Flugfiske gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske gädda

vilka modeller på rullar och spön är lämpliga för gäddflugfiske?
    i klass 7-8?

en storspolig rulle, spöt beror på dig.. !!!men köp skjutlina och klumpar! gärna lite tyngre och kortare för att lättare få ut flugan.. en intermidiate klump är mest allround till detta.. och kör med en kort nylontafs och lite längre wiretafs än normalt då flugan gärna sugs in en bit längre än med wobbler etc.. men oftast sitter de i käken, men man vill ju vara på den säkra sidan...
    men som sagt, en relativt kort klump gör livet lättare vid gäddflugfiske..
    och var beredd på att kunna kroka av flugan då den ibland kan sugas igenom gälbågarna(inte ofta men händer). och då vill man inte stå med en wireknuten fluga och ingen avbitare.. så fäst flugan med en wireloop, hoppa över beteslås..
    have fun

Kommentera

Jag gillar inte skjutlinor och klumpar utan föredrar en hel lina. Flytlina rekommenderas, speciellt nu på våren.
      Tafsen får du böka med tills det känns rätt. Mycket hänger ju på vilka flugor du kommer att använda. Kör du bara med flash som är mer lättkastade än andra så kan du ha längre tafs tex.
      Ibland brukar jag ha ett litet beteslås för att underlätta flugbytet då gäddorna är kräsna, men det påverkar nog flugans gång lite åt det negativa hållet !

Sen så tycker jag att man inte skall köra med för veka spön utan de skall klara tunga linor och stora gäddor
      Storspoliga rullar är ett + !

Kommentera

Tack för tipsen, men den verkliga frågan var ju vilka modeller av rullar och spön som är att rekomendera till inte allt för dyr slant.

nån som vet nåt nåt bra spö och rulle som går lös på 2000:- ihop.

Kommentera

Tror det blir svårt !

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
            Tack för tipsen, men den verkliga frågan var ju vilka modeller av rullar och spön som är att rekomendera till inte allt för dyr slant.

nån som vet nåt nåt bra spö och rulle som går lös på 2000:- ihop.
            Guide-line hade ett spö som var skönt, klass 8 det med men kommer inte ihåg vad de hette.. kostade runt 1600.-

mitt tips är att kolla på tradera höll ögonen öppna och undvik urken lurkensson
            Senast ändrad av fogelberg; 2006-07-02, 17:01.

Kommentera

problemet är ju att bara lina och backing går på över 600:- sen har du 1400:- till spö och rulle.. hmm, en vision graphiterulle och sen 8-900:- kvar till spö.. så kanske om du hittar nåt beggad eller uddaspö i nån butik.. eller dra in i nån butik och kolla om det går att göra nåt paket...
              men ska du bara ha en lina så köp en int..
              men om det inte ska inräknas lina så köp ett trömsländan soft eller vision 3zone..

Kommentera

Är det någon som kan tipsa om ett bra tackel? Känns lite onödigt tungt att använda plastvajer som jag har testat innan.

Skadar ju inte heller om det är ganska enkelt att byta fluga heller

Kommentera

ok skit i vad det kostar då. tänkte man ville ha en billig första flugutrustning.
                  Men man får väl lägga till lite då.

Men fortfarande ingen som har tipsat om en ra rulle/spö.

Och jag kommer aldrig att köpa det begagnat så skippa tradera annonserna.

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
                    ok skit i vad det kostar då. tänkte man ville ha en billig första flugutrustning.
                    Men man får väl lägga till lite då.

Men fortfarande ingen som har tipsat om en ra rulle/spö.

Och jag kommer aldrig att köpa det begagnat så skippa tradera annonserna.
                    Spelar rullen någon som helst roll? Jag skulle satsat på spö lina och sen skaffat mig en fin rulle.

Ni som flugfiskar mycket är jag helt fel ute? Rullen är väl bara ett ställe att förvara linan på eller...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    404 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    276 visningar