Byta till lägre klass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta till lägre klass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok. Jo, kanske ett klass byte inte vore så dumt till en #3 utrustning. De andra spöna du har täcker ju det mesta av ditt behov hur som helst.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, eller så försöker jag göra mig av med #5-6 samt ett #6-7 och sedan skaffar ett spö i #3. Då har jag ett i #3, #5, #6, #6-7 samt #7-8. Då jäklar är jag utrustad... frågan är bara om det finns nåt att hämta i de två spöna.

Kommentera

Tycker själv att ett #5 är en ganska kass kompromiss. Om det blåser så föredrar jag ett #6 både i strömmande vatten och i sjöar. Så fort det inte blåser eller man inte behöver dänga streamers i å -mynningarna så tar jag ett #4 alla dagar i veckan. Köpte ett hardy glass the stream #3 inför sommaren och där kan man snacka roligt torrflugefiske.

Visst ska man bara ha ett spö så vinner ett #5. Summa summarum 4+6 eller 5.
        #OneFly
        http://vimeo.com/onefly
        http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
          Tycker själv att ett #5 är en ganska kass kompromiss. Om det blåser så föredrar jag ett #6 både i strömmande vatten och i sjöar. Så fort det inte blåser eller man inte behöver dänga streamers i å -mynningarna så tar jag ett #4 alla dagar i veckan. Köpte ett hardy glass the stream #3 inför sommaren och där kan man snacka roligt torrflugefiske.

Visst ska man bara ha ett spö så vinner ett #5. Summa summarum 4+6 eller 5.
          Hmm, ingen dum ide...
          Du har dessutom en poäng där med vind och grejer... Då blir nog en #5 för klent, medan en #6 klarar dt bättre. Men är det vindstilla så är ett #4 kanske roligare.

Var in i eb bytik och kände på ett vision extreme#4. FASIKEN vilket kul spö!!!! Någon #3 hade de inte. Hade varit kul att känna på ett sånt också. Men det kanske blir för lätt.

Kommentera

Väldigt synd att Vision Extreme inte finns i klass 3. En nice pinne som sagt. Men Vision Vipu 7.6 fot # 3 gör inte bort sig heller.

Det här är ett bra alternativ också: http://www.dan-tackel.com/2190/stone-fly
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Frågan är ju bara om det är #3 eller #4 jag ska ha
              Men ska slå en signal och se vad de har inne

EDIT:
              har precis pratat med butiken. Lägger jag 600:- emellan så kan jag byta till Vision extreme #4. Annars hade de ett Sage Approach (dvs samma som jag fått) fast ett #3 med längd 7'.

Åhhhh.... ständigt dessa val....
              Senast ändrad av Sverker; 2014-06-25, 15:07.

Kommentera

Ska man fiska med nymf så föredrar iaf jag ett lite längre spö, i strömmande vatten vill säga. Enklare att styra linan.
                #OneFly
                http://vimeo.com/onefly
                http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Är ju inte bara klassen som avgör hur mycket känsla det blir i drillningen. Aktionen i spöt är ju även den viktig om man med känsla menar mycket djup och böj även vid lägre belastning. Finns ju både treor och fyror som är halvt spettiga ( särskilt bland budgetspöna ) och sexor som böjjer bra även på mindre fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    Är ju inte bara klassen som avgör hur mycket känsla det blir i drillningen. Aktionen i spöt är ju även den viktig om man med känsla menar mycket djup och böj även vid lägre belastning. Finns ju både treor och fyror som är halvt spettiga ( särskilt bland budgetspöna ) och sexor som böjjer bra även på mindre fiskar.
                    Jo, så är det ju såklart. Men grejen är väl ändå att ju lägre klass desto mer flexibelt rent generellt är de väl ändå? Eller hur?

Verkar som att Sage approach #3 verkar finnas i lite olika längder. Fanns ett på 8,5'. Det verkar mer attraktivt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                      Jo, så är det ju såklart. Men grejen är väl ändå att ju lägre klass desto mer flexibelt rent generellt är de väl ändå? Eller hur?

Verkar som att Sage approach #3 verkar finnas i lite olika längder. Fanns ett på 8,5'. Det verkar mer attraktivt...
                      Hur djupt och mycket ett spö böjjer, hänger på hur det är byggt och inte klassen. Tex Sage TCX sex är ju klart känsligare/djupare än femman i samma serie, som av många anses som ett spett. Jag och en kompis har var sitt Evotec 7" #5. Han har xgrip och jag vanligt handtag. Hans spö har av någon anledning ( LOOP hade ingen aning ) en mjukare bottendel, vilket gör att spöt jobbar klart djupare än mitt. Hans trivs bäst med linor i klass 5 och 6, mitt klass 4 och 5. Är bara bottendelarna som skiljer sig åt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      414 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      297 visningar