Köp av nytt flugspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av nytt flugspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av nytt flugspö.

Hej och Gott nytt år!
    Det har nu blivit dags att köpa ett nytt spö till sommaren och skulle behöva lite tips på vad som är bra och inte bra, så man inte beställer och blir besviken.

Jag har flugfiskat i 3 somrar med ett Loop adventure G2 nybörjar-set #5/6. Det var först i somras när jag provade en kompis Guideline Explorer #5 som jag förstod att det skulle behövas ett nytt spö. Efter att ha kastat med det spöt så kändes det som att kasta med stålvajer och träpinne eftersom jag inte skött om det som man ska. Jag kände att jag behövde ett spö med mer känsla.

Jag har tänkt mig ett #5 spö med lina och eventuellt rulle. Jag har inte dom största möjligheterna till att prova fram ett spö, har läst och tittat lite på Sameo's Classic spö från flugor.se där man får med lina(På Classic spöna är #5 8,6 fot men #4 och #6 är 9,0 fot, varför?). Det spöt har ju fått bra betyg och jag har läst om många som tycker om det. Jag ska fiska Röding, Harr och Öring med spöt. Budgeten är inte riktigt bestämd men omkring 4 tusen ungefär.

Skulle också behöva tips på lina och rulle.. Tips?
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Hej! Ett klass 5 spö på 8.6 fot borde vara tämligen idealiskt för det slags fiske du tänkt det för.

9 fot är standard längd för enhands nuför tiden. Men det är nog bara bra om du väljer ett något kortare spö p.ga. att du får en aning mer svängrum vid vatten drag som har mycket vegitation längs kanten. Har självt ett klass 4 spö 7.6 fot till sådant fiske.

Sameo's spön är helt o.k. Har lugn halvaktion.

En bra flyt lina är RIO Gold eller Windcutter för all del. Scientific Anglers, har bra sjunk linor och Intermediate om du ska ha en?

Loop CLW 2-6, är en mycket prisvärd rulle. Tar en WF 5 och 120 Yards, 20 pund backing. Så, med en WF 6 eller DT 5 borde du kunna köra 100 Yards 20 pund backing.

Gott nytt år på dig med!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-02, 12:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaret!

Hur är det här med aktion? Vad är det för skillnad på dom olika djup, snabb, lugn o.s.v?

Har sett 2 andra spön inom budgeten..

CTC 4-delad 9' #5 (Nu: 1780 SEK Ord. 3999SEK) och Loop Yellowline #5 (2750 SEK)

Vad är det för skillnad mot sameos och hur är dom spöna? En hel djungel av spön känns det som

Ang. Rullar - Spelar det stor roll vilken rulle man har? Jag har en Loop CLW 5Eight men har inte hittills hittat extra spolar till den. Hur är sameo Lynx rullen?

Kommentera

Hej igen!

Varsågod.

Topp aktion = ganska styvt, snabbt spö som jobbar mest i toppen.

Medium aktion = Lugnare och jobbar från halva eller 2/3 av klingan. Det här är väl den typ av aktion de flesta gillar bäst.

Djup aktion = Långsam hel aktion, som går hela vägen ner i handtaget. Litet som de gamla splitcane spöna.

Tänk på att ju fler holkar ett spö har. Ju långsammare och mer hel aktion får du. En 3 delad klinga, är nog den som är mest populär. Och som är mest förlåtande mot små misstag i kast tekniken.

Scierra CTC är också ett trevligt spö. CTC = Medium/fast aktion.

Loop Yellow line är iof ett rätt nice spö.( Lugn medium aktion) Dvs. om man gillar den guld gula färgen på klingan?

Sedan har de flesta Loop spöna den egenskapen att de är under klassade med ca 1 lin klass mot den AFTM klassning som står på spöt.

Ett Loop, klass 5 behöver oftast en DT 6:a eller WF 7:a för att komma till sin rätt t.ex.

Men om jag vare du skulle jag hålla mig till Sameo't i den pris klassen.

Kan lägga till att det Sameo du tittar på. Har en ganska mjuk ryggrad, utan att bli sladdrigt dvs. Säkert ett roligt spö att även drilla mindre fisk på. Och har ju då den fördelen som alla litet mjukare spön har av att den tar upp stötarna från rusande / hoppande fisk bra = Du har mindre risk för tafs brott med tunna tafsar.

Men kanske inte det optimala spöt för Catch and Release fiske, då det tar längre tid att trötta fisken på ett sådant spö än på ett litet styvare dito.

Sameo Lynx, tycks vara en bra rulle den med enligt några ägar recentioner jag läst.

Men jag tror att det inte har så ruskigt stor betydelse vad man än köper för rulle i 800 - 1100:- klassen. Knappt någon rulle i det pris läget är dålig egentligen. Och ska man hård dra det hela? Så när det gäller Harr, Regnbåge, Röding och Öring fiske. Så behövs det ingen super rulle egentligen. Fyller bara rullen kriterierna att den har o.k mekanik, glappar minimalt och har utanpå liggande spole ( för att kunna bromsa rusningar med handen vid behov) så duger den.

