Flugfiske, nybörjarfrågor tyvärr... sorry! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske, nybörjarfrågor tyvärr... sorry!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan vara så enkelt att linan suttit på rullen nåt år i butiken innan du fick den. Kanske även hårt på lindad. Du kan testa att hänga den ute som en tvättlina en natt. Brukar ge fason på dom.
    Torrfluge fiske är enligt mig steg 2. Börja med en lätt förtyngd nymf. Som nybörjare så kan flugan åka baklänges vid utkastet av endast vinden.
    Som jack scott skriver så arbeta med lin handen. Blir du trött i flugspöhanden så försöker du för mycket. Låt spöet jobba och hjälp till med linhanden.
    Poff säger det en dag så blåser 5-15 meter av backingen ut.

Nu vet jag inte vad som finns på marknaden längre. Men för mig så var Strömsländan klass 5/6 rena drömmen att kasta med. Dock så var jag en så kallad plogfiskare och körde uteslutande med nymfer. Fungerar ju på samma sätt som torrfluga bara att den ligger en cm under och man ser en plog och sen en virvel.

Kommentera

Tack Husbehov för ett riktigt bra och uppmuntrande svar! Kan du möjligen ge ett exempel på en "lätt förtyngd nymf" ev. med en länk till någon webbshop?

Kommentera

Att kasta med flugspö är svårare än att kasta med kastspö och kräver mer övning. Det är fullt normalt att känna sig kass i början, men det gör det bara roligare när kasten börjar sitta.

Det är extra svårt om man har kastat mycket med kastspö innan man börjar med fluga eftersom flugspö är en helt annat teknik. Kast med kastspö handlar mycket om att utnyttja hävstångseffekten. Det funkar inte alls vid flugfiske eftersom flugan inte väger något.

För mig hjälpte det att tänka att svingen är till för att böja spöt och stoppet är till för att låta spöt räta ut sig. När spöt rätar ut sig så drar det med sig lina och fluga automatiskt. Mitt jobb är att böja spöt, inte att kasta iväg flugan. Om jag ger spöt chansen, genom ett bra stopp, så kommer spöt att kasta iväg linan och flugan åt mig.

Kommentera

När det gäller val av nymfer och torrrflugor?

Då kan du komma undan med följande i P&T vattnen till 90 % i alla fall: Hur som helst, så får du en bra bas att starta ditt flug samlande med. Köp i alla fall 3 st av varje sort och storlek så att du har back up flugor.

Nymfer:

Harörat eller som den också kallas Haröra nymfen. Storlek 12 och 14.

Flickslända nymf ( Damsel nymph ) # 12.

Black and Peacock Spider # 12 och # 14

Montana nymfen. # 8

Pheasant tail nymph # 12. Funkar som en större dagslända nymf också.

Nattslända puppa ( Caddis puppa ) # 12

Fjädermygg puppa ( Buzzer eller midge pupae ) # 16 Denna fiskas MYCKET sakta hängande i ytfilmen.

Torrflugor:

E 12 ( Nattslända imitation ). Egentligen heter den Europea 12. Nattsländorna, är igång hela den varma delen av säsongen.
          "Nattslända" är en sanning med modifikation. Den kan lika väl kläckas morgon, middag och kväll. Tror att när Linne' namngav den så syftade han nog mer på att sländan liknar en Nattfjäril än att den bara håller igång på nätterna.

Någon svart torrfluga # 14 och # 16. En sådan täcker alla svarta och mörka insekter vid fiske vattnen.

Sjösand slända ( Latin. Ephermera Vulgata ) imitation typ denna i länken. Brukar börja att visa sig från maj till juni ca. Ibland även i slutet av april. Dessa tider i de södra och mellersta delarna av landet.

Griffiths gnat # 16 Mygg imitation. Fjädermyggan, är den vingade insekt som kläcks först på våren och senast på hösten. Men det ska nästan vara vindstilla då den kläcks. Kläcker i stora mängder och är en populär fisk föda i stilla vatten.

Torr myra # 14 och torr Geting # 12. Bra tidig höst torrflugor.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-16, 19:47.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Stort tack, Jock, för ett otroligt informativt svar! Kan alla dessa flugor användas med samma flytlina (RIO Mainstream WF fly line) som jag fick med mitt set?

