Tips på spö+rulle för kust fisket efter HÖ?:) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på spö+rulle för kust fisket efter HÖ?:)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
    Ska du fiska lax så köp en begagnad Danielsson-rulle. Då slipper du oroa dig för att bromsen ska ha haverera.
    Min favorit är Lw/L5w.
    jag fiske lax kanske 15-20% av säsongen(dvs hösten) sedan är havsöring fiske på kusten för det mesta men kan även bli en del besök i min lokala å och se om man kan få fajtas lite med slipsarna så jag är en huvudsaklig havsöringfiskare. men har känt att mitt #6-7 spö känns lite klent när man ska ut och dänga på kusten i 7-8+ sekundmeter. så tror jag ska satsa på ett #9 spö som jag kan ta fram vidd gäddfisket och blåsiga dagar på kusten... känns som det absolut optimala=)... rätta mig om jag har fel!
    Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?

Flugfiske Blogg!
    Följ mig och det jag fångar med flugan =)
    Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Tycker att man borde behärska vinden med en #7 tack vore dubbel-draget, när det blåser för mycket så spelar det nog inte så super stor roll vilken klass/lina du har vid kusten om inte det är en kedja du viftar.... men visst ger #9 extra power, prova vet ja!
      Själv tycker jag inte om att stå o vifta med så tunga linor/spön vid kusten eftersom jag tycker om att vara där väldigt ofta och väldigt länge, blir bara trött fortare. Vind hastighet och riktning är det första jag tittar på innan jag går ut vid kusten, det där är ett måste, jag har provat vid varje tillfälle och vet dom perfekta omständigheterna för mig och min spö/lina, så jag menar... experimentera.

Skaffa #9 och prova, om du inte är nöjd så har du fortfarande ett grymt spö för dom feta Laxarna.
      Jag antar att det är enhands #9 du vill ha va?
      Senast ändrad av jiggmaster; 2014-09-10, 23:18.

Kommentera

Med tightare linbågar och dubbeldrag borde 7-8 m/s inte vara något jättehinder.
        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

precis, klass 7 är perf för kusten... jag kör en #8 lina klass7 spö för lite bättre skjut. kört med #8 spö förr och det fungerar också bra! speciellt om vinden ligger på ordentligt, är aldrig fel med två spön för kusten, kör själv en 8 och en 7.

Kommentera

Ursprungligen postat av jiggmaster Visa inlägg
            Tycker att man borde behärska vinden med en #7 tack vore dubbel-draget, när det blåser för mycket så spelar det nog inte så super stor roll vilken klass/lina du har vid kusten om inte det är en kedja du viftar.... men visst ger #9 extra power, prova vet ja!
            Själv tycker jag inte om att stå o vifta med så tunga linor/spön vid kusten eftersom jag tycker om att vara där väldigt ofta och väldigt länge, blir bara trött fortare. Vind hastighet och riktning är det första jag tittar på innan jag går ut vid kusten, det där är ett måste, jag har provat vid varje tillfälle och vet dom perfekta omständigheterna för mig och min spö/lina, så jag menar... experimentera.

Skaffa #9 och prova, om du inte är nöjd så har du fortfarande ett grymt spö för dom feta Laxarna.
            Jag kan bara dubbel drag, känna jätte konstigt att inte göra det. Och har aldrig sett någon fördel att inte göra det?

Ja jag tänkte så också, om det inte funkar på kusten så har jag ett schysst lax och gäddspö
            Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?

Flugfiske Blogg!
            Följ mig och det jag fångar med flugan =)
            Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Ursprungligen postat av assgoblin Visa inlägg
              Sameo Ventus är ett riktigt trevligt kustspö. Har visserligen inte testat det i nya Jade-serien, men jag skulle bli förvånad om det är sämre än det gamla.
              Vet att det finns dom som använder det i älv också, även om det kanske inte är optimalt.
              Använder just ett Ventus Jade nuförtiden, av exakt samma anledning som postaren av tråden. Fantastiskt kustspö med möjlighet att haka på en "tvåhandsbutt" för lite 2-handskastning med anpassad klump. Kvaliteten på dom här spöna är ju bara fantastiskt. Kör min Ventus med en Danielsson F3W 4Seven, helt underbar setup. Har någon gammal post om Ventuspöet I min blog om du vill ha lite bilder.

Kommentera

Ursprungligen postat av jiggmaster Visa inlägg

Hehe.. Flikar in med mitt andra spö här då också då det verkar som om man tänker som mig här Har ett Predator I #9 som jag använder för Gäddfiske, Laxfiske (med 2-handsbutten och skagitlina) och halvstorm på kusten. Anledningen till att jag känner att det fungerar är att spöet är så lätt och har så tunn klinga så det fungerar, inte lika fet och stolpig klinga som en del andra #9 men endå med ryggrad för att lyfa hyffsat feta laxar (Har testat..)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                7 svar
                403 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                8 svar
                269 visningar