Vad är det värt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det värt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ett #5 och ett #7. Och ett #5-6 som reserv
    Dom klasserna täcker jag det mesta förutom Lax
    Men när jag började flugfiska för 10-15 år sen hade jag bara min #5-6 vilket räcker gott och väl
    När det gäller flugor så brukar jag bestämma mig redan hemma på ett ungefär vilka flugor som jag skall använda. Vissa Klassiker följer Alltid med. På så sett fiskar jag mer än har näsan i flugasken
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Jag har ett #5 och ett #7. Och ett #5-6 som reserv
      Dom klasserna täcker jag det mesta förutom Lax
      Men när jag började flugfiska för 10-15 år sen hade jag bara min #5-6 vilket räcker gott och väl
      När det gäller flugor så brukar jag bestämma mig redan hemma på ett ungefär vilka flugor som jag skall använda. Vissa Klassiker följer Alltid med. På så sett fiskar jag mer än har näsan i flugasken
      Tack för allt båda 2 trodde aldrig jag skulle få så här mycket hjälp

Kommentera

Det var så lite så
        Den där Jock Scott är som en liten "Guru" inom flugfiske mycket kunnig inom detta gentlemanna fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Det var så lite så
          Den där Jock Scott är som en liten "Guru" inom flugfiske mycket kunnig inom detta gentlemanna fiske
          Man tackar så mycket för de orden.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Julle89 Visa inlägg
            Tack för allt båda 2 trodde aldrig jag skulle få så här mycket hjälp
            Varsågod. Så småningom, halkar du väl in på flugbinderiet också? Då gäller det att hålla i hatten och inte bli "bind galen" minsann!

När jag började att binda, så hade jag till slut så många askar med mig i västen ut till vattnet att jag såg ut som en Sumo brottare. Och västen vägde väl typ 5 kg.

Lyckligtvis, lär man sig med åren vilka flugor som brukar gå bra genom säsongen i hemma vattnet. Men som flugbindare, så finns ju alltid exsperiment lusten där ändå.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2016-07-19, 09:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Varsågod. Så småningom, halkar du väl in på flugbinderiet också? Då gäller det att hålla i hatten och inte bli "bind galen" minsann!

När jag började att binda, så hade jag till slut så många askar med mig i västen ut till vattnet att jag såg ut som en Sumo brottare. Och västen vägde väl typ 5 kg.

Lyckligtvis, lär man sig med åren vilka flugor som brukar gå bra genom säsongen i hemma vattnet. Men som flugbindare, så finns ju alltid exsperiment lusten där ändå.
              Har kollat på sån där flugbindnings kit lite

Kommentera

Tycker du skall fiska och njuta hela sommarn och hösten när sen isarna börjar lägga sig plockar man fram bindutrustningen men som Jock Scott säger, det är väldigt beroendeframkallande när man knutit en så vill man gärna göra 100 till
                Sketfiske på dig

Kommentera

Ett litet förslag. Anteckna gärna när du fiskar och vilka flugor som funkar och inte funkar, tid på dygnet osv. Då är det enklare på vintern att binda flugor när man vet vad som går och inte går

Kommentera

Ett mycket bra förslag. Har självt fiske dagböcker sedan början av 80 talet. Har haft mycket nytta av dessa senare.

Tips:

Kommentera

Detta är ett bra start bindare kit. Medföljande dvd av Johan Klingberg är mycket pedagogiskt upplagd. Och till skillnad från många andra set, så får du endast material du verkligen har nytta av.

Jag menar då setet FD714 sats med Regent städ, vilket som städ betraktat i sig är prisvärt:

Nu är det så, att alla set kommer med just några få krokar av varje som som du snart har bundit upp.

De viktigaste krokarna är följande:

"Vanlig flug krok":

Storlekar 12, 14 och 16.

Böjd krok till kläckare ( Ett slags torrflugor ) puppor och Nattsländan Streaking Caddis t.ex.

Samma storlekar som kroken ovan.

Streamer krok:

Här kommer du långt på storlek 8 och 10.

Köp aldrig mindre än 50 st av varje. Att endast köpa 1 st 25 pack är en dålig affär. När det gäller torrfluga och nymfer, så är storlekarna 12 och 14 mest all around om du ska prioritera krok köpet till en början? #16, är trots det nyttig till torra Mygg imitationer och Mygg puppor och andra små kryp som firren äter en hel del av. Men jag antar att du kommer att som man oftast gör i början av flugbindare karriären, tycka att #12 och #14 krok är nog så små att binda på.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2016-07-19, 11:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      186 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      301 visningar
                      0 gillar