Köp av nytt flugspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av nytt flugspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur är aktionen på hardy spöt? - Hör ju på namnet att det är kvalité. Pris: 2195:- Förr: 3040:-

Sameo's Classic spö kanske? - Får ju med en lina också. Pris: 2395:-

Eller kanske ett RST M3 8,6' #4/5? - Rea på Wittlocks. Pris: 2599:- Förr: 5465:-
    Senast ändrad av Valt3r; 2010-02-11, 23:31.
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej! Ett klass 5 spö på 8.6 fot borde vara tämligen idealiskt för det slags fiske du tänkt det för.

9 fot är standard längd för enhands nuför tiden. Men det är nog bara bra om du väljer ett något kortare spö p.ga. att du får en aning mer svängrum vid vatten drag som har mycket vegitation längs kanten. Har självt ett klass 4 spö 7.6 fot till sådant fiske.

Sameo's spön är helt o.k. Har lugn halvaktion.

En bra flyt lina är RIO Gold eller Windcutter för all del. Scientific Anglers, har bra sjunk linor och Intermediate om du ska ha en?

Loop CLW 2-6, är en mycket prisvärd rulle. Tar en WF 5 och 120 Yards, 20 pund backing. Så, med en WF 6 eller DT 5 borde du kunna köra 100 Yards 20 pund backing.

Gott nytt år på dig med!
      Ett sp.ö som är klassat 5 är väl en i så fal 4-5 och ska då ha dt4 eller wf6 fåt det föklarat av felra åtrerfösäljare. Alltså #5 spö wf 5

Kommentera

Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
        Hur är aktionen på hardy spöt? - Hör ju på namnet att det är kvalité.
        Sameo's Classic spö kanske? - Får ju med en lina också.
        Jepp! Mycket gammalt fint märke. Har ägt ett Hardy Glasfiber spö och ett 14 kolfiberspö. Var extremt nöjd med båda pinnarna. Hardy , representerar toppmärkena.

Aktionen är medium aktion ganska snabb.

Tror inte du känner att du behöver uppgradera på ett mycket längt tag.

Skulle hellre köpa det än Sameo prylarna faktiskt. Du kan ju köra en Dan Tackel WF 6 lina ett tag (bra lina ändå) Och sedan köpa upp dig till en Sameo Longbelly elller dito RIO Lina t.ex.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-11, 23:55.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Faktiskt... det är sant, det är kanske lika bra att satsa lite när man ändå är på G.

Se senare edit på tidigare inlägg om M3 spöt.

EDIT: Hade helst velat klämma och känna på grejerna först dock.
          Lite svårt med tanke på att jag bor norr om kiruna och har inte dom största möjligheterna. =/
          Senast ändrad av Valt3r; 2010-02-11, 23:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
            Ett sp.ö som är klassat 5 är väl en i så fal 4-5 och ska då ha dt4 eller WF 6 fåt det föklarat av felra åtrerfösäljare. Alltså #5 spö wf 5
            Stämmer på sätt och vis men ändå inte riktigt. Det hela beror på hur den aktuella spö serien är klassad i verkligheten? Och inte alltid det som står på spöt.

En spö serie, (alltså inte alla spön från samma tillverkare) Kan vara både "under klassat och "över klassat".

Nu för tiden, följer faktiskt få spö tillverkare den gamla AFTM klassningen som man uppger att spöt är klassat för.

Underklassat spö (Loop, har ofta det problemet) = Att spöt är styvare ( I olika grader) än vad som uppges. Dvs. till ett underklassat, klass 5 spö. Behöver du en klass tyngre lina för att få rätt skjut på hela paketet. Och "över klassat" betyder då raka motsatsen förståss.

För ett klass 5 spö som verkligen håller den uppgivna AFTM klassningen så gäller en DT 5 lina och en WF 6 dock.

Nu har det kommit upp en klassnings tabell som tyvärr fortfarande är litet ofullständig än så länge. Där man kan gämföra spöts uppgivna AFTM klassning kontra "ERN talet" Vilket är en uppmätt klassning. Ett spö som är uppgivet att vara klass 5 t.ex., men har ett ERN tal som överstiger 5.50. är ganska mycket styvare än vad som som sägs om det av tillverkaren.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-12, 01:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
              Faktiskt... det är sant, det är kanske lika bra att satsa lite när man ändå är på G.

Se senare edit på tidigare inlägg om M3 spöt.

EDIT: Hade helst velat klämma och känna på grejerna först dock.
              Lite svårt med tanke på att jag bor norr om kiruna och har inte dom största möjligheterna. =/
              Njae, det kan ju bli en aning långt att åka för att testa Hardy spöt då lol.

Men tror du att aktionen passar dig? Ja, då kan du lungt slå till. Det första av de senaste 2 spöna (RST båda 2) köpte jag på "känn" efter att ha frågat på forum och Googlat vilt. Jag visste att aktionen skulle passa mig när jag köpte det första spöt Så jag slog till. RST, är ju samma klass som Hardy ungefär. Och jag är djupt förälskad i mina 2 RST pinnar nu!

Med sådana märken som Hardy, Loomis, Orvis, RST, St Croix, Sage, Thomas & Thomas och Winston t.ex. kan det inte bli fel
              Bara man vet att aktionen passar en.

Edit. Glöm heller inte att du får lära om när du byter spöt gentemot ditt gamla. Det tar litet övnings kastande innan man hittat det nya spöts rytm. Och blivit kompis med det.

Men jag är säker på att du kommer att känna skillnad direkt om du gämför Loop spöt mot Hardy spöt.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-12, 00:09.

Kommentera

Ska kanske tilläggas att jag har en Guideline RS lina #6.

Finns en vildmarksbutik i Kiruna.. bara måste dra dit och kolla lite om dom har spön.

Har du ett M3? Hur är aktionen?

Haha, det blir ju lite långt.. kanske går att köpa på öppet köp?
                Senast ändrad av Valt3r; 2010-02-12, 00:08.

Kommentera

Jag har ett Mythos Blue och ett Sensitive spö. Ligger snäppet under under M3. Dessa spön har medelsnabb halv till 2/3 aktion Klass 3 på en snabbhets skala på 1 - 6.

M3 har så vitt jag vet snabbhets aktion klass 4 och M5, utpräglad, mycket snabb toppaktion (topp spöt i RST's spö gäng) klass 5.

Tycker du om ganska snabba spön? Och vill lägga upp de pengarna? Då är M3 ett ypperligt val.

Alla de 3 snubbarna jag snackat med som har M3 spön vill aldrig skiljas ifrån dem.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-12, 00:20.

Kommentera

flugspö till nybörjare?

tjena....

har tänkt köpa ett flugspö nu till våren........vilket passar bra till nybörjare och vad bör man tänka på ?.........Jock Scott du verkar kunna det här

MVH mathias

Kommentera

Men ska jag säga vad jag tycker? Tycker jag fortfarande att Hardy spöt är mest bang for buck.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      554 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      584 visningar
                      0 gillar