Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Helt rätt Valter.

Kommentera

• Hur är flugfiskemöjligheterna på Gotland? Måste man ha vadare för att fiska öring t.ex.? Kan man fiska efter gädda med fluga i insjöar och regnbåge i kalkbrott, eller är det haspel som gäller då? Kan man fiska med fluga på kusten eller bara i insjöar och bäckar?

Hur långt tid tog det för er att lära er kasta såpass bra att ni kunde fiska?

Kommentera

• En kompis visade mig på land hur man skulle göra, kastade lite i 10 minuter sen vadade vi ut i älven och började fiska.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Låter härligt. Bara att hoppas att det går att lära sig på egen hand...

Är vadare ett måste om man äger flugfiskespö?

Kommentera

• Vem som helst kan "lära sig kasta" på 5-10min, men kanske utan att helt förstå sambanden mellan de olika kasten, utrustningen och flugorna. För mig tog det en vecka eller två (på gräsmatta) för att kunna kasta relativt långt och få linan att sträcka sig rakt med tafsen utrullad. Sedan var det påtal att ta sig ut på vattnet och fiska, att ha allt man läst på internet i bakhuvudet om fisket och flugkastandet. Sen dess har jag fiskat med en bekväm självlärd teknik som funkar för fisket jag bedriver, älv och små insjöar.

Försök annars att boka in dig på kastkurs om du är osäker på hur du kastar, det kan vara lönt pengarna

Fiskar du mycket på kust och/eller långgrunda sjöar kan det vara lönt att skaffa vadare, såvidare du inte använder dig utav båt.

Kommentera

• Nja, mycket från kust kan jag inte påstå.. Det skulle i så fall vara öring som jag lika gärna kan fiska i en å.

Tack för svaren! Trodde det skulle ta flera säsonger att lära sig. =)

Någon med tips på hemsida gäddflugor? Flugor.se har inte jättemycket gäddflugor..

Kommentera

• Dan Tackel har en hel del Gädd flugor:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-31, 14:47.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Tack Jock!

Kommentera

• Varsågod.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Någon som har erfarenhet av Oddsley spön, rullar eller linor?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X