Flugfiske efter havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för svar både från "pikerniklas" och "Håkan Viskafors"!

Ni skriver båda samma sak och ett spö med klass 7/8 är vad jag siktar in mig på. Jag har till 99% bestämt mig för Blueline-spöt efter att nästan alla jag talat med rekommenderar detta spö.

Nu ska jag välja rulle också. Har sneglat på både Loop, Vision, Danielsson och Okuma. Mest prisvärda verkar ju helt klart Danielsson Flyreels vara!!

Danielsson Original ( http://www.danielsson-flyreels.se/sv/original.php ) är väl en toppenrulle, likaså FW och LW ( http://www.danielsson-flyreels.se/sv/braking.php )?!

Kan någon vägleda mig i valet?

Kommentera

Ursprungligen postat av R.E
      Tack för svar både från "pikerniklas" och "Håkan Viskafors"!

Ni skriver båda samma sak och ett spö med klass 7/8 är vad jag siktar in mig på. Jag har till 99% bestämt mig för Blueline-spöt efter att nästan alla jag talat med rekommenderar detta spö.

Nu ska jag välja rulle också. Har sneglat på både Loop, Vision, Danielsson och Okuma. Mest prisvärda verkar ju helt klart Danielsson Flyreels vara!!

Danielsson Original ( http://www.danielsson-flyreels.se/sv/original.php ) är väl en toppenrulle, likaså FW och LW ( http://www.danielsson-flyreels.se/sv/braking.php )?!

Kan någon vägleda mig i valet?
      Jag kör själv med Vision 3-Zone 6-9 och den har fått mycket stryk. Eftersom fisket vid kusten sliter på prylarna duger det med den rullen som inte kostar en förmögenhet. Bättre att lägga pengarna på flugspöt och fluglinan.

Kommentera

Jag kör med 3-Zone 6-9 i saltvattnet. Grafit är oslagbart i saltvattnet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Zonker
          Jag kör själv med Vision 3-Zone 6-9 och den har fått mycket stryk. Eftersom fisket vid kusten sliter på prylarna duger det med den rullen som inte kostar en förmögenhet. Bättre att lägga pengarna på flugspöt och fluglinan.
          Det är en bra tanke
          Jag tänkte att det kanske är bättre med en tålig och påkostad rulle som står emot de påfrestningar som kustfiske i Östersjön bjuder? Men som du säger, det kanske är bättre med en rulle som man inte gråter över när den går sönder?

Kommentera

Ursprungligen postat av HåkanViskafors
            Jag kör med 3-Zone 6-9 i saltvattnet. Grafit är oslagbart i saltvattnet!
            3-Zone ser fin ut! Utveckla gärna det där om grafit och saltvatten. Tål en grafitrulle saltvatten bättre än en rulle i annat material?

Kommentera

3zonen är beprövad och funkar bra.. Själv har jag en klassisk loop 2:a.. Den är grymt skön men helt onödvändig i jämförelse spö och lina. Annars skulle jag valt en av 3zone och den där loop graphite(med broms=)..
              Har flera slarviga kompisar som misshandlat sina 3-zone i några år nu.. Lite lätt startmotstånd i bromsen bara, men kör man på det lättaste och handbromsar så är det ju lugnt. Och så går det att ta bort knarren också..

Kommentera

meltall och saltvatten är inte en så jättelyckad kombination. Men salthalten här i våra trakter är ju inte så jättehög och så vitt jag vet så har det inte varit några bekymmer med danielsson o saltvattnet här. Var noga med att spola rent med vanligt kranvatten när du kommer hem bara.

Men jag är lite drullig och för priset av en danielsson LW 6nine, som jag helst vill ha, så får jag tre Loop CLW.

Kommentera

Nu har jag (nog) bestämt mig för vilken utrustning det blir!

Spö: Loop Blueline 9,3" #7-8
                  Rulle: Okuma Airframe
                  Lina: Air Flo forty+ slow intermediate

Jag köper grejorna på Wittlock (www.wittlock.se) som har väldigt, väldigt bra priser!
                  Senast ändrad av R.E; 2005-09-20, 09:02.

Kommentera

Idag kom grejorna!

Måste säga att jag är grymt imponerad av Okuma Airframe-rullen!!
                    Kan inte tänka mig att det finns någon annan rulle med sådan kvalité till det priset!? Jag kan bara jämföra med Loops CLW-rullar som framstår som plastigaste leksaksrulle i jämförelse.

Hur som helst, jag var ute och testade grejorna idag. Första intrycket var WOW! Blueline-spöt är otroligt skönt och Air Flo-linan kändes helt rätt!

Fick även min flytring idag. Någon som har några sköna tips inför flytringspremiären?

Kommentera

Yo!

Någon som kan rekommendera en bra skjutlina för kustfiske efter HÖ? Har använt ett par olika vanliga WF flytlinor som sägs vara bra i vind ... men har hört att det är skjutklump man skall använda i vind och motvind. Bor i GBG .. och det blåser ju rätt bra här och då är det dessutom bra fiske också.

Någon med erfaranhet av en bra skjutklump + runnningline för västkusten?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      165 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      272 visningar
                      0 gillar