Rulle till vision catapult #4-5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till vision catapult #4-5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till vision catapult #4-5

Har ni tips på några vettiga rullar som dessutom är billig? Har kollat på https://www.skittfiske.se/okuma/1120...reel--hash-4-5

Allmänt regnbågsfiske i damm o sjö, hade och öring i lätt strömmande

Skulle akta mig litet för SLV:n om jag vore du? Har broms belägg av kork. Slits ut rätt fort.

Lägg hellre slantarna på en Vision Valu:

Har haft min # 5/6 nu i snart 3 år och den funkar klockrent. När man ska ta loss spolen är det litet speciellt dock. Man får vrida spolen fram och tillbaka och samtidigt dra utåt med milt våld. Finns ingen spak som på de flesta andra rullar. Utan det är en tjock gummi packning som håller spolen på plats. Fördelen är att inget skit kommer åt spol axeln.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fishline har vision koma gör 495. Fri frakt! Kanonbutik o handla från o en galet prisvärd rulle.

Kommentera

Jag har en reelmaster som jag har till mitt kispiox spö jag fick för många år sen! Ett klass 6. Borde väl funka med annan lina på den?

Kommentera

Alltid Nice med större spole så där e bra plats till linan. Sjukt drygt o stå o klydda med inlägget när man drillar ju. De e väl bara vikten som kan va nackdel. Men de e ju en smaksak.

Kommentera

Jga kan inte det där med storlekar på rulle vs klassning på SPÖ.
            Spöt jag köpt är alltså 4-5. Ser att den vision rullen du såg på fishline är klass 5-6.
            Reelmastern jag har sitter på ett #6 och såldes som ett kit.
            Ser att reelmastern även den finns på fishline och då är storleken 5-6. Det betyder att min nuvarande rulle måste vara 5-6, således helt OK till ett #4-5 SPÖ?

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
              Alltid Nice med större spole så där e bra plats till linan. Sjukt drygt o stå o klydda med inlägget när man drillar ju. De e väl bara vikten som kan va nackdel. Men de e ju en smaksak.
              Litet bakvikt, kan ibland bara vara en fördel. Då i synnerhet när det gäller topp tunga spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Jga kan inte det där med storlekar på rulle vs klassning på SPÖ.
                Spöt jag köpt är alltså 4-5. Ser att den vision rullen du såg på fishline är klass 5-6.
                Reelmastern jag har sitter på ett #6 och såldes som ett kit.
                Ser att reelmastern även den finns på fishline och då är storleken 5-6. Det betyder att min nuvarande rulle måste vara 5-6, således helt OK till ett #4-5 SPÖ?
                Njae, det där med klassningen på rullar handlar ju om att den tar en viss lina eller linor med ett antal meter backing. En tumregel för rullens kapacitet för Regnbåge, Röding och Öring fisket brukar vara flug linan + 50 m ( 45 yards ) 20 pund backing. Men det handlar ju också om paketet rulle - lina sammanlagda vikt. Nu får man ju också hålla koll på vad rullen i fråga väger separat? Det kan diffa en hel del mellan tillverkarna. Det finns #5/6 rullar som är lika lätta som en #3 / 4 rulle och tvärt om. Ju mer lättvikts utrustning man har? Så är man ju oftast intresserad av en så lätt rulle man kan hitta.

Ska du bara fiska i små - mindre vatten med ditt Catapult? Då kan du ta en liten och lätt rulle som bara tar en WF5 flytlina + 20 eller 25 m 20 pund backing eller tunnare? Det kan mycket väl vara en #3/4 rulle det.

Jag nämner flytlinan i sammanhanget eftersom klumpen på en sådan är tjockare än på en sjunk dito.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2017-11-26, 17:54.

Kommentera

Ja, det gäller välbfrämst put n take från land och lättare strömmande vatten, och fjällsjö.
                  Testa med den rullen jag har samt lina (en Rio lina) och det går strålande att få ut linan sträckt o fint

Kommentera

Ok. Men försök att hitta en liknande rulle då. Men annars är nog Valu #5/6 helt Ok till detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    104 visningar
                    0 gillar