Nybörjare vill börja fluga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare vill börja fluga!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare vill börja fluga!

Tjenare, skulle behöva lite eminent hjälp av er experter

Kan dra min fiskehistoria lite snabbt, den är inte lång
    Börjat fiska med en arbetskamrat för nästan ett år sedan igen, vi håller till runt Öland.
    Jag har Jerkfiskat efter gädda och fiskat efter Havsöring med skeddrag.
    Så jag har köpt 2 st olika utrustningar hittills och båda har såhär efteråt känts som jag köpt för billigt allt eftersom jag blir mer van.

Därav vill jag ha er hjälp att köpa något som jag förhoppningsvis inte vill byta ut efter ett år. Jag har absolut ingen koll på flugfiske, och min kollega har visserligen ett spö men han är nybörjare på fluga med.

Jag söker efter vad jag antar är 2 spön, ett för Regnbåge (fiska i bäck) och Havsöring och ett för Gädda.? Har googlat runt lite och tror inte jag kan kombinera det till ett spö och fortfarande vara helt nöjd?

Vision Vipu och Guidline Pike verkar vara varmt rekommenderade?

Jag vet knappt själv vad man behöver ha för att bara kunna gå ut och börja fiska så hela kit eller en checklista på vad man behöver hade varit väldigt hjälpsamt.

Prislappen spelar mindre roll, men jag vill ju inte heller betala för något jag antagligen inte märker av t.ex. märket osv.

Tack så mycket för hjälpen på förhand!

Mvh Kalle

Visst det GÅR att köra allt på samma spö men det blir lite som att fiska abborre med ett jerkspö i så fall, alltså inte alls kul. Så du är helt rätt på det med att du behöver 2 spön.

Hade jag varit dig så hade jag kört på en klass 5 till regnbåge och mindre fisk och en klass 7 till havsöring och gädda. Det är så jag kör själv. Visst det är lite tungt att kasta de största gäddflugorna men det går ändå bra. Det finns de som tycker att man ska köra med klass 9 eller till och med 10 till gädda men det känns lite väl overkill enligt mig, sen blir det rätt tråkigt med havsöring med ett sånt spö om du inte brukar få RIKTIGT grov hö.

Mer utförlig förklaring kommer snart Jock med, samt länka dig till allt du ska köpa.
    Senast ändrad av haggis82; 2013-05-09, 20:59.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Tycker att Vision Vipu #4 och 8 fot + en Okuma airframe 4/6 rulle och reserv spole + en Dan Tackel 2:a sorterng flyt lina WF 5 och en dito sjunk lina. 2 spolar av Northern backing ( En till rullen och en till reserv spolen ) blir bra. Detta kit kan ju även användas till större vatten om det inte blåser allt för mycket också. Allt detta hittar du här:

Guideline Epik Pike #9 är ett pris värt Gädd kit: http://www.fishline.se/guideline-epi...roducts_id/883

Flug sortiment, start set = Den fyllda asken Regnbågen. Tafs till Regnbåge = Taperad nylon tafs 9 fot med 0.18 och 0.16 spetsar.

Fylld ask för Gädda = Krokodilen.

Sameo tafsar + de fyllda askarna hittar du här:

Då har du fått bra valuta för slantarna.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-10, 09:10.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Guideline Epik Pike #9 är ett pris värt Gädd kit: http://www.fishline.se/guideline-epi...roducts_id/883
        Tycker du verkligen att han ska köra en #9 till gädda OCH havsöring? Jag kör ett #7/8 med en big daddy lina WF8 till gäddfisket. Kastar och vänder runt alla flugor i Krokodil-asken utan problem. Känns nästan som att det blir lite väl tråkigt fiske för hö om man kör en #9 till det fisket.
        Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Sorry.

Missade det faktum att han skulle fiska HÖ på gädd grejorna också.

Nej, då är det bättre att han köper ett Atom #7 kit till de fiskarna. Gädd flug tafs med wire och som sagt Krokodilen asken. Atom spöt är ju rätt så snabbt och topp aktions orienterat, så det borde passa bra att dänga större flugor med + på kusten när man behöver krympa lin bågen i vinden.

Och ev. en Dan Tackel WF 8 intermediate eller en Gädd lina. Och den fyllda asken "Kust Öringen".
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-10, 09:37.

