Är detta ett bra flugfiskeset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta ett bra flugfiskeset?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för hjälpen och dem snabba svaren! Det har varit till stor hjälp

Kommentera

Varsågod.

Bara att skaffa grejorna nu och sedan sparka igång din karriär som flugfiskare på allvar.

Lycka till och skit fiske på dig!

P.s. Fråga på bara om det är något mer du undrar över senare?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-04, 13:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

En sista fråga hur sätter man på en sån där flätat nylon ögla längst fram på fluglinan så man kan fästa tafsen där?

Kommentera

Sned klipp lin spetsen för enklare montering. För in lin spetsen i nylon flät strumpan försiktigt så att kanten på strumpan inte börjar att fransa upp sig. Linan ska hela vägen fram till öglan. Sedan skjuter du upp plast slangen som sitter på strumpan så att att den låser hela paketet. Prov dra ordentligt efteråt. Tips. Stick in någonting stadigt och runt i öglan som du kan hålla i när du prov drar. Man kan även lägga på ett tunt lager av något slags flexibelt lim såsom vattenfast kontakt lim ( Casco ) eller ett UV lim som Loon knot sence över kanterna på plast slangen efteråt. Super lim och Epoxy, blir för hårda med vassa kanter när de har torkat och hugger dessutom i spö ringarna.

Här är en bra video på hur att göra detta:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-04, 19:06.

Kommentera

Har nu köpt grejorna och har en fråga till inann jag avslutar tråden. Kan jag använda spöet på kusten och i skärgården. Och skölja av utrustningen efter användning. (Jag kommer inte heller hålla på att dopa utrustningen i vattnet heller.

Kommentera

Spöt på bilden är inte ett switchspö, det är ett enhandsspö med fightingbutt.
              Ska du ha ett enhandsspö så tycker jag inte att du ska ett så långt som tio fot, om du vill så får du ju men det blir bara onödigt tungt att kasta med. Redan att det är en klass sju gör att det kostar på att kasta, spa du sen vifta med tio fot så blir det ännu tyngre.
              Är du ute efter ett switchspö, dvs ett tvåhandsspö, så finns det annat.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Georshe Visa inlägg
                Har nu köpt grejorna och har en fråga till inann jag avslutar tråden. Kan jag använda spöet på kusten och i skärgården. Och skölja av utrustningen efter användning. (Jag kommer inte heller hålla på att dopa utrustningen i vattnet heller.
                Klass 6 grejor går att använda på kusten om det inte blåser mycket.
                Skölja, bör man ändå alltid göra för säkerhets skull.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-06, 08:56.

Kommentera

Ok, tack för alla svaren stänger nu tråden.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  148 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Arbetar...
                  X