Så du kan nog mest gå på utseende om du håller dig till de väl kända märkena.

Kolla begagnat markanden på Blocket och Tradera också. Du kan göra riktiga fynd där emellanåt.

Ska så snart jag har råd, försöka hitta en beggad Hardy Marquis #6 rulle för runt tusenlappen. Marquis rullen, är en gammal modell. Men har en mekanik som en Rolex klocka och är estetiskt sett en mycket grann rulle. Så, även om man hittar en 15 - 20 år gammal sådan. Så är den (Om ägaren skött om den litet dvs.?) En härlig rulle!

EDIT. Dan Tackel, har extra spolar till CLW 5-8.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-02, 22:42.

Kommentera

Väldigt bra svar må jag säga!

Just nu lutar det åt ett sameo spö men än finns det ju lång tid att vela fram och tillbaka.

Kan det vara idé att köpa ett spö som man kan växa i? Ifall man ändrar sig och vill satsa lite extra pengar.

Jag hittade ett Loop Opti stream #4 (3.049) på rea och ett Vision GT4 catapult #5 (2.620) (extra fast).

Är det svårare att få till kasten med ett spö med topp aktion?

Som sagt.. det är ännu långt till isarna smälter.

Kommentera

Tackar!

Sameo spöt bör du nog kunna ha ett antal år innan du känner att det är dags för någonting nytt. Det spöt, duger länge och väl, även för en full fjädrad flugfiskare. De betydligt dyrare spöna är nog inte så himla stormande mycket bättre. Köper du ett Hardy, Loomis eller Sage t.ex. är det nog mer än fråga om att du trivs väldigt väl med deras typ av aktion och känslan ett sådant spö ger dig skulle jag tro. Du kastar knappast mycket längre eller bättre med ett sådant spö än med sagda Sameo.

Vad du kan vilja ha senare dock, är kanske ett vekare spö / mindre lin klass för fin lir i mindre vatten? Alternativt, skaffa 2 hands och pröva på Lax och Havsörings fiskets fröjder i någon älv senare. Gädd flugfisket med ett kraftigt 9 fot 8/9 spö och lina har många anhängare också. Liksom kust fisket efter Havsöring. Som du ser har du många olika optioner lol.

Opti stream spöt , är uppmätt till ERN tal 4.40. Dvs. att det är en ganska styv klass 4, gränsandes till en 5:a nästan. Och jag vet inte om inte Sameo spöt är trevligare trots allt?

Vision GT 4 är ett väldigt snabbt och stressig spö typ "takt pinne".

Om du inte är en väldigt van kastare och behärskar linan i luften nära nog perfekt? Då tror jag inte du kommer att gilla det spöt alls!

Jag, trots att jag nästan flug fiskat i 40 år nu. Vill inte ha ett "dängar spö" som GT 4 spöt ens om någon så skulle kasta det efter mig. Men det är jag det.

Jag vill ha ett spö som är halv aktion / halv snabbt spö som kan lägga ut en torrfluga eller nymf mjukt och fint med känsla. Visst, den förmågan påverkas ju av flug linan linan i fråga också. Men spöt är till syvene och sist den viktigaste delen i ett flug fiske kit.

Så, när du börjar och fundera på så här pass dyra spön. Så skulle du egentligen försöka ta dig till någon butik som har ett stort sortiment att välja ibland. Och ta god tid på dig att känna efter hur du gillar de olika pinnarna?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-02, 22:46.

Kommentera

Jag såg en hardy marksman 9' #4 4 delat på blocket.se.
              Kanske nåt för dig Jock skott

Kommentera

He, he he! Tack för tipset. Men jag håller mig nog till mina klass 4/5 och 5/6 RST spön.

Priset på det där Hardy spöt var ju iof inte helt fel. Men man blir nästan litet misstänksam när man läser annonsen.

Varför sälja ett så pass exklusivt spö "ofiskat och oanvänt" så billigt?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-02, 23:05.

Kommentera

Jock Scott, du som verkar kunna det där med aktioner och sånt, vad har Loop Blueline, första serien det klarblåa, för aktion? Jag har ett sånt och det vore ju trevligt att veta vad man fiskar med för aktion. Jag tror att det är lite halvtoppig snabb aktion va?

Kommentera

Hej!

Enligt vad jag lyckats få fram om det gamla Blueline är det ungefär "fast 3" ( på en 6 gradig snabbhets skala) Och s.k. "Progressiv aktion" = Progressiv aktion börjar i toppen och ökar efter belastning, vartefter böjningen flyttar sig neråt i klingan. Det nya Blueline är styvare (Mer åt topp aktions hållet) och snabbare.

Så, man kan väl karakterisera ditt spö som ganska snabb halv aktion ungefär.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-03, 10:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X