WF Flytlina för gäddfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

WF Flytlina för gäddfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• WF Flytlina för gäddfisket

Dags för ny flytlina för gäddflufisket till våren men behöver lite tips då jag inte hängt med på linfronten de senaste +5 åren, linan jag har är en klump/skjutlina som gjort sitt och skulle vilja ha en WF istället då jag förstått att det kommit en del speciallinor för just gäddfisket i WF utförande.

Vill ha en kort klump som laddar bra även med kort linlängd ute och och kort fronttapering som kan skjuta bra även i mot/sidvind, ska passa ett 10,5 fot klass 8-10 Daiwa Samuraj om nu någon minns den serien har några år på nacken men är i bra skick så behöver bara lina.

Alla tips på fabrikat och modeller samt erfarenheter goda och dåliga är välkomna

Kör med en what ever WF rio flyt wf till mitt gäddflugfiske. 25cm+ flugor går utmärkt att kasta med ett "riktig" "8 iof

Annars är jag riktigt nöjd med Visions Big Mama serie.
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Testa Guidelines Pike Dc Series.

Inga problem att hålla de riktigt "yviga" i luften med denna lina. Väldigt lättkastad.

Kommentera

köpte precis en guidline bullet klass 9.
        Har inte provat med gäddflugor än men den ska funka till det enligt försäljaren.
        Det jag har känt av linan så kan jag säga att den lär klara gäddflugor gallant.
        Russkigt skön lina som laddar snabbt o skjuter bra.
        Fungerar fantastiskt bra till havsörings flugor.

Kommentera

Verkar ha hänt en del på linfronten som jag trodde, när jag höll på i redskapsbranschen så var det i princip två faabrikat Cortland och Scinitific Angler, standard var Cortland 333 och lite bättre så valde man 444 ananrs en av SA linorna.

Ville man ha något annat så fick man kapa befintliga linor ofta en DT och göra en egen skjutklump och så runningline till det och montera skarvöglor på dessa, jösses känns som jag hängt med sedan stenåldern när jag tänker tillbaka på detta

Så vilken klass är lagom på det spöt 9 eller10?
          Kan väl säga att jag fiskar från båt så jag är inte så beroende av maximal kastlängd utan värderar lättkastat högre än max längd, kan ju alltid flytta båten en bit om jag inte når fram

Kommentera

Gäddlina.

Hej Bosse, skulle tipsa om Vision Big Mama. Grymt lina till tunga vindfångande saker. Finns med intermediate spets.- pricken över i.!

Med tanke på längden på ditt spö är en wf10 nog rätt medicin.
            Senast ändrad av Kattman; 2009-02-08, 18:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
              Hej Bosse, skulle tipsa om Vision Big Mama. Grymt lina till tunga vindfångande saker. Finns med intermediate spets.- pricken över i.!

Med tanke på längden på ditt spö är en wf10 nog rätt medicin.
              Ser intressant ut, gillar fördelningen på den och Du har sannolikt rätt om klassen, men jag hittade inget om Intermidietspets på den är det olika varianter eller?

Tänkte se om man kan provkasta lite olika linor på sportfiskemässan innan man slår till

Kommentera

Lyfter denna tråd då inget köp gjorts ännu men inför höstfisket är det dags, men jag har ingen vidare koll på var m nköper fluggrejor till bra pris så behöver tips på det.

Blir en Vision Big Mama WF 10 Flyt, gissar att nätbutik blir billigast men vilken?

Kommentera

jag skulle satsa på en vision big mama . har själv en sådan =)

Kommentera

Lätt val: http://flyfishingmasters.se.server36...Pike-Fly-Line&

Riktig gäddlina och snowbee gör mycket bra linor både kvalitets mässigt och prismässigt. Skulle valt en 8/9. Lycka till med gäddfisket är verkligen skit kul.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X