Nybörjare vill börja fluga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare vill börja fluga!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

7 tusen och det är bara början.....tänk på alla "bra att ha" prylarna man inte i princip behöver med en fin prislapp, blir mer som medaljer man hänger i västen för att visa hur länge man hålt på med detta

Sen om du ska börja binda flugorna själv.............jaa 7000 till sa bara POFF :-P

Grattis till prylarna sen är det bara ut o öva, första flugfisken och du är fast i detta missbruk som kallas så fint "FLUGFISKE"
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tusan också, nu när man sitter på tusen nålar och inte kan bärga sig, tro fasen att båda spöna var slut och kommer som tidigast in onsdag/torsdag . - Hur ska jag klara mig!

Kommentera

Trist! jag vet hur du känner dig nu när du väntar på avin i brevlådan. Man är som ett barn på julaftons morgonen. Och vet också hur besviken man blir av sådana uppskjutna leveranser. Fick vänta på mitt Vision Vipu spö 14 dagar extra för att Vision hade ett större leverans problem p.ga. av hög efterfrågan. Min "main supplier" av flugfiske grejor och flugbindar material är ganska liten i sammanhanget och fick därför vänta litet extra på mitt spö b.la. innan de stora elefanterna hade fått sin kvot. Det kändes litet små tungt.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fått hem lite rullar spolar och linor idag!! Dan-Tackels service är ju helt suverän. Hade kontakt från dem flera gånger under helgen t.om.!!!
          Hade tänkt börja spola på linorna men tänkte först kolla med er om det finns något smart sätt att göra det på och är det något man ska tänka på?
          Dessutom fått flugorna och tafsarna från flugor.se ... gissa om jag är sugen!

Kommentera

Ja, Både Dan Tackel och flugor.se har bra kund service liksom jag har förstått att också fishline har.

Lägg backing spolen i en liten kartong så att den inte kan rymma. Lägg sedan backingen mellan sidorna på en tung bok eller bok stapel så att du får litet spänn på den. Montera rullen på spöt, men använd endast "handtags delen". Dra backingen genom spö ringen och koppla den till rullen, Sedan är det bara att veva. Du får använda tummen och pekfingret som lin spridare.

Fluglinan.

Mitt tips är att du försiktigt lindar upp linan på en upp och ned vänd hink först. Med klumpen närmast kanten på hinken. Dvs. närmast golvet, och den del av skjut linan som har en liten lapp som säger "Attach to reel" högst upp på sagda hink. Detta, eftersom Dan Tackels linor trasslar sig gärna annars i och med att de inte ligger på spole. Så man kan få en hel del trist extra jobb om man försöker att spola på den som den är eller när man försöker lägga den löst på golvet och sedan spola på den.

Trä den på samma sätt som du gjorde med backingen genom spö ringen och koppla fluglinan till backingen. Gör om momentet med att låta fluglinan löpa mellan tummen och pekfingret när du vevar. Då får du inte bara spridning på spolen. Utan du undviker även lin tvinn.

Knut guide här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar

Tänk på att fluglinan ska du inte spola på super noga, utan tvärt om litet små slarvigt. Man kan ju inte stå och måtta lina på spolen när man drillar fisk. Det ska i alla fall vara ett par mm luft mellan fluglinan och rullgaveln när du har fått på hela paketet på rullen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-14, 16:30.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Precis fått höra att det ska ta ända in till Juli innan Vipun #4 kommer in hos DT.

Så jag beställde det idag från Fishline istället som hade det i lager och förhoppningsvis får jag båda spöna imorgon!!

Jag tänkte på en grej. Jag har köpt sameo tapered tafsar från flugor.se.. men funkar dem till sjunkande liksom flytande fluglinor? Jag har sett andra tafsar som är uppmärkta som flyt/interm/sink/fast sink osv.. men på de jag köpte står inget.

Kommentera

tafsen du har köpt fungerar tilla alla fluglinor. Sen finns det sk polytafsar som är flyt, intermed, sjunk, fast sink osv dessa är en förlängning till fluglinan och på spetsen på dessa knyter du på en taperad tafs
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Knyter man inte bara på en tafsspets på polyledaren?

Kommentera

Okej då förstår jag.. Är det rekommenderat att ha en polytafs också? :p

Kommentera

har en polyleader till min intermediate lina, en fast sink för att ta mig ner till djupen om det behövs.

Det finns lite olika modeller av polyleaders vad jag har sett på marknaden, själv har jag en som har loopar i båda ändor. Är nog en smaksak hur man vill göra med tafsen. Vissa knyter på heldragen tafs i samma dimension anda taperat. Jag kör med taperad tafs efter polyleadern.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      151 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X