Köpa mitt första Flugbindningsset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa mitt första Flugbindningsset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa mitt första Flugbindningsset

Jag Funderar på att köpa mitt första flugbindningsset..Och Man kan väl säga som så, jag kan Ärligen ingenting om detta och Jag Har försökt att läsa runt lite i trådarna här på fiskesnack. efter Några timmars googlande har jag hittat 3 alternativ. Och ja undrar vilket som är värt att lägga pengarna på. Setet från Skittfiske är det ju väldigt bra pris, men undrar hur Städet på de setet är? Tacksam för alla tips/svar jag kan få… Nedan alternativen

1. http://www.skittfiske.se/Avdelinger/...98-p0000057254

2. http://www.nordisktflugfiske.se/Prod...000;4024;0;0;0

ett 3e alternativ http://webshop.flugbindning.com/Bind...gbindning.html

Om det nu råkar vara så att någon har ett komplett set
    med tillbehör till salu så är jag kanske intresserad av det..

Tack på förhand

/Lessast i Stan
    Senast ändrad av Lessastistan; 2014-08-14, 23:17.

Jag skulle snabbt och enkelt summera det till: köp inte ett färdigt kit.
    Materialsatserna i kiten är oftast rätt så sisådär i kvaliteten (framför allt nackarna, men en del annat av fjädermaterialet också), och det är så "allmänt" ihopsatt att du oftast får en hel del skit liggandes kvar.
    Man tjänar helt enkelt på att plocka ihop lite smått och gott själv, baserat på vad du behöver för flugor.

Så, vilka flugor behöver du? Ska du fiska öring, regnbåge, harr? Ska du fiska lax? Gädda?

Det jag tycker är viktigast att lägga krutet på är städ och saxar. Regal-kopian som är med i flydressings set är ett av de mer prisvärda städen som finns. Saxar kan jag rekommendera Dr Slick (vanlig dr slick ca 135 kr st, Eco-modellerna ca 65)
    Räkna med två "finsaxar", en lite grövre och gärna tandad (har en Eco till det, mycket nöjd), en lite finare för finliret (där kör jag vanlig dr slick), och en fulsax till tinsel, koppartråd och annat grovt skit som kan förstöra eggen på finare saxar. Där kör jag en biltema nagelsax, 15 spänn.

Återkom med vilka flugor du vill göra, så plockar vi ihop en lista på material åt dig.
    Bäst är ju att börja i "rätt" ände, dvs EN ände, och inte göra som mig, börja i alla ändar samtidigt. Man klarar sig förvånansvärt bra på ett väldigt litet antal flugor och färger egentligen.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Jag vill nog mest göra rena fantasiflugor faktiskt! Villl inte känna mig begränsad till Några specifika flugmönster. utan just prova sig fram med fantasin. nu kanske dettta är ett korkat alternativ? men ja dras till tanken. men smartast kanske är om man börjar med några kända flugmönster så man lär sig grunderna..

Det där Setet från fly dressing med regal kopian skrev det gott om i andra trådar här på fiskesnack, så ja hakade mig lite upp på att de städet som var med i den var att satsa på. kanske man borde göra somd u säger köra på eget köp.. de finns ju via tradera ett gäng material..

Men om vi gör så här..

1.ett bra budget städ
      2. Saxar verktyg dylikt
      2.Bra grund material, tråd fjädrar etc
      3. Vill komma billigt undan

Om vi sätter en budget på 800 spänn.

Går det bra ?

tack för svar

Kommentera

Missade en grundfråga där: Är det binda för nöjes skull, eller binda för att fiska med?
        Finns ju bägge sorter, jag började ju binda flera år innan jag faktiskt började fiska också...
        Sen är det lite skillnad i materialval om man vill göra flugor för kustöring eller strömlevande öring, lax eller gädda.

Själva bindandet är inte så jättekrångligt egentligen, det är ett fåtal grundläggande tekniker, och med dom klarar man ca 70% av flugmönstren som finns, det är mest en fråga om vilka tekniker man kombinerar för ett visst mönster.

Jag behöver veta ungefär vilka typer av flugor du vill göra innan jag kan sätta ihop en rimlig materiallista. Själva hårdvaran är mer eller mindre detsamma, det är väl ungefär kroktyperna som skiljer, men ska du t ex göra färgglada regnbågsflugor eller kuststreamers vill du kanske inte bränna halva budgeten på torrflugehackel, och så vidare.

Kommentera

Alltså ja tänkte nog mig faktiskt ändå lite både och, dvs binda
          för nöjes skull och sedan fiskat med de man bundit.

