Beteslås till havsöringsflugorna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beteslås till havsöringsflugorna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beteslås till havsöringsflugorna!

Stod idag på kusten med stelfrusna fingrar och funderade på om jag skulle byta fluga. Dock försvann motivationen till detta då jag avskyr att trassla och knyta i kylan vilket alltid tar tid. Då slog det mig att borde inte ett lås som typ BFT Fastach i liten storlek fungera, eller sabbar det gången på flugan samt gör att den sjunker för fort? Om någon provat dela gärna med av era erfarenheter.

Har haft samma funderingar om upphängarflugan när jag hasplar HÖ. Gör ju inte så mycket om den sjunker, bara en kort tafs från trelekande framför huvudbetet. Endast fått en tobis att hugga på upphängarfluga, men endas använt det kanske 10% av fisketiden för att det är så krångligt att byta med stela kalla fingrar.....ett beteslås hade varit guld. Nu ikväll knöt jag fyra kompletta fc tafsar mer upphängare och flugor vid köksbordet, så byter jag hela tafsen om jag inte blir nöjd, men att kunna byta flugan precis som huvudbetet hade underlättat. Nån som har testat?

Kommentera

Jag kör med ett litet "lås" som är till för flugor. Ser i princip bara ut som en liten hopklämd ring där man kan pressa in flugan. Säkert någon flugfiskare som vet vad jag menar och vad det heter. Funkar klockrent.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Samma typ av snapplås man har till pilkar vid pimpelfiske?

Kommentera

Snappers funkar fint till streamers. Ser lite klena ut kanske, men håller förvånansvärt bra. Har tagit många riktigt stridbara bågar på snappershängda streamers, så det borde väl funka fint till HÖ också. Är en ganska smidig lösning, när man letar "flugan för dagen" + att den dessutom ger flugan en lite livligare gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
            Snappers funkar fint till streamers. Ser lite klena ut kanske, men håller förvånansvärt bra. Har tagit många riktigt stridbara bågar på snappershängda streamers, så det borde väl funka fint till HÖ också. Är en ganska smidig lösning, när man letar "flugan för dagen" + att den dessutom ger flugan en lite livligare gång.

http://www.dan-tackel.com/5838/snappers
            Vilken storlek skulle du säga är lämplig för säg en Zonker i krokstorlek 4-8?

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg

http://www.dan-tackel.com/5838/snappers
              Mkt intressant lösning måste jag säga.
              Jag brukade ha en väldig liten beteslås storlek 12 eller 14 för att kasta streamers, men jag tyckte att det fungerade sådär...

Denna kan vara en intressant lösning oxå. Någon som has testat?

//T

Kommentera

Jag har kört med bft fastattach till gäddflugorna i ca 1,5 år. De funkar bra men det finns två saker att tänka på;

först och främst att använda rätt storlek i förhållande till fisk, fuskar man med det kan fisken helt enkelt räta ut dom, jag har testat trout storleken till stor gädda och den blev totaldemolerad. Pike storleken håller däremot bra. Kanske testa en trout till havsöring?

Sen måste man hålla koll på att dom håller formen, spiralen ska ligga mot stammen för att låsa flugan. Annars kan flugan lirka loss i kastet. Det har bara hänt två gånger sen jag började använda dessa och båda gångerna på grund av ett demolerat lås.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

De snappers som Göran länkade till är de jag använder. Har inte haft några problem. Jag körde med de minsta förr men har gått upp en storlek nu. Mest för att flugan rör sig bättre om den inte sitter för tight.
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Mkt intressant lösning måste jag säga.
                    Jag brukade ha en väldig liten beteslås storlek 12 eller 14 för att kasta streamers, men jag tyckte att det fungerade sådär...

Denna kan vara en intressant lösning oxå. Någon som has testat?

//T
                    Den ser väldigt klumpig ut i mina ögon..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    108 visningar
                    0 gillar