Lämplig utrustning för abborre ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig utrustning för abborre ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämplig utrustning för abborre ?

jag har tänkt att testa på flugfiske, då jag i stort sett enbart bedriver riktat fiske efter abborre nuförtiden så undrar jag vad jag ska skaffa mig för utrustning, behöver inte vara nåt avancerat, lättanvända nybörjargrejor och gärna så billigt som möjligt eftersom jag inte vet om detta är en metod som kommer att falla mig i smaken
    tips om vad för slags flugor man oftast använder till abborre vore bra
    tack på förhand // Semb

förresten, kanske inte behöver nämnas men jag vill fiska med så lätta grejer som möjligt
    Senast ändrad av Semb; 2007-03-11, 23:28.

Poppers är roliga att fiska abborre med. Egentligen räcker ett lätt spö #4-5, men jag skulle nog ta ett #6-7 så du kan köra med lite större flugor och kanske sjunklina också. www.flugor.se har schyssta abborr-poppers och helt ok streamers/fiskyngel-imitationer att komma igång med.

Kommentera

om jag satsar på klass 4/5, vad är då ett vettigt pris för spö och rulle ? då snackar vi nybörjargrejer. vad ska jag köra med för lina och för tjocklek på tafsen ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
        om jag satsar på klass 4/5, vad är då ett vettigt pris för spö och rulle ? då snackar vi nybörjargrejer. vad ska jag köra med för lina och för tjocklek på tafsen ?
        1500:- kan du få nåt skapligt för att komma igång med. Linan bör ha en kort klump för att kunna kasta stora flugor och spöt ska inte ha för mjuk/långsam aktion. En taperad nylontafs på max 9 ft funkar fint. Större flugor=kortare tafs. Runt 0,15-0,20 (3-4X) i spetsen kan vara lagom. Kör med en kort wire-tafs i änden om gäddorna snor flugor för dig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
        7 svar
        413 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
        8 svar
        292 visningar