en sådan lina. Man är mogen för Carema, ga - ga hemmet snart! Det märks.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluglinors tjocklek ?
Collapse
X
-
Försökte väl inte vara "duktig"Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggMen du som är så duktig och förmodar att du har en XLA rulle kan väl vara så vänlig och förklara för mig hur jag ska få på hela sameo python WF6 linan med 50m 20lb backing på en XLA hard rulle. Gärna en video där du visar hur du gör för att få det och fungera. För i min värld där jag sitter med en XLA rulle och sameo lina så fungerar det inte.
Eller kan det vara så enkelt att du bara sitter och läser specen för prylarna och tror att det fungerar ?
utan det var bara ett basic tips. Var någonstans skrev jag att python sexan ( 30m longbelly ) + 50m 20 lb backing passar på en XLA 5-6 rulle? Skrev att blir det tajt om plats på rullen, vilket det inte sällan blir med de moderna LA rullarna när man följer klassningen. Då kan man använda fingrarna som linspridare, för att linan skall få plats vid invevning. Vill man inte detta av någon anledning, så kan man ju naturligtvis välja en rulle avsedd för en högre linklass och på detta sätt slippa linjusteringen med fingrarna. Har själv sexor + 50m tunn backing på mina Danielsson 4seven rullar. Alla kräver lite linjustering med fingrarna vid invevning pga tajt med plats. Har longbellysexor + 50m tunn backing på min peregrine 4/6 + extraspole. Kräver även den lite justering av linan vid invevning för att linan skall få plats. Alla dessa linor är dessutom nerkapade till 90 fot, vilket är fullt tillräckligt för fisket jag bedriver. Kanske funkar även med din XLA och python linan? Kapa några meter på linan och köp backingen Jock länkade till. Fast justeringen med fingrarna slipper du nog inte ändå
Senast ändrad av Wadman; 2013-04-19, 16:02.
Kommentera
-
Det finns ingen möjlighet att få på sameo python och 50m 20lb backing hur man än vrider och bänder på det. XLA rullen har liten volym på spolen. Kanske därför de har ökat volymen på 6-7 och 9-10. Har du möjlighet så jämför danielsson med en XLA, visions rulle tar väldigt lite lina, vart förvånad själv över detta.
Danielsson rullen tar WF6F-160m 20lbs
XLA rullen tar WF6F + 60m 20lbs
Så det skiljer en hel del mellan rullarna
Så ser det ut med 3 lager 0.20 flätlina som backing i botten, med 20lb vanlig backing tog det stop innan jag fått på hela linan. Trots att man försökte lägga på linan ambassadeur style.
Hinner inte justera linan då jag har en fisk på kroken och det ligger en hög med löslina vid fötterna. Ena handen håller i spöt och linan och andra handen vevar som en tok för att få bort löslinan. Har jag ingen fisk då justerar jag linan med fingarna när den dras på rullen.
Men nu fick jag ett matnyttigt tips av dig. KAPA NER linan för det är som du säger att man väldigt sällan har nytta av de sista metrarna
Edit : kapade bort 3m lina, vilken skillnad de vart bara på det lilla, Nu är jag nöjd. Tack wadman
Senast ändrad av mojoman; 2013-04-19, 19:04.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
Kommentera