Kommentera

Varsågod, glad att kunna hjälpa till. Jo, dessa flugor funkar med vilken flytlina som helst. RIO Mainstream är en fin nybörjare lina och lätt kastad är den.

Babblar vidare min vana trogen.

De normal stora nymferna = # 10, 12 och 14 kan du fiska hem med en serie av 5 korta knyckar på linan sedan en kort paus på 3- 5 sekunder innan nästa serie.

Stora nymfer som Montana nymfen t.ex. kan du fiska som du gör med streamers dvs. med halv meter långa drag.

Torrflugor, fiskade i stilla vatten, ska ju helst betee' sig som de insekter de ska imitera.

Nattsländan, slår med de ännu inte helt användbara vingarna och åker litet som en miniatyr motorbåt på ytan inåt land och den relativa säkerheten i strand kantens gräs eller buskar efter att den har kläckts. Att den slår med vingarna på detta viset hjälper ju den att pumpa in blod i vingarna och att de torkar fortare dessutom.

Därför ska du förflytta imitationen ganska fort i ca. 30 cm längder i taget med en 10 sekunders paus mellan förflyttningarna.

De flesta andra torrisar. hasar du 10 - 15 cm i taget sakta och en ca. 10 sekunders paus innan nästa förflyttning.

Ett annat undantag är Mygg imitationer. De nästan metar du med i stället och låter vind och eventuella vågor sköta fiskandet av denna slags fluga. Se bara till att du har så sträckt lina du kan ha genom att ta in lös lina efter hand. Bäst är det om vinden blåser från sidan och att du lägger upp Myggan i mot vinden och därefter låter flugan driva i en pendel rörelse. Samma metod kan du köra med när det gäller fisket med mygg puppor. Det är ju i stort sett en torr fluga, bara att den ligger djupare i vattnet.

En bra tumregel jag lärde mig av mer erfarna flugfiskare en gång i tiden var att ju mindre fluga? Ju saktare ska den fiskas.

Blåser det inte alls? Då kan du flytta flugan / Myggan 5 - 10 cm i taget med en lång paus innan du flyttar på den igen.

Landinsekt imitationer, ska man fiska sakta. Alla land insekter är ju usla simmare. Ett knep är att om du ser att en fisk är i närheten? Knyck till rätt hårt och kort på linan så att Getingen, Myran eller Skalbaggen t.ex. hoppar till litet. Det brukar få fisken att reagera.

Och det är ju oftast så att ställen i sjön eller dammen där vinden ligger på mot land är ett bra ställe att fiska på i och med att det är dit de flesta insekter blåser. Inlopp och utlopp kan också vara intressanta liksom sjögräs bankar längs någon kant. Där gömmer sig gärna nymferna.

Fiska så ofta du kan i samma vatten.På så vis lär du dig så småningom fiskarnas ät tider under dagen och du får även koll på när vissa insekter kläcks under den varma delen av säsongen. När du kar koll på tiderna? Då ödar du inte bort tid och ork på att fiska när det är kassa tidpunkter under fiske passet.

Ett tips innan du börjar att leta efter rätt torrfluga i asken, är att du tar en kort promenad längs strand kanten och försöker att se vilken insekt det är mest gott om längs kanten och ut över vattnet? På så vis så får du det enklare att välja rätt torr fluga.

Flugan du väljer behöver nödvändigtvis inte se till 100 % ut som den äkta varan. Bara den är i rätt storlek och har en liknande siluett och färg nyans. Känner du dig fortfarande osäker på valet av torris? Testa med en liten svart rackare eller en E 12:a Det är en så pass bra chansning som någon.

Vakar det dåligt eller inte alls? Häng på en nymf på tafsen då.

Lämlig grovlek på tafs spetsen är 0.18 och 0.16. Tafsar med 0.15 - 0.16 spets använder du till flugor som är # 16 och # 18 eller när du ser att du har att göra med en skygg fisk. 0.18 är en bra all around grovlek på tafs spetsen till Harr, Regnbåge, Röding och Brun Öringen för flugor mellan # 6 - 14.

Nu har jag babblat klart för denna gången.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-17, 10:05.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
              8 svar
              555 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
              3 svar
              585 visningar
              0 gillar