Vision ABBO bra nybörjarspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision ABBO bra nybörjarspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vision ABBO bra nybörjarspö?

Hejsan,

Jag är intresserad av att börja flugfiska efter abborre, id och regnbåge. Nu undrar jag om detta spö är bra för det och om man är nybörjare? Sen undrar jag med om det finns guid eller film när man ska torr det heter rulla ut kast om man inte kan kasta bakåt pågrund av träd? Vision Abbo? Jag ser att det är sjunklina på det bör man även ha flytlina?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig?

/Isak

Hej!

Känner inte till just det kitet eller spöt från Vision. Men generellt sett, så brukar de göra bra grejor.

Mitt tips är detta kit dock och denna sjunk lina: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...t-4-delat.html

Då tjänar du några kronor i mellan skillnad och får med en bra flytlina i kitet som du kan ha till torrfluga och nymf fisket efter Regnbågen under den varma delen av säsongen. Oavsett vad för slags fisk man flugfiskar, så är det bra att ha både en flyt och en sjunk lina. Fisken, går ju alltid djupare under tidig vår och sen höst. Och abborren, den kan ju befinna sig på alla nivåer oavsett när det är under säsongen? Det blir dock svårt att hitta en reserv spole till Redington kitets rulle. Men köp en Okuma airframe 4/6 rulle hos Dan Tackel för 299:- så är du i mål. Glöm inte att köpa till 50 m 20 pund backing lina då också.

Roll kast: https://www.youtube.com/watch?v=BoBx1pDyFog
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Känner inte till just det kitet eller spöt från Vision. Men generellt sett, så brukar de göra bra grejor.

Mitt tips är detta kit dock och denna sjunk lina: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...t-4-delat.html

Då tjänar du några kronor i mellan skillnad och får med en bra flytlina i kitet som du kan ha till torrfluga och nymf fisket efter Regnbågen under den varma delen av säsongen. Oavsett vad för slags fisk man flugfiskar, så är det bra att ha både en flyt och en sjunk lina. Fisken, går ju alltid djupare under tidig vår och sen höst. Och abborren, den kan ju befinna sig på alla nivåer oavsett när det är under säsongen? Det blir dock svårt att hitta en reserv spole till Redington kitets rulle. Men köp en Okuma airframe 4/6 rulle hos Dan Tackel för 299:- så är du i mål. Glöm inte att köpa till 50 m 20 pund backing lina då också.

Roll kast: https://www.youtube.com/watch?v=BoBx1pDyFog
      Tack för hjälpen Jock!
      Undrar lite vad räknas till den varma delen av säsong?
      Det kittet står ju att det är för nybörjare vilket jag visserligen är=) men det är inte så att man inom 1 år vill byta upp sig? Så att det hade varit lika bra att köra på vision med en gång? Fick ett pris från Fishline på det vision abbo med deep extraspole, backing och vision attach flytlina för 2999 kr.
      Vet ärligt talat inte om det är bra eller dåligt? Men du verkar veta vad du pratar om så

Tack igen!

Kommentera

Varsågod.

Mellan april - maj och augusti....Beroende litet på var i landet man bor? Här i Skåne kan man ibland räkna in september också.

Njae, inte för att odla mitt ego. Men jag tror mer på Redington kitet och de andra grejorna jag listade.

Redington kitet kan du i alla fall slita på under några år. Det är inte ett renodlat nybörjare kit.
        I Redingtons fall, så heter start kitet Crosswater.

Använd i stället mellanskillnaden mellan Redington setet etc. och Visions till att köpa flugor, tafs material och andra för flugfisket små och nödvändiga prylar.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-08-31, 22:15.

Kommentera

Vision abbo är ett riktigt prisvärt set och kan starkt rekommenderas. Spöet är mediumsnabbt vilket underlättar vid fiske med stora streamers men även för nybörjare i allmänhet då timingen inte behöver vara lika exakt som med ett snabbt spö. Kommer fungera grymt till båge etc. Linan vibe 85 är grymt bra. Precis beställt den i flyt och intermediate efter testat den i kombination med abbosetet.
          Som sagt ett bra kit för mer än abborre. Men som Jock Scott sa komplettera med en flytlina. Regnbåge, öring och harr etc är flytlina till 90% medans abborre är sjunklina till 90%.

Kommentera

Hej och tack för svaren, det jag klurar på är garantier, verkar som att Reddington inte för det mesta säljs i Sverige? Sen undrar jag den flugask som flugor.se har som heter Regnbåge är den ett bra första köp av flugor? Om man vill fiska abborre och regnbåge?

Kommentera

Redington, är väl inte så jätte representerat här i landet. Men jag vet åtminstone 3 st större butiker förutom Capricorn som säljer deras grejor. Tror inte det är några problem med garantin. Redington, är stormärket Sage dotterföretag. Så det är ju inget "No name" udda Asien märke vi snackar om precis. Men hör med Capricorn om detta om det oroar dig?

Har bland annat självt ett Redington Classic Trout #5. 6 delat spö som jag trivs bra med.

Asken Regnbågen funkar för borren med.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2016-09-01, 16:49.

Kommentera

Nån som vet vad det är för tafs med till abbo-kitet? Eller vad man ska köra med någon om man enbart ska köra med streamers efter borre? Antar att det borde funka med några meter FC i en och samma dimension?
                "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Hej!

Mycket troligt är att det är en nylon tafs med 0.20 spets som ju är en bra mellan styrka om man ska välja en sådan?

Njae, du bör ju ha en taperad ( avsmalnande ) riktig flug tafs. Men skaffa på dig 12 kg tippet rings och en spole 0.18 FC då. När du monterar ringen, så ta av den första metern från kit tafs spetsen räknat. Montera ringen över ett bord hemma. Den är bara ca 2 mm i diameter, så den är svår att hålla i med endast fingrarna. Håll den med en peang eller dylikt.

Ringen flyter vid torrfluga fiske och du kan lätt byta tafs spets utan att korta ned mellandelen av tafsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av dyZe Visa inlägg
                    Nån som vet vad det är för tafs med till abbo-kitet? Eller vad man ska köra med någon om man enbart ska köra med streamers efter borre? Antar att det borde funka med några meter FC i en och samma dimension?
                    Var en taperad 9 fots tafs. Kommer inte ihåg diametern men runt 0.20. Bättre med kortare tafs för borre och stora flugor. Jag kör antingen taperad 6 fot eller heldragen runt samma längd. Till stora flugor går jag gärna upp mot 0,30 i spets

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    536 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    572 visningar
                    0 gillar