Hjälp med nybörjar saker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nybörjar saker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med nybörjar saker

Tja
    jag vill testa flugfiske, ska fiska abborre och öring så det blir ett 5/6 spö.
    Jag vill ha ett set med saker och det ska va under 1000 kronor
    Ör Abu diplomat bra?

Vilka flugor e bra för abborre och öring? var köper man flugor?

Just ABU har jag upplevt som rätt dåliga flugfisketillverkare... Min rekommendation är att du går upp i prisklass ett litet snäpp... Även för nybörjargrejer... Behöver inte alls vara så dyrt, och så räcker det även som mer avancerad fiskare...

Detta är enligt mig, och fler väldigt bra nybörjargrejer, och fortsättningsvis. (jag fiskar själv en del på det och jag har flugfiskat i 13 år nu...). Flugor köper du antingen från flugor.se eller dyl. Jag har själv handlat från Sameo(flugor.se) några gånger och är nöjd med kvaliteten på flugorna därifrån. Billiga fladen-flugor el. dyl. rekommenderas inte. Dock så måste du köpa något under 1000 SEK så försök hitta något begagnat eller på utförsäljning... diplomat 56 är som sagt inte alls nå kul att fiska med...
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Håller med Morta.

Akta dig för ABU och flug fiske grejor....nåja, deras flug rullar är väl rätt o.k iaf.

Skulle (som vanligt) rekommendera detta kit:

Detta + en sjunk tafs : http://www.fiskaonline.se/art-1.asp?id=853&iPageID=71

Och några 25m spolar nylon lina. 0.30, 0.25, 0.20 och 0.18 för att kunna byta tafs spets och bygga nylon tafsar. Så kommer du ganska långt. Använd Kirurg knuten, till detta.

Sedan , kan du ju alltid skaffa en extra rulle, sjunklina ( För Pool 12 klass 6 = WF 7 sjunk lina ), 20 Lb. 100 yard backing + tafs:

Rulle: Okuma Airframe 7/9. 249 kr. Har kostat 699:-

Lina: Scientific Angler Hot Fly WF 7 Sjunk 240 kr

Backing: 100 Yard (ca 92m) 20 pund backing. Fråga i butiken. Hitttade ingen backing på deras site.

Flugor köper du billigt här: http://flugbiten.se/catalog/product_...products_id=43

Här är några bra för borre och Regnbåge / Öring:

Streamers:

Zonkers, Wooly Buggers, Marabou Muddlers,

Torrflugor för Öring m.m: Black Gnat stl.12, Adams para stl.12 , Fjädermygg black stl.16, Geting stl.12, Gray Wolff stl.12, Iron Blue dun stl.12, Myra (flygmyra) svart stl.12, Rackelhane brun stl.12, Streakling Caddis grön stl.12, Asandsslanda Spentspinner brun. Stl.14.

Nymfer:

Montana gul stl.8

Czech nymph stl.12

Superpuppa grön/svart stl.12

Björkmask stl.12

Goldhead brun stl.12

Dykande nattslända stl.14

Goldhead harröra flash stl.12

Booby, grön/svart stl.8

Flug ask torrfluga 2st: Tillbehörsask vattentät med 8 fack. Mått: 95x65x26. Pris: 19:-

1st Lätt plastask med slätfoam i locket och vågadfoam i botten Pris 39:-

Då har du iaf. ett hyfsat bra start kit för flugor. Köp åtminstone 2st flugor av varje....helst 3st. Men du bör komplettera med torrflugor och nymfer i storlek 14 senare.

Tips: Lär dig binda flugor självt så snart som möjligt. Blir definitivt billigast i längden.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-18, 16:52.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Är ABU diplomat bra: NEJ!
        Bra nytt spöset inom flugfiske under 1000 kr: Finns inte!
        Bra flugor till abborre: poppers för ytfiske, streamers för djupare fiske
        Bra flugor för öring: omöjligt att att svara på, öringsläktet och dess levnadsmiljöer är mycket varierarande

Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-09-19, 04:11.
        sigpic

Kommentera

Googla på regnbågsflugor, dom fungerar nämligen lika bra för abborre!

Vad gäller utrustning så håller jag med dom överstående, lägg på lite mer pengar och du får ett bättre spö från början! Då slipper du lägga ut ännu mer pengar på att köpa ett finare spö!
          .
          Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Jag lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Det är så att jag är riktigt sugen och överväger att prova på flugfiske, jag är dåligt påläst så finns det bra sammanfattande nybörjarguider får ni gärna hänvisa!

