Hjälp med nybörjar saker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nybörjar saker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mmmm, hoppas på en vecka i fjällen till våren med fina vatten och goda vänner. Längtar verkligen...

Jag plockar en näve 25-lin-rullar också, hittade till vrakpriser. De hade dock bara .35, .30, .25 och .20 så jag börjar med en av varje där iaf.

Appropå tekniktips:
    Lite spännande att jag inte har en aning om hur man jobbar med en flugrulle, riktigt nyfiken på hur det är att jobba med slaklina i vattnet framför rullen...
    Men du menar att jag skall jobba så att jag drar in lina för hand, som när jag drar in flugan? Och sedan när fisken är färdig för landning vevar jag in linan på rullen och tar hem fisken?

Så spännande... Kanske får mig en premiärtur redan tisdag om jag har tur och det hela blir av. :P
    Var snel mot fisken!
    http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg
      Mmmm, hoppas på en vecka i fjällen till våren med fina vatten och goda vänner. Längtar verkligen...

Jag plockar en näve 25-lin-rullar också, hittade till vrakpriser. De hade dock bara .35, .30, .25 och .20 så jag börjar med en av varje där iaf.

Appropå tekniktips:
      Lite spännande att jag inte har en aning om hur man jobbar med en flugrulle, riktigt nyfiken på hur det är att jobba med slaklina i vattnet framför rullen...
      Men du menar att jag skall jobba så att jag drar in lina för hand, som när jag drar in flugan? Och sedan när fisken är färdig för landning vevar jag in linan på rullen och tar hem fisken?

Så spännande... Kanske får mig en premiärtur redan tisdag om jag har tur och det hela blir av. :P
      Kolla in den här tråden:
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
        Man får hoppas en nattslända, har man riktig tur kan det ju bli en ståtlig Ephemera Vulgata men man ska nog inte hoppas på för mycket....
        Nej, det kan vara riktigt överkomligt prismässigt att fiska kring kirunaområdet. Bara man är ute i någorlunda god tid. Och en månad är nog inga större problem, det enda du behöver göra är att fixa en utflygning och en hämtning. Det behöver ju inte vara samma bolag som flyger dig. Men en månad ute i bland alla mygg och ödemark är nog inte att rekommendera för den som inte har spelat spelet förut. En vecka är alldeles lagom, och det är en riktig kick att få återse civilisationen och ta en kall öl bland goda vänners lag när väl natur och fiskebegäret har stillats.

Tjuonajokk 2010?

Det låter väldigt spännande med Tjuonajokk. Och trevligt med öl m.m. Men om det kan bli nästa säsong vet jag inte? Har redan ett längre fiske bokat i Harr och Öring paradiset Hola med omnejd i Norge. Den resan, kommer ju att kosta en del. Men senare vet man ju aldrig? Får höra av mig till dig då.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg

Appropå tekniktips:

Ja, mycket sällan har man turen att man prickar SÅ rätt med flugan, att fisken tar direkt vid flugans nedslag. Men visst det händer någon gång ibland trots allt.

Oftast, har man ju hunnit med att dra in någon meter av linan innan fisken hugger. Och att då stå och försöka veva in kanske 5-10 m lös lina, samtidigt som man ska försöka fighta fisken. Det kan nog bli en ganska övermäktig uppgift. Så, som sagt. Dra in fisken för hand / drilla den, tills den är tillräckligt spak för att du kan hålla den i shack med spöt. Och då, veva in lös linan på rullen och avsluta fiskens färd in i håven. Det är nog den vettigaste taktiken.

Kommentera

Här har du litet riktig flugfiske porr att kika på!

Kommentera

Det där är ju ganska läckert i kontrast till kvällens bompass i mörker och kyla. =)
              Var snel mot fisken!

Kommentera

Jo, det är ju en viss skillnad mot vad vi har för väderlek här nu.

Men å andra sidan, får man ju impregnera sig i Djungel eller Beckolja om man ska överleva de millioner små blodsugare som anfaller en där uppe vid den varmare tiden på året.

Men vad fn! Det är trots allt väl värt litet blodförlust med tillhörande klåda om man får lägga en torris eller nymf på Harrar av den kalibern!
                Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-17, 20:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Jo, det är ju en viss skillnad mot vad vi har för väderlek här nu.

Men å andra sidan, får man ju impregnera sig i Djungel eller Beckolja om man ska överleva de millioner små blodsugare som anfaller en där uppe vid den varmare tiden på året.

Men vad fn! Det är trots allt väl värt litet blodförlust med tillhörande klåda om man får lägga en torris eller nymf på Harrar av den kalibern!
                  Ja precis! :P

Fan, jag smålurar på att faktiskt slå till på en extrarulle och lina för att ha ett kit med flytgrejer till nästa säsong.

Frågan är dock rullen som finns löjligt billigt just nu, "Vangen Rambler", den borde ju duga som extrarulle va?
                  Den finns dock bara i 5-4 & 9-11, blir en 9-11 alldeles för stor eller kommer den fungera på ett klass 6-spö?

Då uppstår ju också frågan kring lina, då kanske man skall satsa på en flyt och en sjunk istället för en intermediate?
                  En sjunkande fluga på flytande lina borde ju täcka av ganska bra där en intermediate fiskar också?
                  Vad tror du? Blir en sjunklina för snabbt sjunkande för en nybörjare och en intermediate kanske mer lättfiskad?
                  Var snel mot fisken!

Kommentera

Ingen av de där rullarna låter som en bra ide' egentligen. En klass 9/11 rulle är ju en rulle avsedd för Havsöring och Laxfisket och blir klumpig på det spöt du ska ha. Den andra är för liten för att rymma ens mini kravet på backing = 20 pund / 50 yards och en WF7 lina. Köp en normal sjunk lina nu till den rulle du ska köpa i första rummet. Sedan, om nu inte Normark har en billig med vettig rulle?

Handla av Dan Tackel en Flytlina WF 7. Dan Tackel 2:a sort. + backing + en Okuma 380S rulle. Dan Tackels 2 :a sort fluglinor är bra, trots det låga priset och ibland små skönhets fel. Jag har nyligen köpt en Interm. av den sorten. Kan inte klaga alls!

Du behöver ju knappast köpa flyt lina m.m förrän straxt innan nästa säsong. Om du som sagt inte hittar något vettigt hos Normark?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-17, 22:21.

Kommentera

Jag får lura lite på det...

Men kommer en sjunklina även passa bättre för regnbågsfiske i put&take nu i höst? Läste att de går grunt nu och en lina som lägger sig på botten låter läskigt.
                      Var snel mot fisken!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      184 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      301 visningar
                      0 gillar