Klass på spö till Havsöring och Regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass på spö till Havsöring och Regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klass på spö till Havsöring och Regnbåge

Funderar på att köpa flugfiskesaker för regnbåge och havsöring. Men vad tycker ni man ska satsa på. Jag har läst runt lite och jag uppfattar det rekommenderas #5-6 regnbåge och för havsöring #7.

Så min fundering är om man ska satsa #5 och #7 eller #6 och #7. Eller bara satsa på ett #6?

Jag tänker mig #5 och #7 för få så stor skillnad och möjlighet att fiska så mycket arter/flugor som möjligt.

Regnbåge blir det i put and take och havsöring blir runt kusten i stockholmsområdet.

Vad säger ni som vet lite mer?

Jag hade lagt slantarna på #5 och #7
    #6 skulle visserligen funka men känslan blir bättre med lägre till bågen och högre vid kusten.
    Kör lite längre spö till #7 drygt 9 fot och dryga 8 fot till #5
    Det är mina råd
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag hade lagt slantarna på en 10 fot alt. 9,6fot #7. (Gärna Sage)

Till bägge fiskarterna.
      #7 kanske inte är optimal att fiska minsta torrisarna och tunn 0,12 tafsspets, men det är kanske inte så ofta Stockholms regnbågar kräver detta heller? Dagen dem gör det så fungerar 7an ok.

Tycker hellre du ska lägga pengarna på en enda utrustning men som är lite dyrare/bättre än två enklare utrustningar i olika klasser.

Kolla in spömärken som sage och gloomis b la, och en passande lina och du kommer ha en fin allround utrustning!

Kommentera

Jag skulle satsat på en 6:a, regnbåge är mestadels streamer och då är en 6:a bättre. Klarar ju galant att fiska torrflugor och nymfer med också. På kusten kör jag själv mest med klass sex också. Funkar galant. Populäraste klassen på kusten är dock sju för att klara vinden men sällan jag känner sexan inte klarar vinden. Sen kan du komplettera med en åtta för storm eller jätte flugor istället som dessutom duger till gädda också.

Vill du ha ett mer renodlat spö för torrfluga/nymf då är en femma eller tillochmed en fyra är bättre. Hoppas du blev lite klokare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
          #7 kanske inte är optimal att fiska minsta torrisarna och tunn 0,12 tafsspets, men det är kanske inte så ofta Stockholms regnbågar kräver detta heller? Dagen dem gör det så fungerar 7an ok.

Tycker hellre du ska lägga pengarna på en enda utrustning men som är lite dyrare/bättre än två enklare utrustningar i olika klasser.
          En 7:a är jäkligt grovt för torrfluga. Lätt att knäcka tafsar, då är en sexa ett bättre allroundspö. Men håller med att det är bättre att lägga pengar på en utrustning av lite bättre kvalitet. Snart vill du ha en sjunklina och en intermediate och kanske en sinktip. Bara där blir mycket pengar då märkeslinor kostar nästan 1000 kr st och man har två närliggandes klasser blir det lätt mycket pengar få man vill ha dubbel uppsättning.

Kommentera

Hade också valt #7 till kustfisket. Eller ja det har jag ju gjort... Har tre st. Om det blåser är det lättare att kasta med lite tyngre lina. Har du möjlighet så provkasta kompisars spön. Det finns olika aktioner, jag kör medium fast. Det är ju du som ska trivas med spöna, provkasta gärna i butik också, seriösa butiker brukar tillåta det. #5 till båge som flera är inne på. Glöm inte att du ska ha linor som du trivs med på dina spön! Skitfiske!
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag skulle säga en vass #6 alt #7
              I pt vatten brukar streamer och booby fungera bäst. Ytterst sällan torrt. Sage och loomis nämdes. Fina spön men priserna är där efter. Sage flummar runt med nya modeller stup i kvarten. Och loomis ligger under Normark så prisnivån blir där efter. Så där är import ett måste. Sen är deras byggkvalitet sådär om man störs av sådant. Är själv förtjust i cts klingor. Blir dock custom då. En affinity X #6 alt en affinity mx#7
              X#6 skulle jag nog välja om jag bara ska att allround. Kastar både en #5 lina som en #7

Kommentera

Att fiska båge med #7 spö är för mig samma som att fiska abborre med ett Volatile 9 fot 50-220g!
                Ingen känsla
                Jag skulle nästan säga att du kan gå ner till #4 till bågen och kör #7 till HÖ
                Att fiska med allround spö kan man göra men man tappar mycket känsla i bägge dina fiske
                Du kommer vilja ha ett lite smidigare spö och samma kommer du vilja ha ett lite kraftigare

Kanske bara jag som tänker så men har flugfiskat i snart 20 år och det är så här jag tänker om fisket varje fall
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Att fiska båge med #7 spö är för mig samma som att fiska abborre med ett Volatile 9 fot 50-220g!
                  Ingen känsla
                  Att fiska med allround spö kan man göra men man tappar mycket känsla i bägge dina fiske
                  Du kommer vilja ha ett lite smidigare spö och samma kommer du vilja ha ett lite kraftigare

Kanske bara jag som tänker så men har flugfiskat i snart 20 år och det är så här jag tänker om fisket varje fall
                  Håller med om lätt spö till båge. Min klass femma är egentligen en #4 om man mäter ERN-talet enligt Common Cents-systemet.
                  Har nyligen köpt mig en fiskpinne i #3. Ska testas på båge.
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Ingen känsla

Är du säker på att du läst rätt på ditt spö. Det är inte ett #70 du har?
                    Skämt och sido.. vet inte hur små bågar ni har i era vatten. Men där jag fiskar bjuder de upp till bra kamp på min #7
                    Skulle snarare jämföra det med att fiska abborre på ett 1 oz spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    255 visningar