Jag förståt, och ja du har rätt där.. men Oj det är svårt att veta, om ja säger så här, ja köpte mitt första flugspö för nån månad sedan. det säger nog rätt mycke om hur nybörjare jag är på detta så de känns lite svårt att svara på men gärna fantasiflugor, är inte det vanligaste man fiskar med just torrflugor? men om ja säger så här, mest lutande åt att göra regnbågsflugor faktiskt! även havsöringsflugor ..Så ja tror inrikta på nå sånt… men ja vill testa avika lite och göra på ren fantasi då man kommit igång. de är de som ja tycker verkar spännande.. som sagt behöver alla tips

Du är välkommen att ge förslag på städ och så.. Eftersom du verkar ha mycke koll..

Hur är de me fjädrar och så man hittar? brukar du samla sånt?

Kommentera

Är väldigt intresserad utav detta med, fick till mig av en vän som sagts tidigare i tråden att köpa grejerna separat. Så jag är faktiskt också ute efter ett städ till Havsöringsfiske så har ni något bra att tipsa om för en dryga 1000kr så skulle det uppskattas.

Ursäkta att jag hoppar in såhär i tråden men tyckte det var lite onödigt att skapa en ny likadan tråd

Kommentera

Detta, duger fint till både HÖ flugor och annat: http://www.flyfishingmasters.se/Flug...avel-Vice.html

Är ett full rotations städ till ett lågt pris och är en exakt kopia av Renzetti Traveller CAM vice, som kostar ca. 2.500:-

CAM, står för snabb spak låsning av kroken.

Du får ju precis som med originalet en väska och trådhållare vaggan. Den senare är ett måste när du vill använda full rotationen till att spola på kropps material jämt och snabbt.

De som köpt detta verkar nöjda med det.

En något billigare och enklare variant: http://www.flyfishingmasters.se/Flug...stal-Vice.html

Men här får du vara noga med att ställa in krok storleken med den främre ratten så att kroken nätt och jämt sitter fast innan du drar åt med den bakre ratten. Annars, så sliter du snart ut käftarna.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-17, 12:52.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jock Scott.. Såg att du i andra trådar rekommenderade just Deluxe flugbindnings setet.. Är det samma deluxe set som du rekommenderade för ett par år sedan? Detta http://www.nordisktflugfiske.se/Prod...000;4024;0;0;0 Va tror du för en nybörjare som mig?

Kommentera

Plocka vilda fjädrar gör jag inte; lite för hög risk att kontaminera övrigt material.

Regnbåge och kust? Då rekommenderar jag Marabou i lite olika färger, och ett kit bucktail att börja med.

Lite blandade zonkers också, så kommer du rätt långt.
                  En ask med ice dub sortiment
                  Tinsel
                  Streamerkrokar (typ Kamasan B800, 820, 830) och kustkrokar stl 4, 6, 8, 10
                  Bindtråd, vit och svart.

Sen kan du utöka efter hand, om du känner att du behöver nåt mer att roa dig med.
                  Vad gäller torrt vs annat, så är det ett evigt träsk.
                  Torrt är skitkul, men skitsvårt. Nymfer är lättare. Streamers likaså.
                  Det finns egentligen tre kategorier av flugor: imitationsflugor (direkta kopior avsedda att likna en specifik bit käk), impressionsflugor (ruffiga liknelser, avsedda att i största allmänhet se ätbara ut) och fantasiflugor (flugor som endast med livlig fantasi och en rejäl dos LSD ser ut som käk: mer avsedda att trigga någon annan mekanism hos fisken än just matlust, t ex revirhävdande, chock ("shit, jag måste nita den innan den nitar mig!") eller ren sympati ("jävlar, stackars den människa som bundit den där! Ok grabbar, jag tar en för laget, så får han känna napp en gång i livet iaf..." (bör tas med en rejäl nypa salt, kunde bara inte låta bli).
                  Om det sen är torrt eller vått, det är mer en fråga om vad fisken äter just nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lessastistan Visa inlägg
                    Jock Scott.. Såg att du i andra trådar rekommenderade just Deluxe flugbindnings setet.. Är det samma deluxe set som du rekommenderade för ett par år sedan? Detta http://www.nordisktflugfiske.se/Prod...000;4024;0;0;0 Va tror du för en nybörjare som mig?
                    Jo, det var det setet. Och jag tycker fortfarande att det är bra för den pengen. Men som med alla bind set, så är det snålt med krok. Flugbindning.com, har billiga 100 pack med krok. Både Daichii och Kamasan. Man ska aldrig köpa mindre än 50 st krok. Mindre än så är det inte lönt.

Vanlig flug krok = det Daichii kallar för "Öring krok". Storlekar #12. 14 och 16

Streamer krok: # 8 och 10.

Böjd krok = Kamasan B100 : #12, 14 och 16.

Har du dessa krokar? Då klarar du dig långt.

Vill du komma litet billigare undan med bind kitet? Då är detta ett bra val:

Innehåller inte så mycket som De Luxe kitet. Men det finns material till en hel del nyttiga flugor ändå. + att du får Johan Klingbergs pedagogiska flugbindare DVD på köpet.

Välj då Regent städet!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-17, 23:45.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X