Underhåll av flugrullarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underhåll av flugrullarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Underhåll av flugrullarna?

Man läser hit och dit om hur man ska underhålla flugrullen, men jag får inte grep om vad som är rätt. Så jag tänkte om ni skriver hur ni gör så ser vi hur alla ni andra gör

Jag börjar

Jag brukar efter varje fisketur spola av fluglinan från rullen och lägga den i ljummet vatten och torka av den med en trasa tills det inte blir några svarta spår i trasan, sen efter det smörjer jag in linan med syntetiskt fett.

Själva rullen torkar jag bara av med en fuktig trasa om den är skitig. Har jag varit och lekt i saltvatten så brukar jag öppna rullen och skölja av den inut i och droppa i lite fett igen.

Ang fett/smörjmedel till fluglinan så har jag ingen koll alls om vad som är rätt och fel, så vill gärna ha en schysst förklaring på vad man ska använda

Mvh wictor
    Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?

Flugfiske Blogg!
    Följ mig och det jag fångar med flugan =)
    Www.flyfishinginsane.com

Jag städar och smörjer linorna med Loon Line Speed. Tiemcos linsmörja ska vara rätt bra med, men tänkte ta slut på min flaska innan jag testar nåt nytt.
    Finns säkert fler.
    Sköljer av grejerna efter varje tur, smörjer ett par gånger per säsong.
    Fixar till insidan av rullarna lite då och då, ser till att dom är smorda och rena.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

På hösten när säsongen är över, så rengör jag spolens insida med en trasa. Dvs. den del som är vänd in åt rullhuset. Och sedan torkar jag ur rullhuset, spol axeln och eventuella kugg / broms mekanik. Därefter, så återfettar jag axel och broms mekanik med ABU's gamla hederliga rull smörja. Den har alltid funkat för mig.

I nödfall, kan jag göra om proceduren någon gång under säsongen om jag märker att rullen skulle kärva litet.

Har du skivbroms på rullen? Akta så att du inte får smörja på skivan / skivorna!

Vill man vara pet noga? Och vill ha ett smörj medel som tål saltvatten bra och dessutom klarar både riktigt kalla och varma temperaturer? Då är det vitt Litium fett man ska ha.

Rekommenderar dock att man sprayar det på en trasa i stället för direkt på rull delarna.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-16, 19:27.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Underhåller rullarna genom att de får tjuta när fisk hugger och de får leva ett liv de var designade för. Sen brukar jag varje vinter plocka isär och smörja dyrgriparna medans de rullar som är mainstream låter jag vara.....går de sönder får man köpa en ny juh

Fluglinan rengörs några gånger lite hastigt och smörjs in under säsongen och under vintern en noggrannare rengörning
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Efter fisket lägger jag dom i min rullväska.
          Där ligger dom och vilar i skydd mot höst och vinterväder. Dom kommer garanterat inte att kunna se något av vinterlandskapet.
          När dom får komma fram igen får dom se majsol och värme. Några kommer inte få se något förrän vi är i orkla igen.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            På hösten när säsongen är över, så rengör jag spolens insida med en trasa. Dvs. den del som är vänd in åt rullhuset. Och sedan torkar jag ur rullhuset, spol axeln och eventuella kugg / broms mekanik. Därefter, så återfettar jag axel och broms mekanik med ABU's gamla hederliga rull smörja. Den har alltid funkat för mig.

I nödfall, kan jag göra om proceduren någon gång under säsongen om jag märker att rullen skulle kärva litet.

Har du skivbroms på rullen? Akta så att du inte får smörja på skivan / skivorna!

Vill man vara pet noga? Och vill ha ett smörj medel som tål saltvatten bra och dessutom klarar både riktigt kalla och varma temperaturer? Då är det vitt Litium fett man ska ha.

Rekommenderar dock att man sprayar det på en trasa i stället för direkt på rull delarna.

http://www.clasohlson.com/se/Vitt-li...tt-CRC/35-1010
            Kan man smörja linan med litium fett också?

Flugfiske Blogg!
            Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Njae, man ska nog helst ta en smörja som är anpassad för jobbet. Litium fett, är nog inte att rekommendera till linor.

Förresten på tal om lin medel? Ska du även ha ett sådant till sjunk linor? Då är det bara Tiemco som tillverkar detta. http://shop.el-ge.se/tiemco-linedres...405-c-379.aspx
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-23, 11:24.

Kommentera

Njae, man ska nog helst ta en smörja som är anpassad för jobbet. Litium fett, är nog inte att rekommendera till linor.

Förresten på tal om lin medel? Ska du även ha ett sådant till sjunk linor? Då är det bara Tiemco som tillverkar detta. http://shop.el-ge.se/tiemco-linedres...405-c-379.aspx
                Vad är det för skillnad på flyt och sjunk medlet?

Flugfiske Blogg!
                Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Hmmm... På flera forum rörande saltvattensfiske varnas för litiumfett då det tydligen har en tendens att reagera med olika aluminiumlegeringar (vilket är ett vanligt material i bla drev till haspelrullar). Jag är novis när det handlar om flugrullar men vill i alla fall vifta litet med den varningsflaggan.

Kommentera

Hmm, tack för varningen. Men jag har å andra sidan hört att detta fett b.la. är populärt hos de som fiskar tropiska fiskar typ Bonefish just för att det är tåligt och ger en mycket låg friktion + minskad värme utveckling. Är ju flitigt använt inom seglingen också....Vad det nu är värt i sammanhanget?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-23, 19:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    133 visningar
                    0 gillar