Hjälp med flug val till dalarna/Idre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med flug val till dalarna/Idre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med flug val till dalarna/Idre!

Tjaa!

Ny medlem här

Det är så här att jag ska med morsan, farsan och lite annat folk från släkten upp till Idre För att fiska i ett par dagar.
    Jag har varit i Idre/dalarna och fiskat innan... Men tänkte nu när man blivit några vintrar äldre och har skaffat jobb osv, så kan man ju i alla fall försöka använda rätt utrustning... men om man får fisk är en annan femma

Det huvudsakliga fiskevattnen kommer bli Storån-österdalälven och Burusjön, men lär blir till att fiska lite i den små biflödena till östradalälven också.

Så min fråga är Vad man bör välja för flugor till dessa fiskevattnen?... det ända jag vet är att det är torrfluga som gäller.

kom gärna med div tips om vad för lina/tafs osv som bör användas

kan tillägga att jag åker dit den 12 Juli och stannar i 4-5 dagar!

Tack i för hand / Wictor
    Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?

Flugfiske Blogg!
    Följ mig och det jag fångar med flugan =)
    Www.flyfishinginsane.com

Hej!

Köp den fyllda flugasken "Favoriten" här i från: http://www.flugor.se/

9 fot nylon tafsar med 0.18 och 0.16 spets. Köp till ett par spolar nylon i de dimensionerna också så att du kan reparera spetsarna.
    Finns hos flugor.se också. Har du torrfluge impregnering?

Ta med både flyt och sjunk linan.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Köp den fyllda flugasken "Favoriten" här i från: http://www.flugor.se/

9 fot nylon tafsar med 0.18 och 0.16 spets. Köp till ett par spolar nylon i de dimensionerna också så att du kan reparera spetsarna.
      Finns hos flugor.se också. Har du torrfluge impregnering?

Ta med både flyt och sjunk linan.
      Hur lång ska spetsen vara av de 9 fot?

nej torrfluge impregnering har jag ej... finns det hos flugor.se?

Flugfiske Blogg!
      Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Vilken tjocklek ska själv "huvud" tafsen vara som man bilder på spetsen på?
        Senast ändrad av Wigga; 2014-07-02, 20:55.

Flugfiske Blogg!
        Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

finns det någon speciell flytlina till torrfluge fisket? för just nu har jag en flytlina med en 4-5 meter klump längst fram då jag fiskar åfiske och kustfiske ;D

Flugfiske Blogg!
          Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

vad har du för utrustning till och börja med ?
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wigga Visa inlägg
              finns det någon speciell flytlina till torrfluge fisket? för just nu har jag en flytlina med en 4-5 meter klump längst fram då jag fiskar åfiske och kustfiske ;D
              Svarar även på dina andra och tidigare frågor här.

Ang. speciell flytlina till torrfluge fisket? Njae inte direkt. Alla flyt linor grejar ju det. Men Ska du ha en bra all around lina till både strömmade så väl som stilla vatten? Då är nog en longbelly att föredra. Longbelly = en WF lin med förlängd klump. flugor.se har Sameo Python.

" Hur lång ska spetsen vara av de 9 fot? " Den brukar vara ca. 60 cm.

nej torrfluge impregnering har jag ej... finns det hos flugor.se? Jepp! Kolla in Sameo, Dryfly Floatant under kemikalier.

" Vilken tjocklek ska själv "huvud" tafsen vara som man bilder på spetsen på?"

Om du ska knyta hela tafsen självt? Så duger det bra om den bakersta änden är 1.5 meter 0.35 sedan 60 cm 0,25 och spets 60 cm 0.18 eller 0.16.

Men undrar du däremot hur tjock själva den färdiga tafsen du köper i butik är? Så är det svårt att svara på eftersom hur de olika tillverkarna väljer att tapera ( smalna av ) sina tafsar på olika vis. Vad jag menade är att om du köper till spolar 0.18 och 0.16 tafs material. Så kan du skarva på en bit spets när den har blivit för kort eller om den trasslat, alternativt att du har fått vind knutar på spetsen. På så vis så behöver du inte byta hela tafsen när det händer.

