Lina till Sameo Classic AFTM #6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till Sameo Classic AFTM #6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till Sameo Classic AFTM #6

Tja!

Söker ny lina till mitt Sameo Classic AFTM #6 spö, jag söker en flytlina som gärna ska vara ganska billig då min flugfiskedebut har blivit på tok för dyr ��

En flytlina som är billig alltså, kommer köra mycket torrt i strömmande vatten men ändå lite HÖ på kusten ��
    Eat fish and maybe sleep - Simpelt!

Hej!

Tycker du att en Sameo lina blir allt för dyr? Då är ju en Dan Tackel 2:a sortering ett bra val. Trots det tok låga priset så funkar de fint. En sådan WF 7 lina passar bra eftersom både Dan Tackel linorna och Sameo följer AFTM. Vilket ditt spö också gör. Man ska välja en klass tyngre WF lina än vad spöt är klassat för i detta fall då AFTM klassningen är korrekt. En DT lina tar man alltid samma som står på spöt dock.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-31, 11:19.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Tycker du att en Sameo lina blir allt för dyr? Då är ju en Dan Tackel 2:a sortering ett bra val. Trots det tok låga priset så funkar de fint. En sådan WF 7 lina passar bra eftersom både Dan Tackel linorna och Sameo följer AFTM. Vilket ditt spö också gör. Man ska välja en klass tyngre WF lina än vad spöt är klassat för i detta fall då AFTM klassningen är korrekt. En DT lina tar man alltid samma som står på spöt dock.

http://www.dan-tackel.com/c/479/wf-linor
      Beställde en flyt och en sjunk WF7 från Dan Tackel, tack för hjälpen som alltid Jock Scott, guldvärt!
      Senast ändrad av Aidejonas; 2014-08-31, 15:58.

Kommentera

Nu är det ju så att skulle spöt vara dubbel klassat så skulle det stå 5-6.
        Alltså dt #5 och wf #6
        En #7 lina kan bli tung men spöt har bra kraft resurser så det funkar säkert. Men jag skulle inte rekomendera en #7 lina till det spöt...

Hej!

http://www.dan-tackel.com/c/479/wf-linor

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Nu är det ju så att skulle spöt vara dubbel klassat så skulle det stå 5-6.
          Alltså dt #5 och wf #6
          En #7 lina kan bli tung men spöt har bra kraft resurser så det funkar säkert. Men jag skulle inte rekomendera en #7 lina till det spöt...
          Njae, hans spö är ju en 6:a trots allt och ingen kokt makaron precis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aidejonas Visa inlägg
            Beställde en flyt och en sjunk WF7 från Dan Tackel, tack för hjälpen som alltid Jock Scott, guldvärt!
            Varsågod.

Kommentera

Njae, hans spö är ju en 6:a trots allt och ingen kokt makaron precis.
              Visst är det en #6
              Men Sameo som många andra använder ju wf klassning och inte dt klassning. Använd dt #5 och wf #6
              Äger spöt själv och fiskat ganska mycket med det så jag vet lite vad jag talar om. Visst en lätt #7 lina funkar säkert. Men personligen tycker jag att man bör välja #6 lina och du faktiskt köra med en #5 lina också.
              Barrio gt 90 är en riktigt trevlig lina som passar spöt perfekt och inte kostar skjortan...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Visst är det en #6
                Men Sameo som många andra använder ju wf klassning och inte dt klassning. Använd dt #5 och wf #6
                Äger spöt själv och fiskat ganska mycket med det så jag vet lite vad jag talar om. Visst en lätt #7 lina funkar säkert. Men personligen tycker jag att man bör välja #6 lina och du faktiskt köra med en #5 lina också.
                Barrio gt 90 är en riktigt trevlig lina som passar spöt perfekt och inte kostar skjortan...
                Intressant.. Hur ska det här gå undrar man nu, återkommer när jag fått hem linan och provkastat lite..

Kommentera

Ursprungligen postat av Aidejonas Visa inlägg
                  Intressant.. Hur ska det här gå undrar man nu, återkommer när jag fått hem linan och provkastat lite..
                  Vet inte alls linvikten på Dan tackels linor. Men att det skulle fixa en sjunk #7 skulle förvåna mig mycket.
                  Jag går alltid ner minst en klass på sjunklinor om den inte är extremt lätt så kan man kanske köra samma klass. Men gå upp en klass. Nja!
                  Testa och se. Det kanske funkar?

Kommentera

De linorna håller motsvarande vikt för AFTM klassningen så det ska inte vara något problem med ett Classic spö. Går självt efter en klass upp med mina spön och dessa WF linor. Har aldrig haft känslan av att linan känns för tung.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    133 visningar
                    0 gillar