Största frågan är väl egentligen vad jag behöver för att komma igång, jag har normarks utbud att tillgå så rulle + spö är så gott som spikat (Biocraft XT/XTA). Om det nu inte är så att det verkligen är värt att gå upp i prisnivå för en nybörjare.

De återstående frågorna är väl egentligen vilken klass ni rekommenderar på ett spö som jag vill kunna fiska det mest med? Fokus kommer ligga på regnbåge/öring men finns det någon klass som är rolig för detta fiske men ändå överlever en gädda eller lax så skulle det vara roligt! Så att man kan prova på alla aspekter.

Vilka av linorna på Normark är bra? Vad behöver jag mer?

Tack!
            Var snel mot fisken!
            http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Hej!

Shimano, är nog egentligen duktigare på att göra spinn grejor än flug dito.

Ska du lägga 1000:- eller en bit över på ett nybörjar kit? (Vilket är en vettig pris klass att börja på) Då rekommenderar jag varmt Bäcksländan XPC kitet hos olssonsfiske.se, vilka säjer det billigt för 1099:- Mycket bra kit för pengarna!

Här, kan du se hur det ser ut:

Klass 6/7 är väl den rekommenderade nybörjar klassen. Vilket klarar gäddfisket hyfsat också. Men för lax, behöver du tyngre grejor än så.

Rekommenderar, att du köper en billig flugrulle + backinglina, minst 50 yard = 54m och 20 pund = 9 kg ca. Och slutligen en sjunklina WF 7 till ett klass 6/7 kit senare. Linan du får med kitet är en flyt lina.

Dan Tackel, har billiga och bra 2:a sort fluglinor + Okuma S380 rullen och backing.

Om du hellre vill köpa flug kitet Hos Dan Tackel? Då Är Scierra Sweep kitet (klass 6) Också ett bra val.

Sedan, behöver du tafs (018 och 0.20 är lagom spets för ädelfisken utom Lax och Havsöring vill säga. Gädda = 0.25 och 0.30 tafs spets). Köp sedan några 25m eller 50 m spolar nylonlina: 0.40, 0.35, 030, 0.25, 0.20 och 0.18, så har du material till alla de tafsar du behöver till Put and take, Harr, Röding och Öringfisket, såväl som till Gädd och Abborr fisket. Använd "kirurg knuten" till att skarva ihop de olika nylon tjocklekarna till en tafs. Ädelfisk tafs ex: 50 cm 0.35 + 1m 0.25 + resten 0.20 alt 0.18. Gädda: = 0.40 + 0.35 + 0.30 alt 0.25.

Kirurg knuten:

Här har du billiga färdiga tafsar att börja med.

För att fästa tafsen till fluglinan och likså backing linan till fluglinan, använder du "Nål knuten". Glöm inte att fukta nylonet ordentligt innan du drar åt knutarna. Annars riskerar du att "bränna" av linan.

Men använd skaftet på en bomulls pinne (Topz) istället för stoppnål. Det är mycket enklare. Glöm inte att lägga ett par droppar kontakt lim över knuten mellan tafs butt och fluglina.

En flugfiske väst, en kortskaftad flugfiske håv, en "Priest" (fisk dödare), ett krok bryne och en peang för att lossa flugkrokar ur munnen på fisken. En liten nagel tång, att knipsa av tafs bitar med. Plus ett par "Pin or reels" så du inte tappar bort små grejorna är vettiga tillbehör.

Ett par flugaskar. En med foam strips för streamers, nymfer m.m. och en ask med små fack för torrflugor. Askar med foam strips, är inte bra att förvara torrflugor i. Hacklet (Tupp nacke fjädern), som flugan står på vattenytan med, kan bli misshandlat.

Och sist, men inte minst flugor!

Börja med följande:

Streamers: Storlekar 6 och 8. Booby, Wooly Bugger, svart. Zonker, Svart, vit och röd. Wooly Worm, gul med svart hackle. Mickey Finn, Div. färg glada streamers för vår fisket i Put and Take vatten och för Gädda / abborre. Inte större än storlek 4: Ett klass 6/7 spö okar inte med större flugor än så.

