Val av combo/set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av combo/set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med dig StarvinMarvin, mycket av det jag lärt mig hittills har kommit ifrån Jock Scott's tips och trix här. Mycket kunnig, hjälpsam och trevlig kille det där....

Ironiskt nog på tal om ämnet och Jock, jag hade ett exakt likadant ämne förra året, då hade Göran rådgivit mig fram till Vision Vipu också vilket är absolut bästa valet för förstaspö jag gjort då den har inbitit mig i flugfiskevärlden och låtit mig växa till den mycket mer avancerade kastaren jag är nu och låter mig växa fortfarande, jag har nu också ett "grymmare" spö/rulle då jag kände för att uppgradera men det visade sig inte vara en så märkvärdig uppgradering efterallt jämfört med Vision Vipu, den är så bra och med tanke på att jag är mer van vid att göra über fina kast med den så blir den ändå det första valet vid fisketur oavsett vilket spö jag kommer att ha i framtiden känns det som...

Så ja, man kan säga att det enda negativa jag kan säga om Göran är att han är något ansvarig för mitt livsberoende av flugfisket.... eller vänta, det är faktiskit positivt det också ...

PS: Go for it M.O! EXP4 har jag inte provat, men det ser hyvens ut också. Kör med #6 spö om du är osäker som Göran säger... det gjorde jag och har faktiskt lärt mig fiska upp ALLT som gått att kroka i vattnen inom mitt räckhåll (allt från mört till hö/gädda), allt som behöver göras är bara taffs/flug (lina ibland också) och teknik/strategi justering....
    Senast ändrad av jiggmaster; 2014-05-15, 05:51.

Kommentera

Ja ja Mr Jock Scott är verkligen gry
      mt trevlig trots att vi nybörjare ställer jobbiga frågor. Blev en beställning idag så man längtar till att köra igång. Tänkte bara på en annan grej. Min kusin äger (men fiskar aldrig) ett vision venus sw spö som han vill sälja till mig för en billig peng. Vad jag har fattat så är spöt i 3000kr klassen och är "salt water". Vad är det för skillnad då på vanligt tex mitt vision vipu och detta vision venus sw? De är btw samma längd och klass.

Kommentera

Jag tackar och bockar djupt för alla ovationer! Det värmer.

Vision Venus SWS, är som du säger ett saltvatten spö i första rummet och har därför en snabb topp aktion. Klarar då saltvatten bättre än ett vanlig spö för söt vatten fisket också.

Köpte du ett #6 Vipu? Då är ju detta Venus SWS ett bra kust spö för HÖ fisket. Kan vara en tillgång även när det blåser en del på andra ställen typ på Fjället. Snabbare spön, som Venus har ju fördelen av att kunna krympa lin bågen något bättre i vinden. Men är i stället mindre förlåtande mot små misstag i kast tekniken. Då är Vipu och andra liknande halv snabba, halv aktion spön snällare i den bemärkelsen.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag beställde vipu #6, men tänkte om venus var mycket bättre så kunde jag skicka tillbaka vipu och köpa min kusins istället, för jag kommer att fiska en del i havet, men säkert än del i söt vatten också så man blir lite förvirrad...hur skulle venus funka i sjöar o så annars?

Kommentera

Jo, det funkar ju i vilket vatten som helst. Grejen med ett sådant spö som Venus är ju att det är tåligare mot salt bara. Sedan, är ju frågan om Venus är märkbart styvare i ryggraden än Vipu? Om så är fallet? Då är Venus kanske inte världens roligaste spö att få drilla 8 hg - 1.2 kilo fisk med? Och du kan få en del tafs brott på tunn tafs när du drillar fisk i och med att styvare spön tar upp knyckar och stötar sämre än ett mjukare spö. Venus, är ju först och främst tänkt för grövre fisk typ HÖ skulle jag tro?

Men om du har möjlighet till det? Köp båda. Då har du ju ett redigt kust spö i Venus.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-16, 10:04.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Venus var rätt pinnigt jämfört med Vipu, dock ska sägas att det var ett #8 venus och ett #6 vipu.

Snabba: tighta linbågar, och bättre känsla (speciellt med stummare linor): du känner mer i spöt vad fisken gör, men du behöver bra timing för att få bra kast.
              Långsamma spön: mer förlåtande för bristande kastteknik, fångar upp fiskens rörelser (det är det som gör att man kan ha tunnare tafsar), men kastar inte lika långt som ett styvare spö.

Man kan tro att det är tråkigare att fighta fisk på styvare spön; man får inte lika mycket spöböj som med ett mjukare spö, men man känner faktiskt fiskens rörelser riktigt bra, det fortplantar sig bra genom spöt.

För egen del föredrar jag oftast långsamma spön, blir ett mycket lugnare tempo, och även om det kanske inte alltid känns så, är det jäkla bra fjong i dom.
              Dock föredrar jag lite raskare spön när det gäller kustfiske, mest för de tightare linbågarna: det är lite lättare att kasta hyggligt i blåsigt väder med ett styvare spö.

Bägge spön funkar till både kust och insjö, vilket som är bäst kan bara du säga: det är du som ska gilla det.
              Tar du Vipu: bered dig på att få lite sämre kast om det blåser en del.
              Tar du Venus: bered dig på att ha ett lösare grepp med handen (för att dämpa fiskens rörelser lite).

Så, nu har jag svamlat färdigt: det är så här jag uppfattar saken. Jag kan ha fel.
              Jag instämmer i övrigt med Jock: har du möjlighet, köp båda.
              Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Jag ska se hur det blir. En annan grej jag tänker på. Linor verkar man ju använda olika vid HÖ fiske på kusten och sjöfiske efter regnbåge tex. Har man då för att vara säker, två olika rullar, eller extraspole, eller byter ni heltenkelt linan när ni ska fiska diverse fisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av M.O Visa inlägg
                  Linor verkar man ju använda olika vid HÖ fiske på kusten och sjöfiske efter regnbåge tex. Har man då för att vara säker, två olika rullar, eller extraspole, eller byter ni heltenkelt linan när ni ska fiska diverse fisk?
                  Vid HÖ fiske och RB sjö används väl inte helt sällan samma typ av linor dvs långkastande intermediate linor. En del använder endast flyt till bågen, men fiskar man ofta / hela säsongen är en intermediate helt klart mest allround även till RB fisket. En flyt, en Intermediate och en riktigt snabbsjunkande lina i arsenalen. Ja, då är man helgarderad

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                  7 svar
                  407 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                  8 svar
                  280 visningar