Rulle till ett LOOP Evotec 696 MF (#6 – 9’6″)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till ett LOOP Evotec 696 MF (#6 – 9’6″)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till ett LOOP Evotec 696 MF (#6 – 9’6″)?

Hej jag har ett Loop evotec #6-9´6 och jag är ute efter en ny rulle till spöt.
    Har tittat på Danielssons rullar och undrar vilket ni tror kan passa bäst av, L5W 4seven W eller F3W 4seven?
    Eller ska jag överväga nått annat märke? Prisklassen jag tänkt är från 1500 - 2500kr.
    /Jimmy

Hej!

F3W ska funka alldeles utmärkt. Men har du kikat på Danielsson Original? Dessa har visserligen endast backslags broms och man får bromsa fisk old style med handflatan mot spol kanten. Men det funkar fint det med. Kvaliteten är lika hög som på andra Danielsson rullar annars. Och priset är ju överkomligt. Mer än 2000.- är litet onödigt för en rulle till Harr, Regnbåge, Röding och stationär Öring egentligen.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-26, 20:51.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ok jo jag kollade på original dryfly men fick känsla av den skulle vara för lätt till spöt? Jag tänkte köra med loop stillwater linan klass #6.

Kommentera

Självklart ska du välja en svensktillverkad rulle. Original serien är som jock Scott riktigt trevlig. Tyvärr är det lite för stort hopp mellan dryfly och 2w.
        Evotec spöna är inte superlätta så både l5w och f3w fungerar fint.
        L5w är betydligt tyngre men där har du sen möjlighet att köpa en 6-9 spole så kan du ha rullen till tyngre..

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmykay Visa inlägg
          ok jo jag kollade på original dryfly men fick känsla av den skulle vara för lätt till spöt? Jag tänkte köra med loop stillwater linan klass #6.
          Njae, Dryfly bör klara en WF6 flyt med 10.5 m klump som Stillwater och 40 - 45 m 20 pund backing iaf. Och mer backing än så lär du inte behöva.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-27, 08:12.

Kommentera

ok tack så mycket för era svar. Jag slår nog till på en dryfly, har även ett guideline exp 4 klass #5 så skulle rullen vara för lätt till evotec spöt kan jag ha rullen till exp4an istället. Så kan jag köpa en f3w senare.

Kommentera

Varsågod. Då är du ju garderad kan man säga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              187 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
              1 svar
              305 visningar
              0 gillar