Val av combo/set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av combo/set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av combo/set?

Tjena, ny här och ny inom flyugfiske. Efter två kastkurser känner man sig redo och manad att åka ut o fiska. Vill gärna ha relativt bra grejer för en nybörjare och har tittat på olika set. Tre set fastnade jag för. Min fråga till er är vilken tycker ni är bäst eller vad som är bäst för de pengarna?
    Denna fråga dyker säkert upp oändligt många gånger men känner att det är bra att fråga folk som verkligen kan detta.
    De tre seten är:

Guideline - Kispiox Trout. 1990kr

Loop Incite kit. 1645kr

Vision Atom. 1995kr

Hoppas detta inte blev för besvärligt, och jag tackar på förhand.

Jag är visserligen grön på det här med flugviftandet också men har trots detta provat en hel del olika spön. Ska du köpa ett kit som du vill använda en längre period så köp vision vipu.

Tror att min bror gav ca 2000.- för komplett sett och det är det helt klart värt! Hade det inte varit för att jag fastnade för långa spön hade jag köpt ett när mitt förra gick av.

Kommentera

Vad har du tänkt att fiska? Jag har Loop Incite-setet själv i storlek 5/6 och tycker att det har fungerat bra, men önskar att jag köpte Vision Vipu-setet istället (http://www.fishline.se/vision-vipu-f...oducts_id/1106). Tyckte det var lite mer lättkastat när jag testade polarens set och om du söker på forumet så ser du att många gillar det spöt. Jag har Koma-rullen till mitt 7/8 spö och föredrar den framför Loop Xact. För övrigt så finns Guideline Kispiox-setet att köpa från Fishline för 1699kr så kika runt efter bästa pris innan du du gör en eventuell beställning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
        Vad har du tänkt att fiska? Jag har Loop Incite-setet själv i storlek 5/6 och tycker att det har fungerat bra, men önskar att jag köpte Vision Vipu-setet istället (http://www.fishline.se/vision-vipu-f...oducts_id/1106). Tyckte det var lite mer lättkastat när jag testade polarens set och om du söker på forumet så ser du att många gillar det spöt. Jag har Koma-rullen till mitt 7/8 spö och föredrar den framför Loop Xact. För övrigt så finns Guideline Kispiox-setet att köpa från Fishline för 1699kr så kika runt efter bästa pris innan du du gör en eventuell beställning.
        Tack för snabba svar och tipps. Det kommer fiskas öring både kust och sjö, regnbåge och så. Du har rätt. Gäller o hitta det bästa priset.

Kommentera

Ta Vipu kitet i klass 6. Den klassen blir den bästa kompromissen om du även ska fiska litet kust HÖ. Bättre grejor för den slanten får du väldigt svårt att hitta.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tusen tack, uppskattas till max. Lär bli fler nybörjarfrågor hehe.

Kommentera

Hur stor är skillnaden eller vad är skillnaden mellan ett vipu och ett exp4?
              PBn:
              Abborre: 1.28kg
              Gädda: 7.6kg
              Havsöring: 3.2kg
              Regnbåge: 3.68kg
              Bäcköring: 980g
              Insjööring 1.8kg

Kommentera

Utav dem tre du skrivit så är ''mitt'' mest sålda set kispiox, vi hade och har fortfarande dem i butikerna. Ett väldigt prisvärt set precis som Vision's Atom setet. Skulle inte vilja säga att något är bättre än de andra !
                Finns även ett till set som jag personligen gillade vilket var Zpey Zero seten dem stod jag och viftade med i butiken många gånger !
                Vilket du än väljer av Vision eller Guideline kommer du bli otroligt nöjd !
                MVH

Kommentera

Ursprungligen postat av Nanger Visa inlägg
                  Hur stor är skillnaden eller vad är skillnaden mellan ett vipu och ett exp4?
                  Inte så där väldigt stor egentligen. Men jag upplever att Vipu spöna har en något rappare aktion och bär långa lin längder något litet bättre. Det heter ju inte "hävstång" för inte. Men visst är EXP 4 ett riktigt bra budget spö det med.

Och du får ju med en bra rulle och lina i det Vipu kitet dessutom.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-06, 22:31.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tjenna!
                    Jag provade min sambos guideline kispiox. Men måste säga att jag gillar nog mitt scierra stone fly mycket bättre.
                    vision har jag aldrig provat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X