flugfiske utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jpi Visa inlägg
    känner ingen som har WF 6, jag kan köpa en och prova. någon att rekommendera ? willyssportfiske ligger inte mer än 5min från jobbet.
    Butikerna brukar ju ha rullar med linor i lite olika klasser, för att man skall kunna testa spöna de säljer. Ta med ditt spö och be att få prova det ihop med en lite tyngre lina innan du handlar någon. Inte säkert att spöt trivs med den tyngden. Har testat stonefly femman ( klassat 9 gr ) och tycker det funkar riktigt bra med linor runt 10gr. Fast tyngre än så blir nog sådär.

Kommentera

om mitt spö är klassat 9g. och min linas klumpvikt är 11g. är det optimalt ? läste på wf6 linor ser ut som de flesta har en klumpvikt runt 14g.

mer input behövs nog.

annan fråga är om det skulle vara lättare att kasta med en annan sorts lina än wf ?

Kommentera

Njae, har man bråttom ut med flugan? Då är nog en WF det man ska sikta på. DT och Longbelly, är något långsammare att skjuta. Men å andra sidan så är de bättre på att presentera torr flugan eller nymfen på ett fint sätt och mjuk landar med högre precision. Något man gillar i de snårigare, strömmande vattnen och när fisken är skygg.

Man kan även jobba igenom kasten i en något lugnare takt. Och man kan inte heller fuska igenom kasten rent tekniskt sett som man kan litet med en vanlig WF. Dock är DT och longbelly linorna något mer känsliga för mot vind.

Vill man ha en snabbare korthåll till medel distans lina = upp till ca. 20 m? Då ska man ju välja en kort klump, WF med en klump längd på 8.5 m. Normal längden på en WF klump är annars ca. 10.5 - 11 m.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-11, 19:13.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

om mitt spö är klassat 9g. och min linas klumpvikt är 11g. är det optimalt ? läste på wf6 linor ser ut som de flesta har en klumpvikt runt 14g.

mer input behövs nog.

annan fråga är om det skulle vara lättare att kasta med en annan sorts lina än wf ?
          En tyngre lina en rek, förändrar naturligtvis spöets utlovade egenskaper, men gillar man det själv så... Har själv några HMT intermediate linor som jag använder till streamers, just för att jag tycker de kastar lite tyngre flugor bra. WF5`an är inga som helst problem att kasta förtyngt med, så det borde funka fint med flytvarianten också. Du kanske skulle testa med lite kortare tafs om du inte redan gjort det. Använder själv oftast otaperad heldragen FC på ca 2,5 meter till streamers. Precis som vid gäddfisket räcker det med flugans egentyngd för att sträcka tafsen dvs taperat är helt onödigt

Kommentera

min utrustning ska räcka till allt mitt fiske då ?
            Den räcker alldeles utmärkt! Iaf för att kasta alla flugor du kan tänka dig, förutom möjligtvis stora gäddflugor då men... Fast å andra sidan så vet jag de så fiskar gädda med #5 eller #6 och kastar stora gäddflugor bättre än vad jag gör med mitt #7/8 Sen om du inte gillar hur ditt spö känns när du drillar fisk eller i övrigt när du kastar är en annan sak, för där finns det ingen rätt eller fel utrustning utan enbart vad du själv tycker känns bra då alla har lite olika kasttekniker och önskemål för hur man vill sitt spö ska uppträda. Men som sagt du behöver definitivt inga nya grejer för att klara att kasta de flugor som du använder till ditt fiske.

känner ingen som har WF 6, jag kan köpa en och prova. någon att rekommendera ? willyssportfiske ligger inte mer än 5min från jobbet.
            Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
            Butikerna brukar ju ha rullar med linor i lite olika klasser, för att man skall kunna testa spöna de säljer. Ta med ditt spö och be att få prova det ihop med en lite tyngre lina innan du handlar någon. Inte säkert att spöt trivs med den tyngden. Har testat stonefly femman ( klassat 9 gr ) och tycker det funkar riktigt bra med linor runt 10gr. Fast tyngre än så blir nog sådär.
            Det var det Wadman sa som jag menade att du ska göra. Ta med ditt spö till butiken och be att få testa lite olika linor och se om det känns bättre. Annars så är det bara ut och träna på dubbeldragen. Om du inte vet exakt vad vi menar när vi skriver dubbeldrag så hoppas jag du frågar så du vet vad du ska öva på.
            Senast ändrad av haggis82; 2013-10-12, 13:46.
            Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
            Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Hur går det för dig? Har du tränat nåt?
              Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
              Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Jag tycker definitivt att du ska gå upp en klass, oavsett om det GÅR att kasta gäddflugor med ett klass 4 eller inte.
                För det första blir det betydligt bekvämare fiske med utrustning som är anpassad till flugvalen.
                För det andra antar jag att du vill ha möjlighet att underhandskasta när situation kräver det, testat att underhandskasta en förtyngd streamer i strl 6 med en klass 5 utrustning?
                [FONT="Arial Black"]Förstår mej inte på sport där det inte nappar..[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                7 svar
                407 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                8 svar
                283 visningar