Flugfiskeset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskeset

Tänkte ge mig på flugfisket i sommar och har kikat på lite olika set men svårt o veta vilket som funkar bäst. Ang klass så hade jag tänkt mig 5 lr 6 då jag tänkt fiska båge o abborre. Sen är det det här med spölängden. De flesta är ju 9fot. Sameo har ett 6fot spö i klass 4/5. Vad ska man välja? Kommer ju fiska i både åar o i sjöar samt skärgård. Är ju en hel djungel detta

kikat på ett set från greys som säljs av skittfiske. Kostar 999:-

kollat på sameo jaw o opal complete 1699-2299:-

sen hittar man ju en del set från vision o guideline oxå i dom prisklasserna. Andra förslag mottages oxå tacksamt.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Finns jätte många fina väl ihopsatta set numera!
    Kläm o känn helst på prylarna i butik innan du slår till.

Längden bör vara 9 fot.

6fot är ingeting man ska starta med (inte heller när man kan ska man ha 6fot, misstänker de är till minsta å/bäckfiske?)

Klass, 5 el 6 ligger ganska lika.
    Välj 6, det är mer allround och du kastar lättare både större flugor till borren/bågen oh en är trevligare att kasta sjunklina till om du så vill.

Kommentera

Tack för svar. Ja sjunklina blir ju aktuellt vid fisket efter abborre. Till bpgen kommer jag köra flytlina o ev sjunkande tafs istället. Lite beroende på fluga. Seten från sameo verka få bra kritik när man läser o likaså vision.

Kommentera

Antar att du kollat köp o sälj? Kan finnas fynd på begfronten

Kommentera

Brukar försöka hålla ögonen på annonstorget

Kommentera

Man kan definitivt göra beg fynd, någon som ska byta upp sig utrustningsmässigt eller kanske helt enkelt har för mycket fina prylar och behöver lätta lite.

Välkända märken som Loop, Sage, Guideline, Vision mfl gör inga dåliga grejer någon av dem.
            Gäller bara att hitta rätt lina till rätt spö oftast.

Kommentera

Ha i åtanke att de finns olika "klassningar" som med allt annat. Ett klass 5 kan vara som ett klass 6 och vice versa.
              Sen en annan sak, att drilla fisk på ett lite mindre kralligt spö kan vara bekvämare då det sväljer knycken och motståndet bättre.
              Kraftiga spön kanske också sväljer en bristande teknik i början, men sen vill man snabbt få ett lättare smidigare spö med bra känsla.

#5 brukar i alla fall vara ganska allaround. Men ett lite tuffare #6 om det skall vara mycket fiske på kust eller i stökigt väder och eller tyngre sjunklinor osv.

I vilket fall som helst som kommer det bli fler än ett spö om du fastnar för det
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ja de lär säkert bli ett o annat spö o rulle i framtiden. Enda som skiljer mot spinnfisket är väl prislappen på spöna :p

Kommentera

Har ju redan en uppsättning flugor som jag fulfiskar med bombarda. Men riktigt flugfiske ser roligare ut.

Kommentera

Efter mycket funderande o lite hjälp från trevliga människor så blev det ett Sameo opal complete i klass 6. Mina förhoppningar e att kunna hämta ut de hos DHL.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    268 visningar