Guideline LPXE rs v2 linvikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline LPXE rs v2 linvikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline LPXE rs v2 linvikt?

Hej. Har fått tag i ett Guideline Lpxe rs v2 9' #10. Tänkt att användas till Gäddfiske. Är det någon som har koll på rekommenderad lnvikt i gram till detta spö? Eller kan tipsa om en bra gäddlina som synkar bra med detta spö. Har ett Big Daddy 9'#9 med dito Lina som funkar kanon. Kan BD Lina vara ett bra alternativ? Tänkte mest på den högre klassningen samt att det är snabb aktion på Guideline. Gärna lite kortarek klump då jag inte är så erfaren.
    Tack på förhand/ Janne

kör guidelines egna linor så blir det rätt

exempel denna

Kommentera

Kollar man i en spö data bas? Så har det spöt i klass 8 ett ERN tal = vägd lina på 9.80. Så då antar jag att ERN talet ser i stort sett likadant ut för ditt spö.

Så en 21 grams #9/10 Big Daddy lina borde sitta bra. 21 gram enligt AFTM är # 11.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-09, 13:48.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fina firren och Jock Scott. Tack för hjälpen. Klockren info, precis vad jag behöver.

Kommentera

Varsågod. Kul att kunna hjälpa till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Kollar man i en spö data bas
            Har du tips på någon bra databas? MSX hade en bra på sin hemsida innan dom slog igen butiken. Där kunde man mata in vilket spö man hade och få förslag på liknande. Jag skulle behöva nått sånt nu för mitt LPxe RS #8 9' (ej V2) börjar ge sig och jag vill gärna hitta ett likande spö.

Kommentera

Kolla in denna: http://www.sexyloops.com/eric/databa...ablesorted.php

Inte helt komplett dock. Data basen, är ju beroende på av att folk skickar in resultaten.
              Men annars är denna bra i och med att de sätter ut den faktiska klassningen på spöna = ERN.

Då kan du sedan jämföra med denna AFTM tabell för att hitta rätt lin vikt:

The AFTM Table and its relevance. These pages follow the flycasting teaching progress of two pupils. One online, one offline.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-10, 21:58.

Kommentera

Jo, den där hittade jag också. 377 registrerade spön totalt. 8 nya i år. Tyvärr ganska långt ifrån komplett skulle jag vilja påstå...

Kommentera

Jo, tyvärr är det ju så med den basen.

Det är alltså ett ganska snabbt spö med topp aktion du vill ha tag på?

Vad är du max beredd att lägga på ett sådant spö?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-10, 22:34.

Kommentera

Max fyra papp tror jag.
                    Det ska vara saltvattentåligt, fyrdelat och ha ungefär samma aktion.
                    Jag gillar inte RS V2 pga den vita färgen. Jag föredrar en dämpad färg (blå, grön, grå, svart, etc).
                    Sen vet jag inte om RS V2 har samma aktion som RS eller ej. Misstänker att dom kanske gjort det lite snabbare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    131 visningar
                    0 gillar