Tafsmaterialets hållbarhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterialets hållbarhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsmaterialets hållbarhet?

Sitter och funderar över mina rullar med lina som jag har kvar från förra året. Hur fräscha är de egentligen?
    Jag brukar alltid köpa nytt inför varje ny säsong för att vara säker på att allt är tipp topp när jag gör mina egna tafsar.

Är detta ett resursslöseri? Håller linorna likvärdig kvalitet året efter?
    Jag har alltid utgått från att rullar med lina som man använt under ett år bara är att kassera inför nästföljande säsong. Jag förvarar dem inte i något kylskåp eller liknande. Utan de ligger där bland de andra flugfiskeprylarna hela tiden.

Jag byter mest av ren försiktighet hela tafsen en till 3 ggr per säsong. Men är ditt tafs material inte av den UV känsligaste typen? Då ska det ju räcka ....Iaf i början av säsongen att du har förvarat flug rullen / reserv spolarna och tafs materialet mörkt.

Det taskiga i det hela när man köper material, är ju att man inte vet hur mycket eller hur länge spolarna man köper har varit exponerade för UV strålning i butiken?

Edit. Något lite svagare lär ju tafsen hur som helst bli efter ett tag ute i friska luften.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-02-05, 11:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

enkelt sätt att testa tafsmaterialet är att dra av den med en grövre våg.

Brukar göra det varje år innan fisket drar igång, förutom FC rullarna då.

Brukar ta 2 50cm bitar av samma materialoch skarva ihop dessa, sen perfection loop i båda ändarna, ena änden fäster jag i skrivbordet och andra i vågen, sen är det bara att dra långsamt så att man hinner se vid vilken dragkraft linan brister (oftast vid knuten) klarar linan 30-35% (knuten är linans svagaste länk, har för mig att jag sett vilken belastning de olika knutarna tål) av vad som står på rullen kör jag på med den. Dåligt material har gått av bara man drar åt knuten, alternativt gården av vid lätt belastning
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det där har jag tänkt på att man vet ju inte hur länge och hur rullarna har legat i butiken.
        Eftersom jag brukar beställa mitt tafsmaterial så förutsätter jag att de inte ligger framme för fullständig exponering.

Sedan gör jag som dig Jock, byter ut alla delar av tafsen ända bak till buttdelen några gånger under säsongen. Helt och hållet av ren försiktighet.

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Jag byter mest av ren försiktighet hela tafsen en till 3 ggr per säsong. Men är ditt tafs material inte av den UV känsligaste typen? Då ska det ju räcka ....Iaf i början av säsongen att du har förvarat flug rullen / reserv spolarna och tafs materialet mörkt.

Det taskiga i det hela när man köper material, är ju att man inte vet hur mycket eller hur länge spolarna man köper har varit exponerade för UV strålning i butiken?

Edit. Något lite svagare lär ju tafsen hur som helst bli efter ett tag ute i friska luften.

Kommentera

Det är väl inte så mycket uv-strålning inne i en butik.
          Men nån form av färskvara borde det ju vara. Värme och torr luft kanske är lika illa.
          Luften är ju mycket torrare på vintern. Jag tänker alltid att jag ska lägga tafsmaterialet i kylen men det kommer man ju aldrig ihåg. Går och gör det nu.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja man tänker ju varje år på att man ska lägga tafsmaterialet i kylen... men lik för bannat så glömmer man det varje år.

I år var till och med fluglinan kvar på rullen. Men efter att gått igenom den så verkar den inte ha lidit någon nöd. Knappt något rullminne. Det lilla rätade man snabbt och enkelt ut.

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
            Men nån form av färskvara borde det ju vara. Värme och torr luft kanske är lika illa.
            Luften är ju mycket torrare på vintern. Jag tänker alltid att jag ska lägga tafsmaterialet i kylen men det kommer man ju aldrig ihåg. Går och gör det nu.

Kommentera

Helt klart så måste jag införskaffa mig nytt tafsmaterial...

Gjorde en enkel test med två mjölkpacket, vilket blir 2 kg.
              Min 5X (0,15) som ska klara 2,3 kg brast på en gång.
              Även min 4X (0,18) som ska klara 2,9 kg brast.

Eftersom det är ett sådant mildväder nu så tänkte jag ta en tur till ån hemma någon dag för att se om det finns någon övervintrad båge och/eller öring kvar. Så det blir till att snabbt fixa nytt tafsmaterial.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                Mängden UV strålning beror nog på hur mycket lysrörs belysning och sol dito spolarna utsätts för på plats? Det handlar ju om "ligge tid" i butiken också.

I en del fysiska butiker jag har besökt, så har ju spolarna och de färdiga tafsarna hängt väl exsponerade för all slags inverkan av UV ljuset. Egentligen så skulle tillverkarna i allmänhet göra sina förpackningar tonade eller helt svarta.

Kommentera

Visst ligger dom länge i butik så blir dom ju gamla.
                  Men uv-ljus går inte genom glas och vill man ha uv från lysrör så får man köpa reptilbelysning.
                  Så uv-ljus i butik är nog marginellt, det är nog snarare ålder och värme som skadar nylonet.
                  Ligger dom exponerade i solljus så blir det ju onekligen väldigt varmt.
                  Svarta askar i solljus, det dödar nog tafsen ännu fortare.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kan vara så. Men jag tycker iaf. att butiks ägarna i allmänhet skulle vara litet mer observanta på detta. och förvara materialet litet mer skyddat från både UV och högre värme. Skit surt att få tafs eller tafs material som är skört som ett hår strå.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    287 visningar