Bra fluglina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra fluglina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra fluglina?

Hej

Som rubriken lyder så undrar jag om fluglinorna från fiskeflugor e nå att ha när de är så billiga? Elr är det bara jag som inbillar mig?

Kom med egna förslag om ni tycker att det bara är s.k. Skit
    Tack på förhand/fiskegalningen från norr

Du har mail
    sigpic

Kommentera

Jag skulle inte ta risken att köpa fluglina från Fiskeflugor.se
      Håll dig till de gamla beprövade och kända märkena, är mitt tips. Själv kör jag med Scientific Anglers och är nöjd med dem. Men som sagt det finns många fler bra och kända märken.

Kommentera

Ok tack för svar
        Kanske inte ska ta den risken men har ni några förslag på bra linor

Kommentera

Jag har hört att de ska vara OK, det är ju diedose här ovanför som ligger bakom linorna om jag inte minns helt fel.

Sen kan man inte bara fråga efter en "bra fluglina", det är så många andra saker som spelar in som vilket spö du har, kastteknik, vad du ska fiska etc. Själv har jag halkat in på GL, deras highwater är underbar.

Kommentera

Set bästa är att läsa på nätet vad folk tycker om diverse linor. Bara för att en lina är billig behöver det absolut inte betyda att den bara "skit". Finns 2dra sorteringens linor som fungerar hur bra som helst om man kan leva med att färgen skiftar lite, taperingen är 0.5m kortare än vad den skulle vara på en lina för 600kr osv.

Jag håller mig till märkes prylar just för garantins skull samt att de gamla uttrycket "man får vad man betalar för". Har testat billiga linor och de fungerar utan problem, men de dyrare fungerar lite bättre tycker jag
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ok men då kanske dom inte är så illa. Har en kompis som har ett easy2go sett och han är nöjd med den linan

Kommentera

Köp den Bardo linan diedose säljer. Köpte en sådan för ett tag sedan och blev mycket glatt överraskad. Priset går heller inte att klaga på. Det kunde jag definitivt inte säga om den dyra Rio Gold linan som den ersatte. 2 klasser tyngre än uppgivet och började att krackelera i ytskiktet efter ca. 2 1/2 säsong trots vård.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-20, 08:38.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nu får du väl ge dig Scott Rios linor är ju bland de bästa på marknaden. Du måste haft en j-kla otur med den linan eller också är det behandlingen av den som fått den att krackelera. Alkaliska rengöringsmedel och plaster funkar mindre bra.
                  30 fots vikter Rio Gold

GOLD & AFTM
                  3. 6,87 (6,09-6,86)
                  4. 8,16 (7,39-8,16)
                  5. 9,46 (8,68-9,69)
                  6. 10,87 (9,85-10,88)
                  7. 12,83 (11,69-12,50)
                  8. 14,13 (13,09-14,13)
                  9. 16,20 (14,90-16,20)

Kommentera

Må vara. Men Bardo linan, ger lika mycket känsla och säkert samma kvalitet men till helt annat pris.

Ibland kan man hitta guld korn även bland de billigare grejorna.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-20, 22:35.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    592 visningar
                    0 gillar