Laxtafs tjocklek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtafs tjocklek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxtafs tjocklek

Hej! vet inte om detta har varit uppe tidigare, hittade ingen tråd.
    Tjockleken på spetsen vad är tillräckligt? 0,30?

Beror väl lite på flugstorlek osv. Men jag brukar köra runt 0.40

Kommentera

Jag har som standard 0,38. Det har klarat av lax på 11,2.

Kommentera

jag kör 0,45 på mina flugtafsar för lax!

Kommentera

Jag kör 0,40 som standard, 0,45 på försommar i hög vattenföring. Jag fiskar fluga med tvåhands, mest i ett vatten (byske) med mycket forsar och storsten. I snällare småälvar och enhandsspö funkar säkert 0,30. När jag fiskade smålax i norge med klass 6 spö räckte det bra med 0,25.

Kommentera

Jag kör mellan 0,35 - 0,40 på mina tafsar. Har en polare som envisas med att utmana ödet och kör ända ner till 0,25...många tappade laxar blir det.

Kommentera

Skulle aldrig våga gå under 0.35 i alla fall.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har ett 11 fots switch spö, och tänkte därför köra på 12fots tafsar från skandinavianflylines, men dem finns bara som 0,30.
                Skulle det fungera att köpa 15fots tafs och sen kapa denna till lagom längd eller blir taperingen helt "fel" då?
                Eller har ni andra tips på billiga 12fots tafsar?

Kommentera

Blir ju en del bök och stök att kapa och skarva på en ny spets. Då måste du ha skaplig koll på var angränsande grovlek befinner sig längs tafsen? Men dessa från Guideline kan ju vara ett alternativ: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...salmon-12.html

Annars kan du ju knyta en 12 fotare självt enligt följande recept: 220 cm 0.50 + 80 cm 0.45 och 50 cm 0.35 eller 0.30. En tippet ring i lämplig storlek och styrka på 0.45 delen, gör ju att du slipper kapa på mellan delen när du behöver byta spets.

Du får ju dessutom ut ett stort antal tafs delar på en 100 m spole.

Edit. Den väldigt långa buttdelen på denna hem knutna gör att du får en juste kraft överföring till resten av tafsen.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-22, 18:46.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Blir ju en del bök och stök att kapa och skarva på en ny spets. Då måste du ha skaplig koll på var angränsande grovlek befinner sig längs tafsen? Men dessa från Guideline kan ju vara ett alternativ: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...salmon-12.html

Annars kan du ju knyta en 12 fotare självt enligt följande recept: 220 cm 0.50 + 80 cm 0.45 och 50 cm 0.35 eller 0.30. En tippet ring i lämplig storlek och styrka på 0.45 delen, gör ju att du slipper kapa på mellan delen när du behöver byta spets.

Du får ju dessutom ut ett stort antal tafs delar på en 100 m spole.

Edit. Den väldigt långa buttdelen på denna hem knutna gör att du får en juste kraft överföring till resten av tafsen.
                    Det blir nog så att jag får knyta egna tafsar, har du något tips på lina? helst inte allt för dyrt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    275 visningar