Byta lina på mitt flugspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta lina på mitt flugspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta lina på mitt flugspö.

Hej! Jag har nu abus nybörjarspö diplomat 56. Har använt den en säsong men tycker linan känns trög, i övrigt så känns spöet ok. Funderar på att skaffa en vision deep rulle, såg den på nå erbjudande på fiskefebers hemsida. den lina som sitter på är en wf6f, kollade på dan tackel och sen blev de stopp, va ska jag ha för nåt? Kan jag använda gamla backing linan? Har förstått att wf6f är en klass 6 flytande men va händer om jag går ner en klass? Blir de kattskit av allt? Jag som sagt en glad amatör försöker läsa mig till men de är en svår djungel att förstå

Du kommer snart får ett bra svar. Håll ut.
    Go for the big ones you must

Kommentera

i dagsläget är det ganska svårt att säga vilken lina som passar dit spö. Detta beror på att fler tillverkare börjar överge gamla AFTM systemet för linklasserna. Men rent generellt kan man säga att ditt 56 spö ska ha en WF6 lina alternativt DT5. Skillnaden mellan dessa 2 linor är att WF linan har vikten i framändan av fluglinan,en sk klump på runt 10m. Medans DT linan är en enda lång klump.

Klassningen på linorna får man fram genom att väga 9.15m av fluglinans fram del, dessto tyngre linan är ju högre klass blir de på fluglinan. Men i dagsläget är det många tillverkare som bara anger klumpvikten på fluglinorna, då kan det vara bra att veta vilken vikt man själv gillar bäst på sitt spö. Sen för att göra det mer komplicerat så fingrar även tillverkarna på klassningen av spöna. En 56 kan i själva verkat vara en 67 eller 45, då blir det ännu jobbigare att hitta en bra lina till sitt spö.

Men för att göra det hela enkelt köp en WF6 lina den kommer nog fungera kanon, köper du en WF5 kan linan bli för lät och du får vifta som en tok för att hålla den i luften. Köper du en för tung då orkar inte spöt hålla linan i luften utan flexar för mycket.

Kan jämföras lite med spinnfiske, har du ett spö som tar 10-30g, så funkar ett 20g drag kanon, men provar du en 3g så får ta i allt du kan för att få ut den. Sen om man provar 50g drag så orkar inte spöt utan böjer sig till brist gränsen när man kastar.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Du tycker att fluglinan kännas trög efter en säsong, skriver du. Har du rengjort linan någon gång?
        Personligen så rengör jag mina linor flera gånger under en säsong. Man kan nästan bli förvånad ibland hur snabbt det blir en beläggning på linan.

Backinglinan brukar jag byta efter ett par säsonger, om inget speciellt inträffar. Den håller säkert längre, men jag tar det säkra för det osäkra.
        Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-03-17, 11:51.

Kommentera

Okej! Tackar för infon, läste nånstans att wf är lättare att få långt ut och en dt är lättare att få precision med? Stämmer de? En hel säsong kanske är att ta i, hann väl använda spöet ett 10tal ggr. Dock amatör som man är så hann man doppa hela rulllen i älven nån gång hur tvättar man linan bäst då? Såg de fanns nå lintvättmedel på fiskebutiken i stan, värt de 79:- den kosta?

Kommentera

Hej!

Ja det stämmer att WF linan skjuter fortare än en DT men landar litet klumpigare och mindre precist. WF linan, är ju bäst anpassad till stilla vatten fisket där fisken ofta rör sig ganska fort från en plats till en annan. DT linan fungerar den med om man inte behöver ha så brått att få ut linan långt? Men är nog bäst för strömmande vatten där man kan utnyttja den linans precision och mjukare presentation av flugan. DT linan är faktiskt lättare att hålla i luften på långa lin längder pga. klumpens placering i mitten av linan.

Du har ju även en hybrid mellan dessa lin typer som kallas Longbelly = En WF med mellan 12 och 15 m klump. ( En normal WF har 10.5 m klump ca. ) Den har de flesta av de goda egenskaperna från båda WF och DT och få av de sämre.

Vision Vibe 125, Sameo Python och Rio Gold är några av dessa Longbellys.

Ett bra lin rengörings och återfettnings medel för flyt linor är aldrig fel. Tänk bara på att använda en garanterat ludd fri trasa när du smörjer och låt de behandlade delarna falla ned i en ren hink eller dylikt. Låt sedan linan ligga och dra i hinken en timme innan du spolar på linan på rullen igen.

Det brukar räcka att gör behandlingen 3 ggr per säsong, typ vår, sommar och höst. Dvs. om vattnet du fiskar i inte har mycket skräp och smuts i sig? Genom att rengöra och återfetta linan litet då och då, så ökar du livs längden en hel del och så skjuter ju linan bättre också

Det är bara Tiemco som har ett sådant medel även för sjunk linor.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-17, 13:40.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ok, de här hette cortland pro line cleaner. Men nu måste jag krypa till korset och säga att jag ljög hade visst ett diplomat 78 och inte 56, men vilken lintyp jag har nu vet jag int, hade int kollat innan jag gjorde inlägget, spöet låg längst in i förrådet. Men antar att principen är samma även om de hoppar upp nån klass?

Kommentera

vad är det för fiskar du ska fånga med flugspöt ? Skilnaden är ganska stor mellan 56 och 78 enligt mitt tycke
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Köpte spöet mest för att testa på flugfisket, fiskar mest uppe i norrland i de större älvarna

Kommentera

för harr, röding och öring skulle jag kalla detta spö för grovt, om du nu inte är ute efter drömfiskarna med lite större streamers. Klassen på spöt och linan avgör hur stora flugor du kan fiska med, det går att fiska med småflugor med det spöt om man vill men presentationen blir nog inte så bra med tanke på fluglinans vikt. Sen att drilla en 7-8 hektos fisk på det spöt är som att dra upp gäddsnipor med en rejäl gäddpåk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    129 visningar
                    0 gillar