Köpa mitt första Flugbindningsset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa mitt första Flugbindningsset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det går säkerligen att fixa till desinficering och sånt, men när ett helt skinn kostar under hundralappen, varför chansa?
    För egen del använder jag en hel del fasanstjärt, men inte så mycket mer av just dom.

Och ja. Koka gröt, ät, och blir det över kan man platta till och steka bröd av i pannan, eller mosa ut på en plåt och ha som pizzabotten.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lessastistan Visa inlägg
      Jag fastnar säkert skall du se. sätter jag mig in i något så kan ja bli hel torsk, allt eller inget.
      Målar t.e.x en del tavlor och skriver även musik ochså. så ja tror ja är den där som ser
      flugbindning som en konstform. Så fårse va de blir av det.

Tror de blir ochså så efter att ja kommit igång att ja införskaffar bättre saker/saxar/verktyg me tiden.Så man får tacka för alla tips man får här av er! priset på saxen där tycker ja känns skysst! alla fiskedrag man köpt är ju rena rånet mot för priset av den där saxen
      Är övertygad att du gör det. Jo, flugbindningen, är ju perfekt för folk med en konstnärlig ådra och skapar glädje.

He, he, he! Ja, en wobbler kan ju kosta skjortan. Och man blir inte lika knäckt heller när man sätter bort en fluga som kostar runt 5 kr att binda eller en 10:a att köpa.

Man bara rycker på axlarna och knyter på en ny på tafsen.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_6500.jpg
Views:	1
Size:	168,6 KB
ID:	1775269 Efter 3e dagen ha ja fått iallfall lite mer snurr på detta.. Man märker för varja fluga hur de går liksom lite bättre, Dessa på bild e dem ja fått till bäst hittils. Måste säga det det känns jäkligt väldigt roligt att binda flugor, Avslappnande .Lite Som en meditation. Liknar lite känslan jag får utav att måla tavlor. Man går som in i ett skönt drömskt tillstånd. Man kokar upp the kannan och binder i timmar.. antar man Lär fastna i det här. haha

Kommentera

Synnerligen beroendeframkallande hobby ja. Speciellt när man gör "storkok" och binder 20-30 st av varje mönster.

Feedback: Är topparna klippta på dina streaking caddis? Bättre skaffa en hairstacker i så fall (eller om du inte har möjlighet till det, ta ett papper, vik på mitten, fäll upp pappret lite grann, lägg bunten med klippt hår i vecket med spetsarna utåt kanten och luta försiktigt pappret mot handflatan och "dutta till" några gånger, så att topparna hamnar parallellt.)
          Hjorthår är ihåligt (är därför det flyter så bra); klipper du topparna så blir dom vattenfyllda efter ett tag.
          Brukar vara rätt bra att klippa platt på huvudets undersida också, så ligger flugan bättre på vattnet (riskerar inte att kantra).
          Annars ser det helt ok ut för att vara från första dagarna. Hjorthår kan driva en till vansinne...

I övrigt: jag rekommenderar varmt att titta på youtube, framför allt Davie McPhail har enormt bra instruktionsfilmer (streaking caddis finns där, så även en del andra svennemönster som superpuppan och så vidare).

Edit
          Här har du Davie's film på SC i alla fall:

Enjoy!
          Senast ändrad av Troll; 2014-08-25, 06:53.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lessastistan Visa inlägg
            [ATTACH=CONFIG]71613[/ATTACH] Efter 3e dagen ha ja fått iallfall lite mer snurr på detta.. Man märker för varja fluga hur de går liksom lite bättre, Dessa på bild e dem ja fått till bäst hittils. Måste säga det det känns jäkligt väldigt roligt att binda flugor, Avslappnande .Lite Som en meditation. Liknar lite känslan jag får utav att måla tavlor. Man går som in i ett skönt drömskt tillstånd. Man kokar upp the kannan och binder i timmar.. antar man Lär fastna i det här. haha
            Hehe.. Ruskigt beroendeframkallande hobby...

Kommentera

Såg att Dan-Tackles hemsida var nere. Jock, Är detta ett liknande set som det du rekommenderar från dan-tackle?

http://www.wittlock.se/sv/flugbindni...klingberg.html <--- Med regent.

Kommentera

Jag har bundit sedan -88 och binder fortfarande med mitt första kit, det billigaste som (fortfarande) finns på marknaden. Binder ca 500 flugor om året sedan några år dessutom.

Bundit allt från tuber, laxflugor, torr/våt och nymfer med samma städ. Grejjen är att 4 av 5 i min omkrets binder med samma riktiga "budget" grejjer och dom klagar inte eller

Vad vill jag försöka ha sagt med detta då? Kanske något i stil med att utrustningen inte alltid betyder så mycket? "Värt att satsa på" i min värld är bättre och mer material, inte själva "hårdvaran" där duger det mesta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Squadron Visa inlägg
                  Jepp! Det är samma bind kit. Ta det inte från Wittlock bara. Då kan det hända att du får det lagom till julafton om du beställer nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                    Jag har bundit sedan -88 och binder fortfarande med mitt första kit, det billigaste som (fortfarande) finns på marknaden. Binder ca 500 flugor om året sedan några år dessutom.

Bundit allt från tuber, laxflugor, torr/våt och nymfer med samma städ. Grejjen är att 4 av 5 i min omkrets binder med samma riktiga "budget" grejjer och dom klagar inte eller

Vad vill jag försöka ha sagt med detta då? Kanske något i stil med att utrustningen inte alltid betyder så mycket? "Värt att satsa på" i min värld är bättre och mer material, inte själva "hårdvaran" där duger det mesta.
                    Det har du iof. rätt i.

Men att man sedan skaffar ett bättre städ, handlar mer om ergonomi och bättre hand havande. Jag band på ett Regent städ för 350:- under många år. Och innan dess på ett billigt Thompson A vice. Men tyckte till slut att jag saknade en del bekvämligheter så som full rotation för att kunna spola på kropps material jämt och snyggt. Och en trådhållare vagga ( Ett måste för att kunna spola på kropps material ) + en parashute galje. Köpte då ett sådant städ och har aldrig ångrat detta.

I dag, finns ju dessutom full rotations städ för runt 1000:- som tycks funka alldeles utmärkt. Som denna Renzetti Traveller kopia från Rodwalker: http://www.flyfishingmasters.se/Flug...avel-Vice.html

Men visst, ett Regent städ duger fint de första åren som flugbindare.
                    Bättre då att som nybörjare att lägga en extra slant på en kvalitets sax ( Dr. Slick, Arrow head t.ex. ) för fin putsning av fjäder och hår. Och använda den Indiska 35:- kit saxen till grövre material.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-26, 10:58.

Kommentera

Tack. Då var det beställt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X