9 fot tafsar med 0.18 spets är standard tafs för Harr, Regnbåge, Röding och Brun Öring.

0.16 spets på tafsen använder du till små flugor typ # 14 - 18. Och för skygg fisk.

Hela tafsens längd ska vara lika med spöts längd. När du har kortat ned tafsen efter hand pga. flug byten t.ex. Då bör du byta spets när tafsens total längd börjar att närma sig den första spö ringen från handtaget räknat.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-03, 09:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Svarar även på dina andra och tidigare frågor här.

Ang. speciell flytlina till torrfluge fisket? Njae inte direkt. Alla flyt linor grejar ju det. Men Ska du ha en bra all around lina till både strömmade så väl som stilla vatten? Då är nog en longbelly att föredra. Longbelly = en WF lin med förlängd klump. flugor.se har Sameo Python.

" Hur lång ska spetsen vara av de 9 fot? " Den brukar vara ca. 60 cm.

nej torrfluge impregnering har jag ej... finns det hos flugor.se? Jepp! Kolla in Sameo, Dryfly Floatant under kemikalier.

" Vilken tjocklek ska själv "huvud" tafsen vara som man bilder på spetsen på?"

Om du ska knyta hela tafsen självt? Så duger det bra om den bakersta änden är 1.5 meter 0.35 sedan 60 cm 0,25 och spets 60 cm 0.18 eller 0.16.

Men undrar du däremot hur tjock själva den färdiga tafsen du köper i butik är? Så är det svårt att svara på eftersom hur de olika tillverkarna väljer att tapera ( smalna av ) sina tafsar på olika vis. Vad jag menade är att om du köper till spolar 0.18 och 0.16 tafs material. Så kan du skarva på en bit spets när den har blivit för kort eller om den trasslat, alternativt att du har fått vind knutar på spetsen. På så vis så behöver du inte byta hela tafsen när det händer.

9 fot tafsar med 0.18 spets är standard tafs för Harr, Regnbåge, Röding och Brun Öring.

0.16 spets på tafsen använder du till små flugor typ # 14 - 18. Och för skygg fisk.

Hela tafsens längd ska vara lika med spöts längd. När du har kortat ned tafsen efter hand pga. flug byten t.ex. Då bör du byta spets när tafsens total längd börjar att närma sig den första spö ringen från handtaget räknat.
                Tack för svaret, nu fårstår jag mer av vad du menar
                Hur brukar du förvara dina färdig bundna tafsar?

Flugfiske Blogg!
                Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Varsågod.

Nja, förvara och förvara? Jag har ett antal spolar i olika dimensioner med mig och knyter på det jag behöver efter behov ute vid vattnet. Men det finns ju tafs fodral att köpa om man vill knåpa ihop ett gäng hemma vid bordet?

Är ju lätt att sätta en liten etikett på varje fack med tafs spets dimensionerna.

EDIT. Det underlättar med en 12 kg micro, tippet ring mellan den mellersta tafs delen och spetsen. När du behöver byta spets? Så kortar du ju inte ned resten av tafsen på det sättet.
                  Fungerar när du kör med torrfluga också.

Men montera ringen hemma vid bordet och ha en peang till hands. Ringen är väldigt liten och pillrig att trä på och knyta till mellan delen annars.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-03, 12:15.

Kommentera

Blir nog lättast att binda tafsarna på plats som du säger, Är man och fiskar så finns det ingen anledning till att stressa

jag beställde det här:

1. Flugasken - Favoriten
                    2. Sameo Super Tippet 0.17 (4X)
                    3. Sameo Super Tippet 0.15 (5X)
                    4. Dry-fly Floatant
                    5. Sameo Super Tippet 0.37

ps. beställde ingen 0.25 tafs då det är den tafsa jag våtfluge fiskar med i ån här hemma... så det har jag
                    Senast ändrad av Wigga; 2014-07-03, 16:49.

Flugfiske Blogg!
                    Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    585 visningar
                    0 gillar