Sameo Globetrotter - köpråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sameo Globetrotter - köpråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sameo Globetrotter - köpråd

Hej på er,

Jag tänkte köpa ett nytt spö och valet kommer att bli ett Sameo, jag har en Classic #5 som tyvärr har gått sönder (just denna delen finns inte kvar i lager).

Eftersom jag reser en del och p.g.a. alla goda recensioner så lutar det åt ett Globetrotter.

Det som gör mig osäker är klass och längd.

Jag har idag 9 fot i #5

- Det nya Globetrotter Jade är 7 fot i #5 (för kort?)
    - Det äldre Globetrotter kan jag få i 8,6 fot i #6

Jag fiskar i huvudsak regnbåge, blir en långhelg i Norrland... och ibland vandrar jag längs någon å och kastar på lite abborre eller öring om jag har tur.

Är kvaliteten lika god på den nya Jade som den äldre dito, den äldre kostar ca 1000:- mer än den nya modellen? Någon av er som testat båda modellerna?
    Blev många frågor och funderingar, men ni förstår säkert vad jag menar...

7 fot är ju en bra längd till att fiska med där det är snårigt typ efter bäckar och mindre åar. Annars är det 8 - 9 fot som gäller.
    Så vitt jag har hört, så håller Jade samma kvalitet som Classic....Är iaf inte sämre.
    Ett tips för att eventuellt få ett Classic billigare är ju att köpa det begagnat. Kan vara att någon på Edge forumet som har ett sådant och kan tänkas skilja sig från det för en vettig peng?

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-18, 11:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack!

Har funderat i de banorna också, men det vore samtidigt kul med något nytt.
      Vad tror du om en #6 i Globetrotter, det är 8,6 fot?
      De tidigare Sameo hade sk. Spine Direction, vet dock inte om det gagnar mig något?

Kommentera

Globetrotter #5 är 7,9fot alltså nästan 8 fot.
        Har tyvärr inte testat nya globetrotter #5 men dock den gamla som var riktigt trevlig.

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
          Tack!

Har funderat i de banorna också, men det vore samtidigt kul med något nytt.
          Vad tror du om en #6 i Globetrotter, det är 8,6 fot?
          De tidigare Sameo hade sk. Spine Direction, vet dock inte om det gagnar mig något?

Varsågod.

Det är som engqvist säger att #6 Jade Globetrotter är 7.9 fot långt.
          Inget problem med det. När endast splitcane och glasfiber spöna fanns. Då var 8 fot standard längden på ett en hands spö. 1 fot = 30.4 cm.

"Spine direction" handlar om att klingan böjer sig lätt nedåt i ett visst läge. Och då monterar man ringarna i den lilla böjens riktning. Det är en gammal ide' om att aktionen förbättras något i och med att du har spöts "ryggrad" på ovansidan av böjen / klingan då.

Det finns de tillverkare och spöbyggare som hävdar motsatsen. Men vem som har rätt? Det vete endast vår skapare.

Min personliga teori om den troliga anledningen till att spine direktion var en vanlig måttstock tidigare, är kanske att split cane spöna, vilka har en mer markant kurva i klingan än dagens moderna material. Och antagligen, så tyckte dåtidens spö byggare att man genom att montera ringarna i kurvan, så fick fick bättre respons i spöt i och med att lindningarna, lacket och fötterna till ringarna styvade upp det hela något. Alltså, fick man en något litet rakare klinga på köpet med en smärre förändring i aktionen.

Men det är som sagt bara en lös teori från mig.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-18, 19:32.

Kommentera

Ah, 7,9 fot... det hade jag missat
            Då blir det nog en 5:a

Tack för hjälpen!

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

En kort följdfråga... har någon erfarenhet av Orvis Frequent Flyer 905-7. Ska vara ett 7-delat i #5, 9 fot. Hittar nästan ingen info om det på svenska sidor. XXL har det till ett väldigt bra pris. Ska jämföras med Globetrotter som jag är väldigt nära att slå till på...

Kommentera

Skulle lätt köpa Orvis pinnen. Inte minst till det priset. 25 års garanti är inte kattskit det heller.
                  Har en kraftfull progressiv aktion. Sägs vara perfekt för mellanstora och mindre strömmande vatten. Då lär det funka fint i stilla vatten också.

Från en rese spö test:

Kastegenskaper:

Orvis resespö med 7 delar
                  som absolut avfärdar myten om att många delar
                  gör spöet sämre. Har en lättkastad, jämn, fin
                  aktionskurva som kastar fint på alla distan
                  ser och som går lite djupare ner i klingan
                  vid längre kast. Trots sina många delar känns
                  spöet lätt och distinkt i handen.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-19, 22:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
                    En kort följdfråga... har någon erfarenhet av Orvis Frequent Flyer 905-7. Ska vara ett 7-delat i #5, 9 fot. Hittar nästan ingen info om det på svenska sidor. XXL har det till ett väldigt bra pris. Ska jämföras med Globetrotter som jag är väldigt nära att slå till på...
                    Jävlar vad billigt, drygt 1000 kr? Har provat ett sånt, det behövde klass 6-lina för att ladda upp klingan. Men är väl inte helt standard hur mycket olika linklasser ska väga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    603 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    92 visningar
                    0 gillar