Hur länge håller tafsmaterialet ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge håller tafsmaterialet ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur länge håller tafsmaterialet ?

För 1 ½ år sedan köpte jag på ett lager med alla de dimensionerna jag behöver för mitt fiske. Totalt är det 4 rullar till klass 5 samt att man köpte några till klass 1 spö så totalt 6 rullar. Förra sommaren kasserade jag 2 st då blit gamla och gick att dra av med händerna utan problem. Så nu till premiärens problem 3 rullar till som får kastas. Kul och fiska med heldragen 0.33

Hur länge ska en rulle tafsmaterial hålla ? Förvaras i flugvästen som ligger i garderoben mellan fiske tillfällerna så det är inte solen som är boven
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

En följd fråga ? Håller fluorcarbon bättre än nylon ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Orvis började med tafs material som hade användningsdatum. Men senare slutade med den, då hade de 2år användnings datum. Jag tycker 2år är lagom för tafs 4x, 5x.
      Jag har en 0,38 som är 4år gammal å är duglig för RB fiske, men till lax fiske skulle aldrig våga använda den.

Till lättar fiske brukar räka med att göra en knut och dra i den, håller den så är det klart o köra

Florcarbon har jag provad i två säsonger, o tycker knut hålfastheten är inte lika bra som nylon o därför slutade jag med den.
      Senast ändrad av Mickefinn; 2013-04-29, 18:39.

Kommentera

Livslängden, beror också en hel del på hur spolarna har hängt i butiken? Dvs. mängden exsponering för UV ljus? Iof. all lina på spolen tar inte stryk av detta, men det yttersta lagret lär ju bli klenare.

Jag var i en järn affär i Tomelilla för något år sedan som förvarade alla sina gräs trimmer, nylon spolar i en mörkt källar kontor. Det var föredömligt om än litet krångligt för butiks personal och kunderna.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-28, 19:42.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
          Orvis började med tafs material som hade användningsdatum. Men senare slutade med den, då hade de 2år användnings datum. Jag tycker 2år är lagom får tafs 4x, 5x.
          Jag har en 0,38 som är 4år gammal å är duglig för RB fiske, men till lax fiske skulle aldrig våga använda den.

Till lättar fiske brukar räka med att göra en knut och dra i den, håller den så är det klart o köra

Florcarbon har jag provad i två säsonger, o tycker knut hålfastheten är inte lika bra som nylon o därför slutade jag med den.
          0.38 till regnbåge , får inte ens igenom den linan på krokögat på flugorna ens. Problemet är att jag kunde knappt dra åt knutarna innan linan gav vika. Testade hemma med digitala fiske vågen vid vilken vikt linan gick av, ingen av rullarna höll måttet. Den enda som klarade sig hyffsat var 0.33 som ska klara 7,85kg. Den gick av efter 5 kg dragkraft. De andra klara inte ens halva belastningen och en man kunde vira runt fingrarna och bara dra av.

Har googlat och läst om fluorcarbon, de skriver att knutarna ska hålla bättre med denna lina, måste man ha andra knutar till FC lina än vad man har till nylon ? Flätlinor har andra knutar jämfört med nylon. Samt att FC linorna klarar av UV och vatten, visste inte att nylon tar upp vatten i sig juh längre den ligger i vatten. 1 timme i vatten förlorar nylon 20% av sin styrka och 100 timmar normal UV tar 20% 100 timmar till 20% (inte 20% av det ursprungliga styrkan utan den försvagade sen förra exponeringen)
          Senast ändrad av mojoman; 2013-04-28, 20:25.

Kommentera

Det diffar väldigt i kvalitet på olika F.C. märken har jag hört. Jag kör mitt gamla tjat och berättar om det Froghair sådant tafs material jag köpte för ett par år sedan. Och tappade 4 fiskar på raken bara för att materialet inte fungerade ihop med clinch knuten jag normalt använder till att koppla flugan till tafsen med. Efter det så blir det aldrig mer F.C. för mig. Jag vill inte hålla på att strula med special knutar och som en del rekommenderar att ha tippet rings och annat tingel tangel på tafsen. Dessutom, så måste man fetta sådan tafs om man ska fiska torris.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-28, 20:32.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nytt tafs material köpt idag, men så fort man testade göra en knut och testdra, snap !!!! testade 3 olika knutar alla gick av utan större ansträngning.......GÄÄÄÄSP !!

Åkte tillbaka med rullarna och böt ut mot fluorocarbon tafsmaterial. knutar igen och testdra.......AJ !! Nästan så linan skar in i fingrarna innan den gav upp.

Så ett tips när man ska köpa tafsmaterial testdra och gör en knut och testa dra igen. Sista nylon tafsrullen köpt för min del iaf. Man kan aldrig veta hur gammal den.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                0.38 till regnbåge , får inte ens igenom den linan på krokögat på flugorna ens. Problemet är att jag kunde knappt dra åt knutarna innan linan gav vika. Testade hemma med digitala fiske vågen vid vilken vikt linan gick av, ingen av rullarna höll måttet. Den enda som klarade sig hyffsat var 0.33 som ska klara 7,85kg. Den gick av efter 5 kg dragkraft. De andra klara inte ens halva belastningen och en man kunde vira runt fingrarna och bara dra av.
                Du skulle set vilka RB simmar här nere. 20cm,
                alltså avståndet mellan ögonen

Nä, skämt åsido, jag taperar mina tafsar själv å har lite olika grovlekar i fiskevästen med mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                175 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                1 svar
                295 visningar
                0 gillar