Byta till lägre klass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta till lägre klass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta till lägre klass?

Jag fick ett flugfiskespö i present alldeles nyligen. Ett Sage Approach 9' #5. Och jag är lite villrådig. Jag vet inte om jag ska behålla det eller byta till en lägre klass.

De spö jag redan har i arsenalen är:
    - Fly selection 7,8' #5-6
    - Vision Atom 9' #6
    - Olympic 9' #6-7
    - Abu Garcia Scandia 8 1/2' #6-7
    - TravelPool 12 9' # 7-8

Överflödig information här är väl att de flesta av dessa spön har ett par år på nacken. Men de är roliga att fiska med

Har förhållandevis tunga spön med tanke på vad jag fiskar. Bor i Rättvik så det blir mest bäcköring, öring, röding, regnbåge och harr. Då i mindre bäckar och åar. Men Ore älven ligger ju inte långt borta. Inte heller Älvdalen med sina fina forsar.

Tycker fly selection (som ursprungligen kommer från lidl) är sjukt kul att fiska med då det är ett lätt spö. Tänker att de tyngre är bra om jag ska ut i någon större sjö eller när det blåser lite.

Men frågan är om jag ska behålla det spöet jag fick som är ett #5 eller om jag ska byta till ett lägre klass? Har lite beslutsvånda...

Njae # 5 och #6 är ju väldigt all around för de fisk arterna. Och byt inte bort det fina Sage spöt!

Skulle vara att du också skaffar en # 3 utrustning till bäck och små å fisket då?

http://www.dan-tackel.com/2200/flugl...-sorts-flyt-dt I # 3 då.

En #3 utrustning är skit kul att fiska båge med också när det inte blåser. Liksom för Harren.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-22, 12:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hade ju inte tänkt byta ned mig så att säga. Utan byta kanske mot ett annat Sage spö men i en lägre klass.

Men en av presenterna var var en fiskeresa Mittån alt Norge. Kanske bra med ett #5.
      Så får jag skaffa det du länkade till sen

Kommentera

Ok. då är jag med.

Du har alltid nytta av ett #5 spö / utrustning.

Kommentera

De flesta föredrar nog en klassresa till en högre klass..
          (förlåt)
          Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
          sigpic
          Skitfiske!

Kommentera

Vill du ha en #3a i arsenalen, byt något av dom andra spöna.

Blir det mycket småfisk så är en #3a rätt skoj att fiska med jämfört med en 5a. På ett TFO Finesse #3 är en mört stor som en handflata rätt bra med sprattel.
            Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
              De flesta föredrar nog en klassresa till en högre klass..
              (förlåt)
              He he...

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
              Vill du ha en #3a i arsenalen, byt något av dom andra spöna.

Blir det mycket småfisk så är en #3a rätt skoj att fiska med jämfört med en 5a. På ett TFO Finesse #3 är en mört stor som en handflata rätt bra med sprattel.
              Det var ju ingen dum ide iofs.

Någon som vill byta ett #3 spö till ett olympic #6-7?
              Det kanske ska postas i bytes förresten...
              Senast ändrad av Sverker; 2014-06-23, 08:50.

Kommentera

För att inte tala om hur kul det är att köra en Regnbåge på 1 - 2 kilo på en sådan utrustning.

Kommentera

Fiskar mycket harr med min #3:a. Superkul fiske, dessutom sällan tafsbrott trots tunna tafsar då spöt jobbar mjukt och bra. Tycker inte att jag har längre drillningar jämfört med 5:an.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    För att inte tala om hur kul det är att köra en Regnbåge på 1 - 2 kilo på en sådan utrustning.
                    Just därför som jag undrade om jag inte skulle byta klass på spöet.
                    Jag tror tyvärr inte att det finns något andra hands värde i mitt olympic spö då et är rätt slitet. dessutom tror jag bestämt att det är lagat.

Det är ett rätt svårartat spö, me ändå rätt kul då det är ett sjukt mjukt spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    133 visningar
                    0 gillar