Nytt spö.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt spö....

Eftersom jag knäckte mitt spö i helgen så behöver jag nu köpa mig ett nytt...

Jag hade ett scierra emerger #6 som jag var mycket nöjd med.

De kandidater som jag har (i nuläget) är Vission Vipu och Scierra Stone Fly båda i klass 6.

Viput har jag provat men inte stoneflyt...

Hoppas någon här har provat båda och kan ge mig en ledtråd på hur jag ska vela till det hela. Tror ju iof inte jag blir besviken vilket av dom jag nu än tar.

Men efter att ha suttit här och lurat på nätet så blir man ju helt vimsig i skallen och funderar och funderar...

Oavsett vilket spö det blir så kommer det att monteras en hylsa för butt på spöt.

Hej!

De är likvärdiga. Men gillar du Scierra spönas litet snabbare aktion? Så är ju Stonefly rätt väg att gå.
    Vipu, är ju mer åt det medium snabba hållet.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tjo vad säger du om följande resonemang?

Var du helnöjd med förra spöt köp storebror och var nöjdare med det.

Köp vipu och fundera på hur stonefly skulle vara...

Vipu är en trevlig pinne men det var ju din förra oxå...
      Så jag tror du blir nöjd hur som.
      Stone är nog mer lik den du hade än vipu pinnen....

Grattis till våndan...

Kommentera

Det enda jag kan säga för att lösa ditt dilemma är följande:

Bryr du dig inte om att Vipu är litet långsammare i aktionen? Köp det.

Vill du ha ungefär samma aktion som med din tidigare Scierra pinne? Köp Stonefly spöt.

Bortsett från detta?. Så är ju Vipu billigare. Medan Stonefly har litet mer ögon godis. Om det senare har någon betydelse för dig i sammanhanget? Vipu, är dock långt i från något trist spö att titta det heller.

Och slutligen, så får du bra valuta för pengen oavsett vilket av spöna du köper?

Mer än så kan jag inte bena ut det hela.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-08, 21:53.

Kommentera

Vipu pinnen har bror (denada) och den är trevlig men jag gillade sciera pinnen jag hade. Skulle ju kunna köpa en likadan men hellre lägger jag peng på rent spö än ännu ett set...

Snacka om I-lands problem jag har...

Edit: det skiljer ju bara några hundringar mellan spöna så det är inte pengen som avgör alls...

Kommentera

O.k. Ja, eftersom du redan har en rulle och lina från förra kitet så är det ju bättre att köpa ett litet vassare spö som något av dessa. Du får väl singla slant i fråga om spö valet då.
            Annars, låt det utseende som tilltalar dig mest avgöra. Det kan som sagt inte bli fel vilken av pinnarna du än väljer?

Jag äger ju ett Vipu #3 som jag är fet nöjd med och har prov kastat med ett Stonefly i samma klass. Men i mitt fall var det mest snålheten som avgjorde spö valet mellan dessa eftersom det även var aktuellt med ett ett köp av en dyrare rulle och lina till spöt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-09, 08:41.

Kommentera

En panikfråga nu jock...

Jag har flyt och sjunk linor i klass 6. Ska jag välja en 5 eller 6 pinne? Du har väl provat runt lite antar jag...

Edit: det blir nog ett vipu (om jag inte velar runt mer)

Kommentera

Ursprungligen postat av jerico Visa inlägg
                En panikfråga nu jock...

Jag har flyt och sjunk linor i klass 6. Ska jag välja en 5 eller 6 pinne? Du har väl provat runt lite antar jag...

Edit: det blir nog ett vipu (om jag inte velar runt mer)
                Beror helt på vad det är för linor? Skiljer ju som bekant ganska mycket märkena emellan. Fast funkade de bra med Emerger sexan, så funkar de säkert med en Vipu sex. Testa ett Stonefly om du har möjlighet. Helt klart mer/roligare spö än både Vipu & Emerger

Kommentera

Är inte linorna underklassade? Så grejar ett Vipu # 5 dem.

Om du inte vet hur det ligger till med detta? Kolla vikten i gram på linorna på tillverkarens hem sida eller kanske hos fishline.se som brukar sätta ut vikten i gram. Och jämför sedan de vikterna med en AFTM tabell:

The AFTM Table and its relevance. These pages follow the flycasting teaching progress of two pupils. One online, one offline.

En efter AFTM rätt vägande #6 WF lina funkar till klass 5.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-11, 20:25.

Kommentera

Blev ett nytt spö. Ett 11,6 fot switch rod 5/6

Var ute hos en kompis och prata om spö köp och han plockade fram hela sin arsenal och vi hade skoj på gräsmattan

Föll som en fura för just det spöt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    168 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    275 visningar
                    0 gillar