Ser om jag ringer och snackar med killarna på wittlocks imorgon och hör lite om Hardy och RST spöt..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köp av nytt flugspö.
Collapse
X
-
Hej du!Ursprungligen postat av sorchen Visa inläggtjena....
har tänkt köpa ett flugspö nu till våren........vilket passar bra till nybörjare och vad bör man tänka på ?.........och Jock Scott du verkar kunna det här
MVH mathias
Tackar!
Ja, litet har jag väl hunnit med att lära mig när det gäller flugfiske?
Jag tycker att ett klass 5 eller 5/6, 9 fot är ett lämpligt val. Om ska du fiska Regnbåge, Harr, Röding och Öring dvs?
Och då är detta ett ypperligt start kit. Köp en ask med flugor, några 3x = 0.20 och 4X = 0.18 tafs så är du igång.
Flugor:
Flugasken - Regnbågen 60 flugor a' 477:- Då kommer du en bit på väg vad det gäller flugor.
http://www.flugor.se/ Titta under "fyllda askar"
De har flug tafs med.
Försök hitta någon instruktör i området där du bor som kan hjälpa dig med kast tekniken också. Hör med Edge flugfiske forum t.ex.
Litet andra grejor som är bra att ha:
Grejorna från Fiskaonline kan du ju köpa till senare.
En sådan tafs "knipsare" kan du iof köpa under namnet "nagel tång" på Apoteket för 25:-Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-12, 00:53.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Gör det. Be att få snacka med Jon på Wittlock. Han är bra.Ursprungligen postat av Valt3r Visa inläggSer om jag ringer och snackar med killarna på wittlocks imorgon och hör lite om Hardy och RST spöt..
Ska bli spännande att höra vad för pinne det blev senare?Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-12, 00:51.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
tack för svaret
ska kolla runt lite ....just det spöet har jag inte sett innan..........nu i början blir det
väll lite fiske av varje skulle jag tro.......dom i fiskebutiken i lund hade nått från
bromanodell kostade runt 1500 med tror jag..........har sett nån sett från guideline
och loop med men dom e kanske inte så bra till nybörjare.......kommer inte ihåg
vad modelen hette..........du kanske vet nån model från dom som e bra ?
Kommentera
-
Om Bromanodell har ett helt set för den pengen är det ju inget dumt val heller.
Vet dock inte hur det är i gämförelse med Bäcksländan?
Loops nybörjar set är väl sisådär vad jag vet. Linan som kommer med Loops kit är väl den minst bra delen. En ganska stel sak efter vad jag hört. Men spöt är o.k. och rullen är bra. Önskar bara att de prioriterat linan framför rullen. Rullen, är ju det mindre viktiga i ett set.
Men de flesta som köpt ett Bäcksländan XPC set är nöjda med det.
Finns egentligen inga svaga punkter i det kitet. Och du kan växa med det ett bra tag innan du känner att du behöver uppgradera.
Edit.
Annars, är väl det här det billigaste, vettiga nybörjar kit jag vågar föreslå:
Spöt är bra och linan är bra. Rullen = o.k.
Klass 5 då.
Varsågod.
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-12, 01:08.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jag började med ett loop adventure nybörjar set. Funkar lite sisådär.. känns så styv kanske underklassad?
Guideline Explorer är ett fint set.
http://capricorn.se/shop/item_show.asp?code_no=19220
/Valter.Mycket roligare att ta dom på torrt!
Kommentera
Kommentera