Tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    Okej, kan vara kul att göra egna recept och testa sig fram, men att man sparar några pengar på det är nog tveksamt. Går åt några rullar nylon om man vill ha en bra tapering. Kastar man hyffsat, så man klarar sig på spetsbyten istället för hela tafsen efter en tur. Ja, då har man ju ganska mycket grövre nylon som ligger i lådan och åldras. Livslängden på olika nylonlinor kan ju variera ganska mycket, men har varit med om att nylon blivit ganska torr/kass på bara något år. Kan nog inte bli mycket billigare än VonElffors tips. En "färsk" taperad nylontafs och 2 rullar tippet ( hög förbrukning ). Använder man dessutom tafsring som Jock föreslog håller ju själva tafsen ganska länge.
    Nej, att göra egna tafsar är väl inget jag har tänkt göra fullt ut utan jag kör på det som Jock Scott föreslog. När jag fiskat av en bit på den taxerade tafsen så knyter jag på en tippet ring och sedan fäster en bit från den. Så tänker jag göra. Tänker inte göra helt egna tafsar. Verkar för meckigt.

Kommentera

Njae, mekigt och mekigt? Du behöver ju bara att skarva ihop 3 olika grovlekar + en tippet ring då. Köper du t.ex. en 100 m spole Stroft GTM nylon material av varje grovlek = 0.35, 0.25 och 0.18 + 0.16 till spetsarna? Då får du ut ca. 90 tafsar, för en väldigt låg kostnad. Och risken är mycket liten att du sedan plötsligt står utan tafs ute i busken.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Men visst kan jag även göra som jag skrev i förra inlägget också va?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
          Men visst kan jag även göra som jag skrev i förra inlägget också va?
          Japp, klart bättre.

Kommentera

Jo, visst kan du det.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
              Nej, att göra egna tafsar är väl inget jag har tänkt göra fullt ut utan jag kör på det som Jock Scott föreslog. När jag fiskat av en bit på den taxerade tafsen så knyter jag på en tippet ring och sedan fäster en bit från den. Så tänker jag göra. Tänker inte göra helt egna tafsar. Verkar för meckigt.
              På den linjen kör jag med på alla tafsar.

Kommentera

vad använder ni för knutar när ni fäster tassarna i tipetringen? Kör ni kirurgknuten från båda hållen?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                180 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                1 svar
                298 visningar
                0 gillar