Hjälp med inköp av vadare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med inköp av vadare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med inköp av vadare!

Hej alla glada!
    Nu är det premiär för mig och mina polare i strömfiske och vi har lite problem att komma underfund med vilka vadare vi ska köpa.

Hitills har vi kunnat slippa den investeringen då vi endast fiskat i sjö eller från båt men nu när det blir strömfiske så är det ett måste för oss.

Vi är öppna både för andnings och neoprene vadare, antar att neoprene är skönare i strömmen men att andnings är skönare vid sjön.

Nån som har nått att rekomendera eller tipsa om?

Skitfiske på er!

Allt beror på hur strömt vattnet är, hur djupt vattnet är osv. Är vattnet väldigt strömt så rekommenderar jag andasvadare av den anledningen att dessa inte försöker flyta upp till ytan, något som neoprenevadare gör. Detta medför (flytförmågan) en större risk att ramla i vattnet, t. ex om du ska korsa älven, då tappar du lättare fotfästet än med andasvadare. Plurrar du då så åker fötterna upp till ytan medans huvudet hålls under vattnet. Neoprenevadare är bättre på vinter, vår och sen höst då dessa håller värmen bättre.

Om vattendraget du ska fiska i inte är djupare än en halvmeter skulle jag rekommendera att du satsar på ett par vadarstövlar. Är det djupare än så, så skulle jag rekommendera vadarbyxor.

Kommentera

jag köpte ett par från fishit.se för 8-900 spänn, bara använt dom ett par gånger men är helnöjd hittils.. har kört neopren förr och detta är som sagt lite kallare men det är ju bara slita på lite extra kläder under

Kommentera

Ursprungligen postat av Anonym
        Allt beror på hur strömt vattnet är, hur djupt vattnet är osv. Är vattnet väldigt strömt så rekommenderar jag andasvadare av den anledningen att dessa inte försöker flyta upp till ytan, något som neoprenevadare gör. Detta medför (flytförmågan) en större risk att ramla i vattnet, t. ex om du ska korsa älven, då tappar du lättare fotfästet än med andasvadare. Plurrar du då så åker fötterna upp till ytan medans huvudet hålls under vattnet. Neoprenevadare är bättre på vinter, vår och sen höst då dessa håller värmen bättre.

Om vattendraget du ska fiska i inte är djupare än en halvmeter skulle jag rekommendera att du satsar på ett par vadarstövlar. Är det djupare än så, så skulle jag rekommendera vadarbyxor.
        Det du säger om neoprenvadare verkar ju lite jobbigt att man kan få en skjuts uppåt
        Men vi skall till Älvdalen och Österdalälven och jag har aldrig varit där tidigare så jag vet inte vattenföringen ännu. (Har inte frågat heller.)

Att jag skall ha ett par vadarbyxor är iaf ett måste, inga halv mojjänger för då är jag utan ist å lägger kosingen på nått annat.

Hur är det med slitage på andasvadare? Neoprene är inte så svårt att laga så det är en fördel, men t.ex. Gore-Tex är ju inte på tal om att laga, då är hela slanten plötsligt bortsläng...

Humm, tål att tänkas på.
        Tack för hjälpen!

Kommentera

bara för ett par vadare läcker på ett ställe så behöver dom sällan slängas. Det följer ofta med lagningssatser så några hål brukar inte vara några problem. Det går o laga med cykelslangslagning också om man nu inte får tag på annat.

Har hört mycekt gott om Vision Extreme. Inte testat själv dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler
            bara för ett par vadare läcker på ett ställe så behöver dom sällan slängas. Det följer ofta med lagningssatser så några hål brukar inte vara några problem. Det går o laga med cykelslangslagning också om man nu inte får tag på annat.

Har hört mycekt gott om Vision Extreme. Inte testat själv dock.
            Kan man alltså laga ett par andasvadare med en lagningssats?
            Jag har inte koll på vilka material de är gjorda av men oftast är det tyg med något sorts special membran mellan innerfoder och yttertyg. Det måste göra det svårare att laga då man inte kommer åt "mellanlagret" för att lappa.

Vision Extreme säger du, då ska jag kolla upp dem. Är det andas eller neoprene?

Tack för tipset!

Kommentera

Ursprungligen postat av Empo
              Kan man alltså laga ett par andasvadare med en lagningssats?
              Jag har inte koll på vilka material de är gjorda av men oftast är det tyg med något sorts special membran mellan innerfoder och yttertyg. Det måste göra det svårare att laga då man inte kommer åt "mellanlagret" för att lappa.

Vision Extreme säger du, då ska jag kolla upp dem. Är det andas eller neoprene?

Tack för tipset!

till mina guideline Coolwater följde det med lagnings sats. Nu när hösten börja komma skall du pruta rejält på vadarna ! Att köpa ett fleece underställ är också att rekommendera då vattnet är kallt.

Kommentera

det är främst andasvadare jag tänker på.

är det nu inte ett jättehål så tror jag inte det rä några problem o laga utan lagningssats. lite liquisole och gummi borde funka. jag har bara lagat neoprene och vet itne hru det är med andasvadare exakt.

jag hade köpt ett par andasvadare och inte neoprene. dom behöver man bara när det är svinkallt. Man klarar sig jäkligt långt med andasvadare med undetställ. Jag får på mig mycekt under mina andasvadare. två par underställ + mjukisbrallor om det behövs.. fast då är dom väl fyllda och lite klumpiga att gå i.. men dom håller en varm

har neoprene också men de använder jag inte så ofta.

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler
                  det är främst andasvadare jag tänker på.

är det nu inte ett jättehål så tror jag inte det rä några problem o laga utan lagningssats. lite liquisole och gummi borde funka. jag har bara lagat neoprene och vet itne hru det är med andasvadare exakt.

jag hade köpt ett par andasvadare och inte neoprene. dom behöver man bara när det är svinkallt. Man klarar sig jäkligt långt med andasvadare med undetställ. Jag får på mig mycekt under mina andasvadare. två par underställ + mjukisbrallor om det behövs.. fast då är dom väl fyllda och lite klumpiga att gå i.. men dom håller en varm

har neoprene också men de använder jag inte så ofta.
                  Ok, en till som tycker att andas är en fördel. Börjar luta mer och mer åt ett par andas.

Är det någon som har koll på om Scierras andasvadare MBQ för 1500:- är nått att ha?

Kommentera

fråga landin_89 dom har vadare och han vet mycket om vadare

dom säljer vadare och sådant

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    131 visningar
                    0 gillar