Kommentera

Ska du ha en gäddlina till så kan jag verkligen rekommendera Visions Big daddy och om du köper det som jock har länkat till så blir det lagom med en WF8.

Kommentera

Regnbåges utrustning:
              Vision Vipu #4
              Okuma airframe 4/6 rulle + reserv
              Lina flyt och sjunk WF 5
              Backning x2
              Nylon tafsar
              Flugask ”Regnbågen”

Frågor;
              – Varför 2a sort lina, märker jag ingen skillnad på den och en "riktig" lina?
              - Vilka längder ska man ha på linorna, eller får man det rätt om man bara klickar hem en till varje?

HÖ/Gädd utrustning:
              Vision Atom #7 settet
              Extra spole för gädda med samma backning som Vipun?
              Lina i WF 8
              Tafswire
              Flugask ”Kust Öringen”
              Flugask ”Krokodilen”

Frågor:
              Extra spole för att byta mellan de olika fiskarna är att rekommendera antar jag? Vad är det då för storlek på spolen jag ska ha?

Har jag fått med alla grejjer jag kan tänkas behöva?

Tack så mycket för hjälpen hittills, det rycker i fingrarna redan som bara vill klicka hem allt ögonen ser på hemsidorna!

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
              Ska du ha en gäddlina till så kan jag verkligen rekommendera Visions Big daddy och om du köper det som jock har länkat till så blir det lagom med en WF8.

Snackar vi flytlina eller?
              Senast ändrad av Kalle.h8; 2013-05-10, 16:03.

Kommentera

Om inte prislappen spelar en större roll skulle jag rekommendera följande set

regnbåge
                http://www.fishline.se/vision-vipu-f...oducts_id/1106

sjunklinan kan du köpa senare, om du beställer lägg till en extra spole till rullen direkt så får du den billigare.

havsöring & gädda
                deep rullen verkar inte ha extraspolar så kanske du får köpa en extra rulle till detta set. Du behöver 2 olika linor. En flytande pike lina för gädda och sen en lina för havsöringen gärna en intermediate lina som ligger precis under vågorna.

Sen angående fluglinornas längd så behöver du inte ange nått de bukar alltid ligga runt 30m därav backingen på flugrullen ifall man får drömfisken som drar iväg mer än 30m lina. 2dra sorteringens linor är det inge fel på förutom att de kan ha fel färg fel klumplängd eller att de har nån minimal skada, men inget som påverkar fisket i större utsträckning.
                Senast ändrad av mojoman; 2013-05-10, 16:56.
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Faktiskt, så har Dan Tackel extra spolar till Deep. Men de är nog rätt ensamma om att ha dem på lager också. Du ska välja samma storleks nummer som det står på rullen. Exempel: # 5/6.

Om du hellre vill köpa extra spolen av fishline? Så tror jag säkert att de kan greja fram en åt dig.

EDIT. En Dan Tackel 2:a sorts lina är så billig på grund av att lin tillverkaren = Troligen Airflo, liksom alla andra lin tillverkare får linor i produktions linjen då och då som inte går att sälja till full pris p.ga. små skönhets fel såsom en och annan blek liten fläck eller att skjut linan har blivit en eller 2 m för kort. Och då säljs de till butik som 2:a sortering.

Bortsett från detta, så är de som vilken annan bra lina som helst.

Jag använder Dan Tackel linor i stor utsträckning och ett par av dem är 5 säsonger gamla nu.
                  Men de tuffar på bra fortfarande. Iof. precis som med andra linor så får man rengöra dem och åter smörja dem 2 - 3 ggr per år. Tiemco line dressing är toppen och finns både för flyt och sjunk linor. Se bara till att använda en garanterat ludd fri trasa när du smörjer.

Priset för det medlet kan verka litet avskräckande. Men de flaskorna räcker flera säsonger.

Om du bara ska ha en smörja till flyt linor? Då är Sameo Cobra spit inte dumt heller. Och väsentligt billigare än Tiemco.

Cobra spit här under "Kemikalier": http://www.flugor.se/
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-10, 19:34.

Kommentera

Tänkte klicka hem grejjerna nu, kör på det ni rekommenderat! Men ett par funderingar kvarstår..

Klarar Northern Braid backningen de starkaste gäddorna om man skulle få på en sån jäkel? Eller ska man köpa en annan?

Klarar ett #7 spö att kasta iväg de stora flugorna? WF 8 eller Big Daddy 8 funkar på det spöt?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X