Torrflugor: Svarta, bruna, gröna och grå. Storlekar från 12 tom 18.
              Nattslände imitation: Europa 12 eller Streaking caddis t.ex storlek 12.
              Geting.
              Myra, svart storlek 12 och 14
              Klinkenhammer storlekar: 12, 14 och 16

Nymfer: Montana nymfen, storlek 8 och 10.
              Harörat. Storlek 12, 14 och 16.
              Nattslände puppa. Stolek 10 och 12.
              Flickslände nymf storlek 12, 14.
              Svarta, bruna och gråa nymfer. 10, 12, 14 och 16.
              Dykarbagge, storlek 10 och 12.

Dessa flugor täcker hela säsongen ganska väl.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-16, 16:44.

Kommentera

Anledningen att jag satsar på Shimano är för att Gary Loomis är för dyrt och jag får väldigt trevliga priser på Shimano, _väldigt_ trevliga.

Jag får välja mellan 5/6-rulle och 7/8-rulle, spö 6 eller 7, vad rekommenderar du? :P

Oj, jag får plugga på det där med tafs ser jag, hur lång är "resten" och varför använder man flera tjocklekar på tafsen?
                Det finns "färdiga" tafsar på normark som jag förstått det, bla. ifrån Cortland. Om jag nu får bra pris på dessa, kanske bra att börja med för enkelhetens skull?

Vad skiljer en backlina ifrån en Intermediate? ^^

Tack för alla tips på flugor! Funderar på om man skall köpa ett par färdiga "askar" flugor så att man får grundutbudet, är det kanske bättre att plocka egna?

Edit: Vilken tjocklek rekommenderar du på backinglinan?
                Senast ändrad av RickardOlofsson; 2009-10-16, 16:54.
                Var snel mot fisken!

Kommentera

Hej igen!

Loomis, är overkill för en nybörjare. Du skulle aldrig märka någon skillnad värt priset mellan det, och ett Scierra Sweep eller Shimano t.ex.

Tafsen, ska vara lika lång som från spö spetsen till ca halva handtagets längd ungefär.

Tafsen är "taperad" dvs. den smalnar mot spetsen. Detta, är för att tafsen ska sträcka ut på vattenytan för att sedan, flugan ska komma landande längst ut. Detta är speciellt viktigt vid torrfluge fiske och nymf fiske.

Visst, kan du börja med färdig nylon tafs. Skaffa trots allt 2 st spolar med 0.20 och 0.18 för Put and take fisket, så du kan byta tafs spets när den blivit för kort eller skadad.

Backinglinan, är en resev (back up) lina som kommer till användning om du får på en stor fisk som drar ut hela fluglinan (fluglina = 30 m).

Fluglinor finns som följande:

Flyt
                  Intermediate = mycket sakta sjunkande (svävar lina).
                  Sinktip = 3/4 flyter och spetsen sjunker.
                  Sjunk linor finns från normal till express sjunk. Den senare mest användbar i hårt, strömmande vatten.

Plocka hellre ihop flugor från listan ovan.

Köper du flug kit? Så är risken stor att du får med en del tämligen dåliga mönster eller iaf, sådana som du har liten glädje av. Dessutom, ingår sällan de små flug storlekarna typ 16 och 18. Vilka kan vara mycket användbara ibland.

Till ett klass 6 spö = 6/7 rulle. Annars, kan det bli dåligt med plats för fluglina + minst 50 yard, 20 lb (pund) backing.

Så, 7/8 rullen i så fall. Och ett klass 6 (9 fot) spö. Ett klass 7 eller 7/8, blir inte alls lika roligt att fiska Regnbåge och Öring med.

Edit. Om det visar sig att flugfisket är så kul att du vill gå in för det på allvar? Då tycker jag du ska lära dig att binda dina egna flugor. Mycket billigare i längden än att köpa färdiga. Och sedan är det ju så mycket roligare att fånga fisk på egenhändigt gjorda flugor också.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-16, 17:23.

Kommentera

Vad man lär sig... ^^

Då skall vi se:
                    9' klass 6-spö
                    7/8-rulle

Huvudlina fortfarande frågetecken, en tanke är intermediate lina och ha dels flytande och sjunkande tafsar för att på så vis kunna fiska vid ytan och lite djupare samtidigt som jag kan fiska med den i strömt vatten och på hav? :P
                    Rea Cortland, kanske skall unna mig en sjunklina och en flytlina?

Backinglina: Sufix Micro Backing (vad skiljer Y, W och O?)

Tafsar: Här har vi Sufix, Cortland och Normark, någon som du kan rekommendera?
                    Cortland är på rea så här kör jag gärna dem, tar 2 pkt 3X och 2pkt 5X om det inte är fel.

Flugor: Då plockar jag.
                    Var snel mot fisken!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X