Funderingar på att köpa nytt spö, men vart är rek. vikterna ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar på att köpa nytt spö, men vart är rek. vikterna ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar på att köpa nytt spö, men vart är rek. vikterna ?

Suttit och kikat runt lite på flugspön, tanken var att beställa en klass 6 men efter att kikat runt lite så tänker jag faktiskt skita i det.

Verkar som varje tillverkare har skippat och skriva rek. klumpvikter på spöna eller är det bara jag som inte hittar infot. Kul och köpa ett spö IGEN och börja testa sig fram till den rätta klumpvikten utan några som helst rekommendationer. Ja man kan köpa lina och spö från samma tillverkare för att vara på den säkra sidan.

MEN JAG VILL INTE HA LINAN FRÅN SAMMA TILLVERKARE SOM SPÖT, ELLER TVÄRTOM !!!!!!!

Man får verkligen göra en djupdykning i olika forum och bloggar för att se vad alla tycker om spöna och linorna. Många av fluglinorna har angiven klumpvikt men vad hjälper det när man bara har tillvekarnas egna "AFTM-klassning" på spöna !?

vision, guideline och loop har klassning "line 6#" på sina spön, men vad innebär det ? Köpa ett vision spö och guideline lina kan bara bli katastrof. Så vitt jag vet följer vision AFTM klassningen och av erfarenhet så vet jag att guideline inte gör det på sina linor iaf (köpte en 1# lina som hade AFTM vikten 3# på klumpen). Så skulle man köpa detta kombo kan man ha riktigt otur och få en #6 spö och en lina som är mer anpassat för ett gäddspö

Så att köpa ett nytt spö skiter jag i helt enkelt, vill inte köpa ett spö och sen köpa 2-3 2dra sorterings linor för att hitta rätt vikt.

Ska man verkligen behöva fråga på diverse forum och i butiker för att hitta rätt kombo för sitt fiske ? Sen måste man köpa en våg för att lägga klumpvikten på minnet för att kunna köpa en ny lina i framtiden.

TRÖTT MAN BLIR
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Fishline brukar sätta ut de rekommenderade lin vikterna i gram.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Känner igen det där .... alldeles för väl.

Själv averkades väl en 5 linor innan jag hittade hem, verkar som om Rio Gold är rätta medicinen för mina TFO spön.

Men nu tittar jag endast efter TFO och Rio Gold linor som kombo ... trist kan man tycka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Fishline brukar sätta ut de rekommenderade lin vikterna i gram.

http://www.fishline.se/
        Dom hade det men hittar inget längre, nu har bara spöna linrek. efter klassning, #6 istället för gram. Vision hade det på sin hemsida förut men inget nu längre

De har märkt ut vikterna på vision vibe linorna, tar man ett exempel där så har vibe 85 #6-7 en klumpvikt på 15g, enligt AFTM klassningen så har denna lina en vikt närmare #9. Nu vet jag att fallet inte är så men om man bara följer AFTM klassningen så skulle man behöva köpa gäddpåk för att kasta linan.

Eller om man köper en #6 spö och sen köpa en vibe 85 lina till den då blir det en #4-5 med klumpvikt 10g

Kan inte tillverkarna bestämma sig, antingen anges allt i AFTM klasser eller så kör man på med gram
        Senast ändrad av mojoman; 2015-02-16, 17:05.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Jo, nog har denna mix mellan AFTM och gram ställt till det alltid. Skräp, att fishline har tagit bort det! Är det en specifik pinne du är ute efter? I så fall? Kanske jag kan hjälpa till?
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nä inge speciellt man är ute efter direkt, har bara ett behov att köpa ett till spö. Att leta info är inga problem på nätet eftersom man har sparat en hel del sidor med matnyttig info.

Det är mest att man blir så frustrerad över tillverkarnas idioti, ska man verkligen behöva hålla sig till deras varor eller kan man blanda fritt. Vissa tillverkar suveräna spön medans deras linor suger häst b*ll*. Utan att läsa och luska på diverse forum har man inte en möjlighet att hitta rätt om man köper lina och spö från två olika tillverkare.

Har ett spö man vill uppgradera till ett 4 delat spö som är lite snabbare och toppigare för de blåsiga dagarna och kvällsfisket i fjällen......får åka till fishline nu i vår o kolla med dom om de finns möjlighet att testa deras spön med olika linor. Finns en liten gräsmatta utanför dom som skulle fungera som kastbana

Kanske

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Nä inge speciellt man är ute efter direkt, har bara ett behov att köpa ett till spö. Att leta info är inga problem på nätet eftersom man har sparat en hel del sidor med matnyttig info.

Det är mest att man blir så frustrerad över tillverkarnas idioti, ska man verkligen behöva hålla sig till deras varor eller kan man blanda fritt. Vissa tillverkar suveräna spön medans deras linor suger häst b*ll*. Utan att läsa och luska på diverse forum har man inte en möjlighet att hitta rätt om man köper lina och spö från två olika tillverkare.

Har ett spö man vill uppgradera till ett 4 delat spö som är lite snabbare och toppigare för de blåsiga dagarna och kvällsfisket i fjällen......får åka till fishline nu i vår o kolla med dom om de finns möjlighet att testa deras spön med olika linor. Finns en liten gräsmatta utanför dom som skulle fungera som kastbana

Kanske
              MSX lägger ju ner nu med 50 % på lagervarorna. Både schyssta spön och linor för en billig penning.
              Bra tryck i Sapphire pinnarna och linorna är gjorda av Rio.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
              8 svar
              542 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
              3 svar
              575 visningar
              0 gillar