Sameo #5 till tippen, funderar på nytt och ev. ner en klass - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sameo #5 till tippen, funderar på nytt och ev. ner en klass

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sameo #5 till tippen, funderar på nytt och ev. ner en klass

Sitter och funderar...

Mitt Sameo Classic #5 gick tyvärr söder i slutet på förra säsongen och jag ska införskaffa något nytt.
    Min fundering är egentligen om vilken klass jag ska ha. Jag anser mig som "nybörjare med ett par säsonger på nacken" och fiskar nästan uteslutande i Skånes P&T dammar och längs vissa åar (t.ex Löddeå) på jakt efter öring eller abborre.
    Jag har ett "kustspö" i klass 6/7 för HÖ och funderar nu på att inte välja en ny 5:a, utan att ta en 4:a istället.
    Vad tror ni om det resonemanget?
    Jag får iof köpa ny lina, men min Sameo rulle jag hade till Classic bör väl funka även på en 4:a, eller?

Det jag tänkt i så fall är Visison VIPU #4 8'

Tar tacksamt emot tips och råd

Hej!

Trist med ditt Classic.

Tänk bara på att en 4:a är litet mer vind känsligt än en 5:a. Personligen, så tycker jag att du ska greja en ny 5:a som är litet mer all around än vad en 4:a är. Iof. så får du det litet roligare med kilo fiskarna med en 4:a. Och det är ju den ideala Harr och Abborre klassen.

Vipu är inte dumt om du vill ha ett billigt spö? Tänk bara på att detta är ett halv aktion spö och rappare i aktionen än ditt Sameo.

Kanske du ska höra med Sameo / inköps stället om du kan få köpa en ny spö del i stället?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-17, 13:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för tipsen Göran

Jag går nog på din linje och kör på en #5
      Tyvärr är mitt Sameo förlorat helt, det är mer än en spödel. Vad gäller aktionen så vill jag ah ett lite rappare spö denna gång.
      Frågan om det är lönt att hoppa upp 400kr och köra på Exceed istället, aktionen kan väl vara tämligen lik VIPU tror jag?
      VIPU kan jag få för 1099:- på Dan Tackel, Exceed ligger på 1499:- hos Sportfiskegiganten. Lite bökigt att köra däremellan för att testa bara...

Kommentera

Capricorn säljer ut custombyggda mhx spön för 1500kr. Där får du ett fantastiskt fint spö som hänger med riktigt dyra spön. Bättre för det priset blir nog svårslaget...

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
          Tack för tipsen Göran

Jag går nog på din linje och kör på en #5
          Tyvärr är mitt Sameo förlorat helt, det är mer än en spödel. Vad gäller aktionen så vill jag ah ett lite rappare spö denna gång.
          Frågan om det är lönt att hoppa upp 400kr och köra på Exceed istället, aktionen kan väl vara tämligen lik VIPU tror jag?
          VIPU kan jag få för 1099:- på Dan Tackel, Exceed ligger på 1499:- hos Sportfiskegiganten. Lite bökigt att köra däremellan för att testa bara...

Varsågod.

Riktigt tråkigt att hör om ditt Classic. Jag vet hur det svider när ens spö ger upp.

Jag tvivlar på att Exceed tillför något värt de extra 400:- mot Vipu spöt. Du får nog hoppa upp till G.L. Fario t.ex. om det ska bli någon skillnad att jubla över.

Vision, har ju verkligen lyckats med Vipu i budget klassen.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-18, 10:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Capricorn säljer ut custombyggda mhx spön för 1500kr. Där får du ett fantastiskt fint spö som hänger med riktigt dyra spön. Bättre för det priset blir nog svårslaget...
            Intressant! Vad kan jag förvänta mig av "fast aktion" som spöet benämns som?

Kommentera

Kom att tänka på det nu. Detta kan också vara en intressant kandidat:

Billigt här. Ligger på runt 1700:- annars. Ett rappt halvaktion spö detta också.

Faan! #5 var slut i lagret såg jag nu. Sorry.

Det här är den billigaste butiken på det:

Men du betalar nog mer för utseende än någon faktisk skillnad mot Vipu spöt då.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-18, 10:49.

Kommentera

Vill du ha ett spö med mer kick i än Vipu?

Kommentera

Blev sugen på MHX spöet, det är ju onekligen något att växa i. Ringde Capricorn och hörde lite om aktionen osv. Rätt stor skillnad på detta jämfört med mitt Sameo, men inte överdrivet svårkastat enligt killen jag pratade med.

Kommentera

Jag har ett scierra stonefly, köpt förra året fiskat en säsong, köpte som kit:
                    •Spö: Scierra Stone Fly #5
                    •Rulle: Scierra Orbit 5/6
                    •Lina: HMT V2 Flyt #5

Tror det kostade 2200kr när jag köpte det. Om du är intresserad, jag har ett nytt #5 som jag fiskar med redan.

Finns i Västerås.
                    Annars blir det ett bra reserv spö för mig
                    Senast ändrad av jpi; 2014-03-18, 13:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X