Flugfiske efter havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej och tack återigen för era svar!
    Precis som "bj" säger bedrivs fisket efter HÖ längst pallkanterna på Gotland. Jag har tidigare fiskat med haspelutrustning och vet hur mycket HÖ-fisket i Östersjön sliter på prylarna. Med tanke på det skulle det kännas bra med en rejäl utrustning och som då kanske kostar lite mer.

Oavsett om jag fiskar med haspel eller fluga så använder jag mycket kraft i kasten. Är det bra med ett snabbt spö då?

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler
      Om du nu vill spara in pengar så kör en Loop CLW istället för danielsson. Det valet gjorde jag själv och är kanonnöjd med CLWn. På den nya modellen av CLWn har barnsjukdommarna fixats, så jag ser ingen anledning att köpa danielsson.
      Jag har en CLW på mitt 5/6-spö från Loop. Jag är nöjd med den men den känns ganska ömtålig med all sin plast. Vilken storlek har du? Kanske är den stabilare i större modeller?

Vad gällande blackline så körde jag själv med det innan. Det är mjukare och känns tyngre vilket gör att man tröttnar fortare samt inte får ut linan lika långt.
      OK, det är ungefär vad andra som vet något om blackline säger också. Det är nog värt de där extra pengarna för ett blue line!?

Kommentera

Har testat polarens Pool12 SSD 9,6 #8, tror det kostade runt 1500kr, och det är mycket fint spö för pengarna. Det säljs dock inte utan är ersatt av SSD2. Kanske det finns något begagnat.
        Jag blev tipsad om Pool12 av en anna kille också:

Verkar ju helt klart som ett alternativ till Loop Saltwater?!

Vidare fick jag tipset om Okuma Integrety: http://www.wittlock.se/utrustning/html/okuma.html
        Någon som testat den rullen?

Kanske skulle ett spö från Pool12 och en Danielsson-rulle vara en bra kombination?

Kommentera

Jag har (även) en Okuma Integrity som jag inte riktigt litar på då den emellanåt frivarvar (slirbromsen släpper). Någon sa att det berodde på fettet i glidlagret i samband med kyla. Jag har försökt att gnida bort det men får inte bromsen att gå riktigt bra och jag litar inte riktigt på rullen..

Kommentera

Ursprungligen postat av bj
            Jag har (även) en Okuma Integrity som jag inte riktigt litar på då den emellanåt frivarvar (slirbromsen släpper). Någon sa att det berodde på fettet i glidlagret i samband med kyla. Jag har försökt att gnida bort det men får inte bromsen att gå riktigt bra och jag litar inte riktigt på rullen..
            Hmmm, inte kul om sådant händer.
            Kallt blir det ju garanterat vid HÖ-fisket...

Har du/någon annan testat Pool12-spöna?

Om man skulle satsa på en rulle från Danielsson, vilken rekommenderas?

Kommentera

Ursprungligen postat av R.E
              Har du/någon annan testat Pool12-spöna?
              Jag kör med TravelPool12 klass 8-9. Absolut i grövsta laget för Havsöring, särskilt då jag tycker att en klass 11-lina matchar spöt bäst.

Kan bli lite tungt efter en heldag, men det bär stooora tunga flugor fint!

För övrigt så gillar jag detta spö. Det är snabbt nog för att få tajta fina linbågar i motvinden!

Jag handlade hos Casaja.com bra pris och snabb leverans. Servicen har jag inte provat, men förmodar den är obefintlig....
              Senast ändrad av HåkanViskafors; 2005-09-11, 19:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av HåkanViskafors
                Jag kör med TravelPool12 klass 8-9. Absolut i grövsta laget för Havsöring, särskilt då jag tycker att en klass 11-lina matchar spöt bäst.

Kan bli lite tungt efter en heldag, men det bär stooora tunga flugor fint!

För övrigt så gillar jag detta spö. Det är snabbt nog för att få tajta fina linbågar i motvinden!
                Tack för svar!
                Har du jämfört Pool12-spöt med något annat märkesspö?

Kommentera

Jag har ett Strömsländan XP också. Rätt så skönt, men alldeles för långsamt för att få till de tajtaste linbågarna när det blåser.

Sen har jag provat en hel del andra, men inte tillräckligt för att kunna dela med mig av erfarenheter....

Kommentera

Låter nästan som gäddfiske när det blir 8/9 och saltvattenspön. Du bör ha ett ganska snabbt spö till kusten och till din kaststil men skit i påkarna. Blueline tipset är helt ok. Ett snabbt men int eextremt spö. Att kasta med de toksnabba spöna kräver så mycket erfarenhet att du vet om du vill ha ett =)
                    Och är sällan kul längden..
                    När det krävs ett 8/9 saltspö för att få ut småzonkers, tuber, och räkimitationer så testa med en annan klumpuppsättning i dessa lägen med ännu kortare och tyngre klumpar. Dessa skulle sen vara optimala att använda om du ska bonka gädda. Så satsa på en 7/8 om du vill vara optimal, en 6/7 om du vill ha riktigt skoj och en 8/9 om du vill plana öringar in till båten.. 8/9 är ju vad man kör stor havsöring i älvar med.. och det varken strömmar eller är så mycket stor öring vid kusten..

Och det viktigaste med klassningen till kusten är ju inte till drillningen utan att få ut en lite större fluga i hårdare vind. Många havsöringar har mött 5/6:or i fint väder.. Hoppas jag inte krångla till nåt...

Kommentera

Just vad jag skrev tidigare.... "...TravelPool12 klass 8-9. Absolut i grövsta laget för Havsöring..."

Jag gjorde ett inlägg för att beskriva mitt Pool12-spö, inte att rekommendera klass 8/9

I mitt tycke så är det flugvalet/vädret som styr vilken klassning man skall ha. Havsöringen tar du lätt på klass 5 spö också :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      165 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      272 visningar
                      0 gillar