Hur förvarar ni er vadarutrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur förvarar ni er vadarutrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur förvarar ni er vadarutrustning?

Jag har nyligen fått vadarutrustning och har använt det en gång för ca en vecka sedan. Efter det att jag använt det hängde jag upp byxorna på en krok i källaren i tvättstugan där det är varmt och torrt. När jag idag skulle använda dem igen upptäckte jag att skorna inte torkat ordentligt. Reagerade på detta och tänkte att det kan väl ändå inte vara så bra. Hur gör ni?
    Låter ni dem stå och torka, eller kör ni med skotork? Eller är risken att man förstör något då?

Känns å andra sidan som att de skulle må sämre av att vara blöta hela tiden.

Sköljer av allt i duschen, sen hänger vadarna i tvättstugan (varmt och torrt). Väntar tills gravel guardsen torkat på utsidan (några timmar), sen fäller jag upp dom och låter dom torka på insidan.
    Skorna däremot får stå fyllda med tidningspapper i torkskåp. Torkar sällan tillräckligt fort ändå, iaf min ena sko luktar lite mumrik tyvärr.
    Tänkte inköpa en skotork just därför, det borde dom ju verkligen tåla.

Långtidsförvaring är vadarbyxorna hängande rakt (hängslena fästa i galge), skorna står bredvid på hylla.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
      Jag har nyligen fått vadarutrustning och har använt det en gång för ca en vecka sedan. Efter det att jag använt det hängde jag upp byxorna på en krok i källaren i tvättstugan där det är varmt och torrt. När jag idag skulle använda dem igen upptäckte jag att skorna inte torkat ordentligt. Reagerade på detta och tänkte att det kan väl ändå inte vara så bra. Hur gör ni?
      Låter ni dem stå och torka, eller kör ni med skotork? Eller är risken att man förstör något då?

Känns å andra sidan som att de skulle må sämre av att vara blöta hela tiden.
      Hej Sverker;

Bäst är att du försöker vända vadarbyxorna (vadarstövlarna) ut och in samt sedan hänger upp dem i torkskåpet med svag värme på eller på någon annan torr och varm plats. Sedan kan du hänga upp dem i klädkammaren på en galge...

Får vadarna ligga våta under en tid kommer de att lukta apa eller skunk...

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Sverker;

Bäst är att du försöker vända vadarbyxorna (vadarstövlarna) ut och in samt sedan hänger upp dem i torkskåpet med svag värme på eller på någon annan torr och varm plats. Sedan kan du hänga upp dem i klädkammaren på en galge...

Får vadarna ligga våta under en tid kommer de att lukta apa eller skunk...

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

www.trumman.com
        Jo det har jag förstått. Och vadarna hänger jag upp. Jag har inte spolat av dem i duschen, men det kanske jag ska börja med. Tänkte mer på hur jag gör med skorna. För de verkar inte hinna torka. Torkskåp har jag tyvärr inget.

Kommentera

Ska du förvara dom en längre tid så häng dom i hängslena.
          Det tycks vara så att om man knölar ihop dom under vintern så tycks det gå hål i vecken.
          Senast ändrad av Guideline; 2014-06-30, 21:24.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

efter fisketripper i sötvatten hänger jag bara dem på tork sen rulla ihop o ner i säcken. Skorna ut på balkongen och låta torka långsamt sen in garderoben.

Efter saltvattens vadning sköljer jag av dom och sen samma procedur. Inne på 3dje året och inga läckage hittils
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
            3 svar
            610 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            136 visningar
            0 gillar