Köpt nytt spö (Loop). Behöver råd och tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpt nytt spö (Loop). Behöver råd och tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för väldigt bra svar båda två!!!

Tur man pratade lite med er först, annars var väl risken att man stod där besviken ute i älven.

Ska åka tillbaka imorgon och byta spöet. Hoppas bara säljaren är mer hjälpsam denna gång. (kommer lacka om han inte tar tillbaka spöet, det var ju trots allt 50% på det, med det står inget på kvittot om motsattsen!)

Har kollat lite beggat nu på nätet också men fanns inget intressant tyvärr.
    Ni har inget liggandes hemma?

Vad tycker ni båda om färdiga set då? Typ adventure?
    Eller kanske bättre att satsa på riktiga grejor direkt...
    Senast ändrad av Premium; 2008-06-12, 09:04.
    Mvh// Fredrik

Kommentera

Hej !

Behåll 10 fot 7:an då det är ett bra spö för både mindre lax och havsöring samt gädda!!
      WF= Weightforvard ,som de andra säger kortare kastklump mer lättkastat!!
      DT= Dubbeltapperad lina med längre kastklump, mindre populär idag!!

När det gäller spön så finns det idag inga regler/rekomandationer då valet är väldigt "personligt"!!

Någonstans 8,5-9,6 fot är vanligt, med linklass 4-7!!

Loop adventure är inga dåliga spön,utan billiga lättkastande spön!!

Lycka till...

Kommentera

Även om jag föreslog att byta spöet till ett lättare så tycker jag nog du bör göra som laxarn föreslår, behåll spöet då det är ett kanonspö till kanonpris. Du kan använda det till allt grövre fiske som inte ditt billiga spö passar till. Blir ett sorts komplement till det. Köp en bra rulle till till ditt Blueline och du har en superutrustning till allt öring, havsöring och lättare laxfiske i framtiden.

För mindre vatten passar ditt lilla spö. Flugfiske är på det viset, att det inte finns något all-round spö som passar allt fiske. Man måste köpa på sig flera olika AFTM-klasser av spön och linor för att kunna möta alla typer av flugfiskevatten och arter av fisk man önskar att fiska på.

Nästa steg för dig är ett tvåhandsspö för tyngre vårfiske efter havsöring och sommarfiske efter större lax, hehehe.............

Du ser, det finns hur mycket grejer som hällst att köpa på sig. Men med de två spön du har i dag så har du kommit långt som nybörjare.

Är ditt lättare spö och lina inte anpassat till varandra kan det ske underverk med att prova lite nya linor på det spöt tills du finner en som funkar bra. Dantackle har billiga linor du kan prova med. kostar mellan 100 och 200 kr/st ca.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Även om jag föreslog att byta spöet till ett lättare så tycker jag nog du bör göra som laxarn föreslår, behåll spöet då det är ett kanonspö till kanonpris. Du kan använda det till allt grövre fiske som inte ditt billiga spö passar till. Blir ett sorts komplement till det. Köp en bra rulle till till ditt Blueline och du har en superutrustning till allt öring, havsöring och lättare laxfiske i framtiden.

För mindre vatten passar ditt lilla spö. Flugfiske är på det viset, att det inte finns något all-round spö som passar allt fiske. Man måste köpa på sig flera olika AFTM-klasser av spön och linor för att kunna möta alla typer av flugfiskevatten och arter av fisk man önskar att fiska på.

Nästa steg för dig är ett tvåhandsspö för tyngre vårfiske efter havsöring och sommarfiske efter större lax, hehehe.............

Du ser, det finns hur mycket grejer som hällst att köpa på sig. Men med de två spön du har i dag så har du kommit långt som nybörjare.

Är ditt lättare spö och lina inte anpassat till varandra kan det ske underverk med att prova lite nya linor på det spöt tills du finner en som funkar bra. Dantackle har billiga linor du kan prova med. kostar mellan 100 och 200 kr/st ca.
          Hmmz!
          Jobbigt och kul på samma gång detta!

Men eftersom jag inte har särskilt många fiskedagar per år så vill jag ha det bättre spöt som är anpassat för det fisket.

Dvs att ett klass 5-6 spö skulle passa mig bättre och det fisket jag kör på idag!
          Mycket möjligt att jag börja köra lite större lax etc i framtiden men just nu känns det ganska avlägset.

Är lite inne på adventue paketet och behålla linan jag köpte, då jag antagligen skulle köpt CLW rullen ändå.

Har ju lagt en budget på 2500:- för ett set.

Har ni några fler bra tips
          Mvh// Fredrik

Kommentera

Ok, då har du kommit fram till ett val. Du blir i varje fall inte besviken då Adventure -spöt är lika bra som ett Blueline när det gäller kastegenskaperna. Lycka till.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Hehehe!

Fick upp ögonen för ett set till nu: Strömsländan (nån av varianterna LX, SS, XP) 3-delade

Mellan Loop och detta vad tror är bäst köp.

Loops clw rulle är väl bättre än den som fäljer med sländan eller?

Ska jag satsa på klass 5-6 eller 6-7?

Måste tacka igen för hjälpen från er!!!
              Senast ändrad av Premium; 2008-06-12, 14:05.
              Mvh// Fredrik

Kommentera

Nu börjar du nästan bli lite jobbig... (obs, ett litet skämt)

Jag har inte testat Strömsländan. Kan bara säga vad som folk har sagt om dom förr, det finns endel att läsa om strömsländan på forumet. Men det går ut på att dom som köpt dom, byter visst aldrig ut dom.... Möjligen att dom köper ett annan sländanspö men dom verkar aldrig vilja byta märka.
                Alltså måste det vara kanonspön....
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ett annat tips med din begränsade ekonomi. Det här spöt ska tydligen vara omtyckt.
                  Själv tycker jag att det är alldeles gör gult för att ens vilja ha det...
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag tror Lidl har ett set för 99:- Både lina, rulle och spö. Det tror jag kan vara riktigt bra
                    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                      Ett annat tips med din begränsade ekonomi. Det här spöt ska tydligen vara omtyckt.
                      Själv tycker jag att det är alldeles gör gult för att ens vilja ha det...
                      http://www.edgeforum.com/index.php?topic=77380.0
                      Det skall ju tydligen vara ett riktigt bra spö. Kände på det på ElGes, kändes riktigt fint. Färgen är ju riktigt ångestframkallande, 70 tal - Jag gillar det
                      Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      152 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X